Autojuhtide koolitussüsteem vajab muutmist

Arutlusring Autovedajate Aastakonverentsil
Autovedajate Aastakonverentsi arutlusring autojuhtide koolitus- ja...

Autovedajate Aastakonverentsil toimunud arutelus leiti, et praegune autojuhtide koolitussüsteem on puudulik ja vajab mõistliku reguleerimist.

ERAA nõukogu liikme ja ASi Transring Tartu omanik Jaak Kivisild ütles, et parim kutseliste veoautojuhtide õpe toimub kutsekoolides. Sinna tuleks panustada, sest kutsekoolides on korralik tehniline baas ja head õppejõud, rääkis Kivisild. „Konkurss on seal 2,2 ühele kohale. Ma arvan, et ettevõtjad peaksid siin riiki survestama, et kutsekoolide õppesse tuleks täiendavaid vahendeid. See on koht, kus toimub korralik õpe,“ leidis ta.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhataja Sander Salmu seevastu ei kinnitanud lubama riigilt täiendavat tellimust autojuhtide õppeks. „Riigi poolt on kutsekoolides 150 tasuta kohta. Nagu näha, on soov suurem,“ lausus Salmu. „Ma ei näe, et riik peaks sinna raha juurde panema. Küsimus on pigem, kuhu need lõpetajad lähevad,“ rääkis ta. „Pigem on vedajatele palve: minge võtke sealt koolist need õppijad ära,“ nentis ta.

Ta lisas, et ka Töötukassa koolitab autojuhte ja paari aastaga on tööjõuturule juurde tulnud üle 2500 autojuhi. „Ma ei ütleks, et meil on autojuhte vähe,“ leidis Salmu. Tema sõnul on pigem küsimus, miks autojuhiks õppijad ei lähe autojuhiks. Kui töötingimused on kehvad, logistika halvasti korraldatud ja tee peal saab politseilt kõige eest karistada autojuht, siis sellise mainega tööle ei soovitagi Salmu ütlusel minna.

Palgainfo arendusjuht Anton Kuznetski ütles, et nende uuringute järgi on töökoha vahetuse põhjustes viiendal kohal uue väljakutse otsimine. Kolmandal kohal on aga erialase koolituse võimalused. „Seega, kui otsite inimesi, siis vaadake laiemalt – näiteks naissoost kandideerijaid ja inimesi teistest valdkondadest, kes otsivad uusi väljakutseid. Lihtne on neid kaasata pakkudes neile koolitust ja väljakutset,“ lausus Kuznetski.

Ka RooliKool juhataja Timo Tapio Korhonen nõsutus, et peab mõtlema laiemalt, kuidas saada inimesi autojuhi erialale. „Praegu vaatame me ainult 18-25 aastaseid mehi. Mul koolitajana oleks väga ilus vaadata ka naisi koolitusel,“ lauaus Korhonen. Ta lisas, et naiste keskmine palk on meeste omast Eestis ka palju madalam. Seega oleks neile veoautojuhina pakutav palk ka väga ahvatlev ja hea võimalus. „Lihtsalt meie enda hoiak peaks muutuma,“ leidis ta.

Korhonen möönis, et autojuhtide täiendkoolituses on probleemid olemas. Sageli helistatakse ja tuleb vastata küsimusele, kui mitu tundi kestab 35-tunnine koolitus. Koolituste õppekavad on aastast aastasse samad ja kui autoijuht peab iga 5 aasta tagant käima täiendkoolitusel, siis on ta seda juttu juba kuulnud. Õppekavad peaksid muutuma paindlikumaks.

Korhonen ütles, et kui autojuhi ametikoolitus maksab 150 eurot ja pakutakse, et ilma kohalkäimiseta tunnistuse saamiseks makstakse 200 eurot, siis Soomes sellist pakkumist keegi vastu võtta ei julge. Korhonen rääkis, et Soomes koolitades ei saa kunagi olla kindel, millal astub sisse maanteeameti kontroll, kes vaatab, kellele ja mida ma räägin. Ma jään oma koolitusloast ilma, kui ei ole seal kohal inimesed, kes peavad olema. „Soomes ei ole inimesed ausamad, kuid nad kardavad,“ selgitas ta.

Jaak Kivisilla sõnul peaks kõik paika panema turg. Aga Eestis on tema sõnul tegemist väärastunud turusituatsiooniga, kuna paljud veofirmad on huvitatud, et nende autojuht kordagi ära ei käiks – maksad lihtsalt raha ja saad tunnistuse. Koolitusfirmadele esitatavad nõuded sooviti sissekirjutada uude Autoveoseadusesse. Kivisild avaldas lootust, et paari päeva pärast laetakse uus seadus eelnõude süsteemi ülesse ja sealt on näha, kas vedajate ettepanekutega koolitusturu reguleerimiseks on arvestatud.

 

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.4580735
Brasiilia reaal BRL 4,42 -0.0180971
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0306764
Filipiinide peeso PHP 59,87 0.2108892
Hiina jüaan CNY 7,83 0.1368969
Hongkongi dollar HKD 8,87 -0.0597163
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0351751
Iisraeli seekel ILS 4,27 -0.0257328
India ruupia INR 81,51 0.3187535
Indoneesia ruupia IDR 16521,67 0.3619225
Islandi kroon ISK 139,98 -0.0499821
Jaapani jeen JPY 128,91 -0.1317013
Kanada dollar CAD 1,52 0.0857124
LAV rand ZAR 16,16 0.4000671
Lõuna-Korea vonn KRW 1282,64 0.3944897
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.0316016
Mehhiko peeso MXN 23,07 -0.0216639
Norra kroon NOK 9,73 0.1059714
Poola slott PLN 4,30 0.0884256
Rootsi kroon SEK 10,30 0.0816525
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0107541
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0513578
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.2005795
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0354202
Taani kroon DKK 7,46 -0.0254514
Tai baht THB 37,19 -0.1090518
Tšehhi kroon CZK 25,78 -0.1278426
Türgi liir TRY 6,08 0.3349724
Ukraina grivna UAH 31,50 -0.0174546
Ungari forint HUF 323,33 -0.021645
USA dollar USD 1,14 -0.0176041
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.9117807
Valgevene rubla BYN 2,40 -0.0207935
Vene rubla RUB 75,35 0.1324825

Valdkonna töökuulutused