Väide 2500 autojuhi koolitamisest on eksitav

Jaak Kivisild
ERAA nõukogu liigeja Transring Tartu omanik Jaak Kivisild.

Autovedajate Aastakonverentsi veokijuhtide pealekasvu ja jätkusuutliku koolituse arutelul kuulutas MKMi esindaja probleemi tähtsusetuks väitega, et Töötukassa koolituse tulemusena on tööjõuturule juurde tulnud üle 2500 juhi. Uurisin tagantjärele, kust selline müstilisena tunduv number tuleb.

Hämamise vältimiseks selgitan kõigepealt kutselisele veokijuhile esitatavaid koolituse nõudeid. Nõuded saab jagada kaheks astmeks. Esimese astmena peab juhil olema vastava kategooria juhiluba (C,E) sellise sõiduki juhtimiseks. Teise astmena tuleb kutselise juhina töötamiseks läbida vastav ametikoolitus. Ametioskuste säilitamiseks tuleb kutselisel juhil läbida iga 5 aasta järel 35-tunnine täiendkoolitus. Lisaks on teatud erivedudel vajalik lisakoolitus – näiteks ohtlike ainete veol ADR-koolitus. Uute autojuhtide tööjõuturule tulekuks on kõige põhjalikum alusõppega ühendatud ametikoolitus, kus omandatakse nii vastava kategooria juhiluba kui ka veokijuhi kutse. Koolituse maht on 280 tundi ning lisaks 160 tundi praktikat ettevõttes. Selliselt koolitatakse Eesti kutseõppeasutustes orienteeruvalt 150 juhti aastas. Juhtidel, kellel on juhiluba (C,E) vähem kui 2 aastat, tuleb läbida kiirendatud ametikoolitus mahuga 70 tundi.

Töötukassast saadud andmetest selgus, et MKM-i ametnik on kõik koolitused ühte patta kokku pannud: nii bussi- kui veokijuhtide täiendkoolitused (massiliselt toimuvad), veo- ja bussijuhi kategooria (C,D) koolitused, ohtlikke veoseid vedava juhi (ADR) koolitused ning kiirendatud ametikoolituse (70 tundi).

Seega, numbril 2500 ei ole mingit seost tööjõuturule tulnud uute veokijuhtide arvuga. Tegelikult on Töötukassa finantseeritud koolituse kaudu uute tööjõuturule tulijate arv suurusjärgu võrra väiksem, piirdudes kiirendatud (70 tundi) ametikoolituse läbimisega. Selle õppevormi kohta oli aga konverentsil tõsist kriitikat.

Kokkuvõtteks: Ametkonna valdkonna juhid peaksid head seisma oma haldusalas oleva veondussektori efektiivsuse ja jätkusuutlikkuse eest nii seadusandliku kui ka korraldusliku ja koostöö alase poole osas, mitte aga ilustama ja moonutama tegelikkust ebatäpsete faktidega.

Osale arutelus

  • Jaak Kivisild
    ERAA nõukogu liige ja Transring Tartu omanik

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.031998
Brasiilia reaal BRL 4,40 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 61,49 0
Hiina jüaan CNY 7,50 0
Hongkongi dollar HKD 9,23 0.006499
Horvaatia kuna HRK 7,38 0
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.0426167
India ruupia INR 79,96 0
Indoneesia ruupia IDR 16643,23 0
Islandi kroon ISK 123,22 -0.0162285
Jaapani jeen JPY 130,38 0.0076705
Kanada dollar CAD 1,51 0.0198098
LAV rand ZAR 15,02 0.0933184
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,41 0.0346192
Malaysia ringgit MYR 4,67 0
Mehhiko peeso MXN 23,40 -0.231891
Norra kroon NOK 9,55 0.0702218
Poola slott PLN 4,30 0.025585
Rootsi kroon SEK 10,30 0.0835365
Rumeenia leu RON 4,62 -0.0259398
Singapuri dollar SGD 1,58 0.0253293
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.0343643
Šveitsi frank CHF 1,17 0.0426148
Taani kroon DKK 7,45 0.0658496
Tai baht THB 37,83 0
Tšehhi kroon CZK 25,64 0.0780793
Türgi liir TRY 5,29 0.1193001
Ukraina grivna UAH 30,72 0
Ungari forint HUF 318,12 0.1164437
USA dollar USD 1,18 -0.1273885
Uus-Meremaa dollar NZD 1,70 0.2297767
Valgevene rubla BYN 2,35 0.0340078
Vene rubla RUB 73,36 0.1252929

Valdkonna töökuulutused