Väide 2500 autojuhi koolitamisest on eksitav

Jaak Kivisild
ERAA nõukogu liigeja Transring Tartu omanik Jaak Kivisild.

Autovedajate Aastakonverentsi veokijuhtide pealekasvu ja jätkusuutliku koolituse arutelul kuulutas MKMi esindaja probleemi tähtsusetuks väitega, et Töötukassa koolituse tulemusena on tööjõuturule juurde tulnud üle 2500 juhi. Uurisin tagantjärele, kust selline müstilisena tunduv number tuleb.

Hämamise vältimiseks selgitan kõigepealt kutselisele veokijuhile esitatavaid koolituse nõudeid. Nõuded saab jagada kaheks astmeks. Esimese astmena peab juhil olema vastava kategooria juhiluba (C,E) sellise sõiduki juhtimiseks. Teise astmena tuleb kutselise juhina töötamiseks läbida vastav ametikoolitus. Ametioskuste säilitamiseks tuleb kutselisel juhil läbida iga 5 aasta järel 35-tunnine täiendkoolitus. Lisaks on teatud erivedudel vajalik lisakoolitus – näiteks ohtlike ainete veol ADR-koolitus. Uute autojuhtide tööjõuturule tulekuks on kõige põhjalikum alusõppega ühendatud ametikoolitus, kus omandatakse nii vastava kategooria juhiluba kui ka veokijuhi kutse. Koolituse maht on 280 tundi ning lisaks 160 tundi praktikat ettevõttes. Selliselt koolitatakse Eesti kutseõppeasutustes orienteeruvalt 150 juhti aastas. Juhtidel, kellel on juhiluba (C,E) vähem kui 2 aastat, tuleb läbida kiirendatud ametikoolitus mahuga 70 tundi.

Töötukassast saadud andmetest selgus, et MKM-i ametnik on kõik koolitused ühte patta kokku pannud: nii bussi- kui veokijuhtide täiendkoolitused (massiliselt toimuvad), veo- ja bussijuhi kategooria (C,D) koolitused, ohtlikke veoseid vedava juhi (ADR) koolitused ning kiirendatud ametikoolituse (70 tundi).

Seega, numbril 2500 ei ole mingit seost tööjõuturule tulnud uute veokijuhtide arvuga. Tegelikult on Töötukassa finantseeritud koolituse kaudu uute tööjõuturule tulijate arv suurusjärgu võrra väiksem, piirdudes kiirendatud (70 tundi) ametikoolituse läbimisega. Selle õppevormi kohta oli aga konverentsil tõsist kriitikat.

Kokkuvõtteks: Ametkonna valdkonna juhid peaksid head seisma oma haldusalas oleva veondussektori efektiivsuse ja jätkusuutlikkuse eest nii seadusandliku kui ka korraldusliku ja koostöö alase poole osas, mitte aga ilustama ja moonutama tegelikkust ebatäpsete faktidega.

Osale arutelus

  • Jaak Kivisild
    ERAA nõukogu liige ja Transring Tartu omanik

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,51 0.196779
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,67 -0.53447
Hiina jüaan CNY 7,80 -0.528027
Hongkongi dollar HKD 9,19 -0.585136
Horvaatia kuna HRK 7,50 -0.074582
Iisraeli seekel ILS 4,11 -0.471743
India ruupia INR 76,63 -0.565781
Indoneesia ruupia IDR 15926,00 -0.648783
Islandi kroon ISK 124,22 -0.280957
Jaapani jeen JPY 133,74 0.247367
Kanada dollar CAD 1,49 0.523075
LAV rand ZAR 16,08 0.571099
Lõuna-Korea vonn KRW 1333,60 -0.246839
Malaysia ringgit MYR 4,98 -0.541469
Mehhiko peeso MXN 22,37 0.387231
Norra kroon NOK 9,41 0.071805
Poola slott PLN 4,24 0.004722
Rootsi kroon SEK 9,62 -0.153953
Rubla RUB 67,72 -0.223954
Rumeenia leu RON 4,60 0.021746
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.273648
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.737376
Šveitsi frank CHF 1,16 0.245409
Taani kroon DKK 7,44 -0.020823
Tai baht THB 39,06 -0.484076
Tšehhi kroon CZK 25,67 -0.18661
Türgi liir TRY 4,32 0.013875
Ukraina grivna UAH 31,39 -0.499579
Ungari forint HUF 307,95 0.055234
USA dollar USD 1,18 -0.568627
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.307706
Valgevene rubla BRL 3,76 0.189136
Valgevene rubla BYN 23207,00 -0.10761

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017