Peep Peterson: kohalik tööandja autojuhti ei hoia 

Transpordi Ametiühingu juhatuse esimees Peep Peterson ütleb, et kriisi ajal alla löödud veohindade tõttu on paremad autojuhid lahkunud tööle välismaale või lausa elukutset vahetanud. „Ega kohalik tööandja mehi eriti hoida ei oska,” leiab ta.

Järgnev intervjuu Peep Petersoniga.

Millest koosneb autojuhi töötasu? Kas töötasu makstakse tunnitasu või kilomeetritasu alusel? 
Paraku on väga levinud palga maksmine kilomeetritasu alusel, kuigi tegelikult rahvusvaheliste ohutusreeglite järgi seda teha ei tohiks. Edumeelsemad firmad on on läinud süsteemile, kus üle poole moodustab siiski tunnitasu ja vaid preemia makstakse välja kilomeetri- ja laadimistasudena.

Kas veofirmad arvestavad reeglina töötasu hulka ka välissõitudel makstava päevaraha? 
Autojuhtidele meeldiks, kui veofirmad maksaksid raha võimalikult suures ulatuses töötasuna nii, et kättesaadav rahahulk sellest ei muutuks. Tööandjale lisanduksid sellega maksud, töötajale on see aga kasulikum näiteks krediidiasutustega suheldes, haigusrahade maksmisel ja pensionikogumise mõttes.
 
Kas välislähetuste päevarahade arvestamine autojuhi töötasu hulka on õiglane?
Tuleb teha vahet palgal ja hüvitistel. Seadusandja pole kunagi mõelnud, et välislähetuse päevarahad ongi töötasu – see on ikka mõeldud kompenseerima erakorralisi kulusid, mis välismaal tekivad. Ametlikult peaks autojuht kätte saama vähemalt Eesti keskmise palga. Sellele lisanduvad päevarahad.
 
Kuivõrd on praegu autojuhil võimalik saada konkurentsivõimelist palka, ehk kumb on praegu tugevamal positsioonil - kas autojuht, kes valib endale sobiva palgasüsteemiga tööandja või tööandja, kes ei pea kartma, et autojuht kuhugi mujale läheb? 
Viimasel ajal on veoturg käitunud väga äkkiliselt ja närviliselt - nii töö kui tegijate nõudlus ja pakkumine on muutunud mõlemas suunas. Hetkel näib olevat puudu pigem heast autojuhist, sest paljud neist on leidnud endale kriisi ajal heldemad tööandjad väljastpoolt Eestit. Ega kohalik tööandja mehi eriti hoida ei oska. Teisalt ei saa mööda vaadata endiselt suurest tööpuudusest – sealt töötukassa poole pealt tuleb täna igasuguseid üritajaid, kelle seas on ka tublisid mehi, aga kogemust üldiselt napib.
Tegelikult nägime sellist olukorda ette juba pea aasta tagasi, kui tellijad agaralt veohindu alla lõid. Mitmed transpordiettevõtted olid sunnitud kärpima palkasid ja koondasid töötajaid. Teised püüdsid kokku hoida maksude ja ohutuse arvelt. Eriti paremate autojuhtide soov oli siirduda rahulikumasse keskkonda tööle või lausa elukutset vahetada. 
 
Kui palju on viimase poole aastaga autojuhtide töötasu ja ootused töötasule kasvanud? 
Töötasu ei ole viimase poole aasta jooksul väga oluliselt tõusnud. Samas on autojuhtidel ootus palgatõusule, kuna nõudlus veoteenuse järele kasvab ja tööpäevad venivad isegi pikemaks kui seadusesilm kuulda tahaks.

Kas autojuhtide puuduse taga on lihtsalt see, et veofirmadele makstav veo hind peab tõusma, et oleks võimalik tagasi tuua välismaale läinud autojuhid või polegi meil piisavalt kvalifitseeritud autojuhte? 
Veofirmadele makstav veohind peab tõusma niikuinii. Samuti on töö eest saadav tasu töötaja jaoks suur motivaator, kuid probleem on siiski laiem. Majanduse tippajal sai mistahes tööandja omapoolseid puudusi ja tegematajätmisi kompenseerida väikse palgasüstiga, kuid lõpuks eelistab töötaja ikkagi stabiilset, hoolivat, korrektset ja jätkusuutlikku tööandjat.

 

Osale arutelus

  • Tea Taruste

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.076147
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.0093646
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102281
Filipiinide peeso PHP 59,56 -0.0083941
Hiina jüaan CNY 7,90 -0.008865
Hongkongi dollar HKD 8,90 -0.0089859
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0067344
Iisraeli seekel ILS 4,24 -0.0282965
India ruupia INR 81,20 -0.0098516
Indoneesia ruupia IDR 16581,69 -0.0088041
Islandi kroon ISK 140,84 0
Jaapani jeen JPY 128,14 -0.0468019
Kanada dollar CAD 1,51 0.0264428
LAV rand ZAR 16,03 0.0349509
Lõuna-Korea vonn KRW 1284,17 0.0163556
Malaysia ringgit MYR 4,76 -0.0084023
Mehhiko peeso MXN 23,13 -0.028526
Norra kroon NOK 9,75 -0.0778689
Poola slott PLN 4,31 -0.0046403
Rootsi kroon SEK 10,33 -0.0377256
Rumeenia leu RON 4,66 0.0150176
Singapuri dollar SGD 1,56 0
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0224972
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.008841
Taani kroon DKK 7,46 -0.0026805
Tai baht THB 37,48 -0.0088031
Tšehhi kroon CZK 26,02 -0.0076864
Türgi liir TRY 6,11 -0.0572532
Ukraina grivna UAH 31,56 -0.0088711
Ungari forint HUF 321,30 0.0217912
USA dollar USD 1,14 -0.0087951
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0477954
Valgevene rubla BYN 2,39 0
Vene rubla RUB 75,15 -0.0490789

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018