Veduriostust asjatundja pilguga

Eesti Raudtee veduriost on tekitanud emotsioone ja sellest võib ühtpidi isegi aru saada, sest rahaliselt on see ikkagi mahukas tehing. Teistpidi teeb asi nõutuks, sest tehingus kahtlejad esitavad erinevaid spekulatsioone ja pilluvad argumente, mis põhinevad poolikutel faktidel.

Otsuse protsessis algusest lõpuni olijana tekitab selline järelkaja pigem mulje soovist mingil põhjusel raudteelastele „ära panna”.
Kas meie endi praktikute kogemused, inseneride analüüsid, eksperthinnangud  ja tasuvusuuringud on seatud kahtluse alla?

Vananenud veduripark
Et mõista Eesti Raudtee veduriostu tagamaid, tuleb kõigepealt adekvaatselt kirjeldada tänast veduriparki.
Eesti Raudtee kasutada on Ukraina päritolu magistraalvedurid 2TE116, mis teevad oma tööd Venemaal, tuues ronge Petseri jaamast Eestisse. Nende vedurite keskmine eluiga on 30 aastat. Tegu on Nõukogude Liidu inseneride katsetusega, mis polnud kunagi seeriatootmisse mõeldudki. Parema puudumisel on neid vedureid kasutatud tänaseni, kuid 2TE116 koostekvaliteet, ökonoomsus ja töökindlus ei vasta kuidagi tänapäeva standarditele.

Eesti Raudteel on võimalus võrrelda 2TE116 ülalpidamiskulusid meie kasutada olevate Ameerika veduritega. Tulemus kõneleb iseenda eest: 2TE116 käib hoolduses palju sagedamini kui Ameerika vedur, seejuures võtavad hooldused kuni kaheksa korda rohkem aega. Hoolduste hinnavahe on koguni viiekordne. Rääkimata kütusekulust, mille poolest Ameerika vedurid on 15 kuni 30 protsenti säästlikumad.

Seejuures esineb veduritel 2TE116 ka kõige rohkem plaaniväliseid remonte. Varuosade kvaliteet on kehv – on olnud juhtumeid, kus 80 protsenti tarnitud remondimaterjalist on osutunud praagiks. Pole ühtki majanduslikult õigustatud lahendust selle veduritüübi moderniseerimiseks.
Tulles Tšehhi päritolu manöövervedurite CME-3 juurde, siis nende keskmine eluiga on 28,2 aastat. Vanima veduri diiselmootor on aga ehitatud 45 aastat tagasi ning selle juures kasutatud tehnoloogia pärineb Teise maailmasõja ajast.

Oma väga jäiga veermikuga lõhuvad need vedurid raudteed ja põhjustavad vedurirataste intensiivset kulumist, ka rööbastelt mahaminekud pole haruldased. Kõik see tähendab täiendavat kulu ja seisakuid raudteel.
Kokkuvõttes on mõlematel nn sotsialismileeris toodetud veduritel samad probleemid: kõrge kütusekulu, madal töökindlus, väga sage hooldusvälp ja töömahukas hooldusprotsess. On selge, et selliste vedurite kasutamine pole majanduslikult efektiivne ja Eesti Raudtee on pikka aega otsinud sellele olukorrale lahendust.

Moderniseerimine ei tasu ära
Ühe võimalusena on tõsiselt kaalutud olemasolevate vedurite moderniseerimist. Oleme konsulteerinud lähinaabrite raudteefirmadega, mis kasutavad sarnaseid vedureid ja küsinud nende kogemuste kohta. Leedu Raudtee moderniseeris 22 vedurit CME-3, kuid jättis projekti katki, kui selgus, et enam kui pooltel veduritel olid raamid deformeerunud. Leedukate kogemus näitas ka seda, et moderniseerimisega ei õnnestunud kõrvaldada vedurite negatiivset mõju infrastruktuurile. Täna ostab ka Leedu Raudtee uusi manöövervedureid.
Vana tehnika putitamist on üritatud mujalgi, ent kogemus näitab, et see ei tasu end ära. Nii nagu vana maja remondi asemel on sageli odavam ehitada uus, ei tasu meil täna moderniseerida Teise maailmasõja aegset tehnikat.
Tagatipuks räägib CME-3 moderniseerimise vastu ka fakt, et need ei sobi asendama vedureid 2TE116 Koidula-Petseri lõigul. Põhjuseks on, et nende veomootorid ei võimalda pikaajalist koormust raskete rongide veol.

Põhjalik eeltöö
Uute vedurite ost on seega möödapääsmatu. See ei tähenda aga, et praegune veduriostu tehing oleks tehtud kiirustades ja uisapäisa. Vastupidi, ostule eelnes kaks aastat põhjalikku ettevalmistustööd. Eesti Raudtee spetsialistid on kohtunud Euroopa, Vene, Ameerika ja Hiina veduritootjatega ning pidanud aru kolleegidega lähiriikide raudteefirmadest. Sellelt pinnalt kujunes arusaam, milliseid vedureid üldse täna maailmas toodetakse, mida keegi kuskil kasutab ja millised peaksid olema meie raudteedele sobivad vedurid.

Eeltöö tulemusena valmisid riigihanke pakkumise kutse dokumendid, mis sätestasid detailselt, millistele tehnilistele tingimustele peavad uued vedurid vastama. Hankele kvalifitseerusid kaks pakkumist ja neist vastas tingimustele kõige paremini Hiina äriühingute konsortsiumi CCOEC pakkumine. See oli ka odavaim.

18. augustil sõlmis Eesti Raudtee hiinlastega lepingu 16 veduri ostuks, mis tarnitakse meile 2013. aastal. Olles kursis maailma veduritootjate poolt pakutavaga ja arvestades Eesti Raudtee kogemust, oleme täielikult veendunud, et saame korraliku ja kaasaegse tehnika, mis vastab täpselt Eesti Raudtee vajadustele.

Uute vedurite eelised
Kui vanadel veduritel on probleemiks keerukas ja aeganõudev hooldusprotsess, siis uutel veduritel on hooldamine lahendatud hoopis läbimõeldumalt. Vedurid on madala kapott-kerega ning nende moodulkonstruktsioon hõlbustab oluliselt remonttööde tegemist, vähendades hoolduse ajakulu neli korda.
Vedurimeeskondadele on oluline, et uute veduritega paranevad tuntavalt meeskonna töötingimused: kabiinides on vähem müra ja vibratsiooni ning kabiinid on varustatud kliimaseadmetega. Kõik see on vajalik, et muuta vedurijuhi amet noorte jaoks atraktiivsemaks.

Arusaadavalt on üha olulisem keskkonnasäästlikkus – uued vedurid vastavad EURO IIIA heitgaaside standarditele ja tarbivad vähem kütust. Analoogsed (küll teise tootja omad) vedurid on kasutusel Leedus ja sealne praktika näitab, et uute vedurite kütusekulu on kuni 50 protsenti madalam.
Kokkuvõttes annab uute vedurite kasutamine suurt kokkuhoidu nii kütuse-, hooldus- kui remondikulude osas.

Osa uutest veduritest hakkab tööle Koidula-Petseri raudteelõigul ja selleks peavad vedurid vastama ka Vene raudteevõrgu standarditele – sellekohased nõuded on hankedokumentidesse sisse kirjutatud ja tootja järgib neid. Venemaal sertifitseerimist need vedurid nimetatud raudteelõigul sõitmiseks aga ei vaja ja Eesti Raudteel ei ole plaanis sertifitseerimist ka teha.
Eesti väiksust arvestades ei saa meil olla palju raudteespetsialiste, kuid sedagi tuumikut, kes on praegu koondunud Eesti Raudtees, on ebamõistlik alahinnata.

Tänu kogu meeskonna  põhjalikule eeltööle on meil täna veduritootjaga hea leping, mis toob lõpuks meie raudteedele kaasaegse tehnoloogia ja teeb ettevõtte majandamise palju tõhusamaks. Oleme veendunud, et Eesti Raudtee teeb hea investeeringu.


 

Osale arutelus

  • Oskar Kalmus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0821122
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.0163835
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0460076
Filipiinide peeso PHP 59,82 0.2312255
Hiina jüaan CNY 7,71 -0.0375794
Hongkongi dollar HKD 8,94 0.0033575
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0471139
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0095157
India ruupia INR 81,12 0.2124952
Indoneesia ruupia IDR 16158,13 0.0529426
Islandi kroon ISK 137,63 0.0218023
Jaapani jeen JPY 124,56 0.0883889
Kanada dollar CAD 1,51 -0.1057921
LAV rand ZAR 15,67 0.2687226
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,92 -0.0023475
Malaysia ringgit MYR 4,68 -0.0661714
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.1394352
Norra kroon NOK 9,73 -0.0934282
Poola slott PLN 4,29 0.0676401
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.1294379
Rumeenia leu RON 4,69 -0.0213074
Singapuri dollar SGD 1,55 0.0777303
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.216623
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0176585
Taani kroon DKK 7,46 -0.0388376
Tai baht THB 36,09 -0.2380242
Tšehhi kroon CZK 25,54 -0.0117444
Türgi liir TRY 6,11 0.3104621
Ukraina grivna UAH 31,86 -0.1425957
Ungari forint HUF 319,35 -0.0125239
USA dollar USD 1,14 -0.0438789
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.0950175
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.040873
Vene rubla RUB 75,60 0.0578339

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019