Autor: SOL Baltics • 15. september 2022

Märgistused muudavad tootmis- ja laohooned ohutuks, ruumisäästlikuks ja visuaalselt kontrollitavaks

Äärmiselt raske on ette kujutada liiklemist linnaruumis ilma teekattemärgistuste ja liiklusmärkideta. Liiklejad peavad loomulikuks, et jalakäijatel ja sõidukitel on oma liikumisrajad ning selgelt on tähistatud kohad, kus üksteisele tuleb teed anda. Eestis on suur hulk tootmis- ja laohooneid, kus liiklus võib vahel olla tihedamgi kui mõnel väiksemal sõiduteel. Ometi ei ole paljud Eesti tootmis- ja laoettevõtted tänaseni enda jaoks veel avastanud markeerimise ja märgistamise kõiki võimalusi ning kasutuskohti.

Põrandate markeerimine aitab ruumides luua korda, parandada tööohutust ja saavutada visuaalset kontrolli. Ilma paika pandud ladustamis- ja liikumisreegliteta läheb tootmis- või laohoone korrast ära ning liigub iseeneslikult korrapäratuse ja segaduse poole.

Üldlevinud on tootmishoonetes küll ohutuse tagamine sõidukite liikumisteede markeerimisega, kuid põrandate markeerimist parema visuaalse kontrolli ja ruumikasutuse saavutamiseks on tehtud veel vähestes ettevõtetes.

Efektiivselt toimivates ja ohutust kõrgelt hindavates tootmis- ja laohoonetes on põrandate markeerimine joontega laialt levinud. Erinevat värvi joontega on piiritletud valmistoodangu ja tooraine alad, töötsoonid, laadimiskohad, liikumisrajad ja veel palju muud sõltuvalt ettevõtte suurusest või tootmise iseloomust.

Üheks odavaimaks ja tõhusaimaks ohutu keskkonna tagamise vahendiks on põrandapinna markeerimine joontega liikumis- ja ladustamisreeglite kehtestamisel. See tõstab tööohutust, parandab ruumikasutust ja on tööde korraldamiseks mitmel viisil hea abivahend.

Markeerimist vajavad tööruumides kindlad kohad. Igas tootmisettevõttes on tootmisvoo kujundamiseks erinev põhiplaan ja iga tootmishoone on erineva kuju ning otstarbega. Üldjuhul muutub aga iga hoone ohutumaks, ruumisäästlikumaks ja visuaalselt paremini jälgitavaks, markeerides sellel kindlaid piirkondi.

Laopõranda markeerimisel tuleb silmas pidada, et liiga keeruline markeering on töötajatele raskesti arusaadav ja sellest ei peeta sageli kinni.

Järgnevalt toome välja olulisemad kohad, mille märgistamist või mittemärgistamist peaks iga tootmisettevõte või laohoone enda jaoks tõsiselt kaaluma:

1. Jalakäijate liikumistee. Liikumistee märgistamine aitab vältida jalakäijate kokkupõrkeid tõstukite või muude masinatega. Samuti väheneb jalakäijatee märgistamisel oht, et inimesed lähevad liiga lähedale töötavatele tootmisseadmetele, kukkumisohtlikule alale või mõnda muusse ohupiirkonda.

Liikumistee märgistamine aitab vältida jalakäijate kokkupõrkeid tõstukite või muude masinatega.

2. Tõstukite ja kahvelkärude liikumisteed. Tõstukite ja kahvelkärude liikumistee joonimine vähendab olukordi, kus sõiduvahend ei saa vabalt liikuda, sest kaubaalused on liikumisteele ladustatud. Liikumisteele ladustatud alused vähendavad tõstuki sõidukiirust, tekitavad ohtlikke olukordi ja nõuavad tarbetult aega kauba ümbertõstmisel. Tõstukite liikumistee laius sõltub ennekõike ettevõttes kasutusel olevatest masinatest.

3. Kaubaaluste asukohad. Täpne kaubaaluste asukohtade ettemärkimine vähendab aluste ladustamisele kuluvat ruumi. Põhjus seisneb selles, et n-ö silma järgi on tõstukijuhil raske leida kõige optimaalsem paigutus näiteks kahekümne euroaluse jaoks. Kui aga kaubaaluste asukohad on eelnevalt välja mõõdetud ja põrandale markeeritud, on ladustamine kiirem ning ruumisäästlikum. Kui kaubaaluste täpne paiknemine ei ole joontega standardiseeritud, võib kergesti tekkida olukord, kus erinevad tõstukijuhid paigutavad aluseid erinevalt ja tekib ruumi raiskamine.

Täpne kaubaaluste asukohtade ettemärkimine vähendab aluste ladustamisele kuluvat ruumi.

4. Kaubaaluste asukohad värvikoodi alusel. Aluste asukohtade markeerimisel on võimalik erineva sisuga aluste kohad markeerida erinevat värvi joontega. Näiteks sisse tulnud, aga arvele võtmata kaup, on oranžide joontega piiritletud alal, komplekteeritud ja kohe välja minev kaup kollaste joonte vahel ja nii edasi. Praagiga täidetud kaubaaluste markeerimiseks kasutatakse näiteks valge-punase värvikombinatsiooni.

5. Kaubariiulite ääred. Soovituslik on tõmmata riiulitega paralleelne joon ka põrandale. Joon kindlustab, et kaubaalused on täpselt riiulisse ladustatud ega ulatuks riiulist välja ning takistaks riiulite vahel liikumist. See on ka kasulik siis kui ettevõttes on kasutusel erineva laiusega tõstukid. Sageli juhtub, et kitsama tõstuki juht peab piisavaks, kui kaubaalus ulatub riiulist kaugele välja. Laiem tõstuk või kaubaauto ei pruugi aga sel juhul enam riiulite vahele mahtuda.

6. Ohtlikud piirkonnad. Ohtlikeks piirkondadeks on ennekõike kohad, kus inimene võib kukkuda, libiseda, saada põletada või jääda ette tootmisseadmele. Nende piirkondade ette tuleks tõmmata punast värvi joon või see ala punasega märgistada.

7. Tootmisseadmete tööpiirkonnad. Tootmisseadme selgelt markeeritud lähiümbrus näitab, et seadmele ei tohi tulla lähemale, kui jooned lubavad. Samuti ei tohi seadme tööpiirkonda ladustada midagi sellist, mis ei ole seadmel töötava töölise jaoks vajalik. Seadmete töötsooni piiritlemine parandab tööohutust, sest toob esile ohtliku ala, kuhu ei tohi ilma põhjuseta siseneda.

8. Ladustamise keeluala markeerimine. Oluline on märgistada hoones piirkonnad, mille ette ei tohi midagi ladustada. Sellisteks aladeks on näiteks kustutusvahendid, tuletõrjeväljapääs, esmaabivahendid, automaatselt sulguvad uksed jne.

Oluline on märgistada hoones piirkonnad, mille ette ei tohi midagi ladustada.

9. Ristmikud. Jalakäija- ja tõstukiteede ristumiskohtade markeerimine juhib tähelepanu, et ohtlikes kohtades peaksid mõlemad liiklejad kiirust vähendama ning olema tähelepanelikud. Samuti tuleks markeerida või märgistada kahe tõstukitee ristumiskohad.

Lisaks joontega markeerimisele kasutatakse erinevaid märgistusi ja märke nii hoone põrandatel kui ka seintel. Põrandale erinevate märkide kandmine muudab tootmise samuti visuaalselt jälgitavamaks ja selgemaks. Enimtellitud märkideks on “Tootmisala algus”, “Esmaabi”, jalakäijamärk, tõstuki liikumise märk, „Anna teed“ märk, „STOP“ märk ja tõstuki parkimiskoht. Sõltuvalt oludest ja pindadest kasutatakse markeerimisel erinevaid materjale, vahendeid ja tehnikaid.

Põrandale erinevate märkide kandmine muudab tootmise samuti visuaalselt jälgitavamaks ja selgemaks.

SOL Baltics tegeleb lisaks kinnisvarahooldusele ka tootmiste, laohoonete ja parklate joonimise ning teekatte märgistamisega üle Baltikumi. Teostame veel spordisaalide, -väljakute ja teiste hoonete ning platside joonimis-, markeerimis- ja tähistamistöid. Lisaks tegeleme liiklus-ja ohutusmärkide valmistamise ning paigaldamisega vastavalt kliendi soovidele ja vajadustele.

SOL Parkimisjoone teenuse eesmärk on aidata klientidel läbi mõelda ja teostada sisulisi lahendusi, mis aitavad neil ohutumat töökeskkonda luua.

Uuri lisa: www.parkimisjoon.ee, võta ühendust e-mailil [email protected] või telefonil +372 686 3386!

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077