11. märts 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Korduvkasutatav transporditaara aitab vabaneda prügist

Korduvaksutatav taara aitab vabaneda prügihunnikutest ladudes.
Foto: Bepco
Logistika tarneahelas kasutatakse endiselt palju selliseid veopakendeid, mis ei ole korduvakasutatavad. See on tohutu ressursi raiskamine ning pidev jäätmete tekitamine.

Kaubaalused on kõige levinum viis kaupade transpordiks, võimaldades kaupade peale- ja mahalaadimist veovahendile mehhaniseerida ja tunduvalt kiirendada. Kaubaalusel olev kaup on tavaliselt pakendatud kartongist kastidesse, vahel ka muust materjalist veopakenditesse, mis veo sihtpunktis eemaldatakse ja mis muutuvad seega jäätmeteks. Veopakendina saab vahel kasutada ka rühmapakendit, mis on mõeldud nii kaupade kaitseks kui ka müügikohas esitlemiseks. Samas on kiire ringlusega ja kiiresti riknevate toidukaupade puhul veo- ja rühmapakendi eluiga väga lühike ning müügikohas tekib suures koguses kartongijäätmeid, mida tuleb koguda ja utiliseerida.

Korduskasutatav transporditaara

Lahendus on korduskasutatav transporditaara, mille puhul kasutatakse erinevas mõõdus plastkaste, mida müügikohas ei utiliseerita, vaid need ringlevad pidevalt tootja ja müüja vahel. Transpordikastid on erinevas mõõdus, et võimaldada erinevaid müügipakendeid turvaliselt transportida. Kastid on disainitud selliselt, et ühtepidi asetades saab kaste laduda üksteise peale ja teistpidi mahuvad need üksteise sisse, vähendades märkimisväärselt tagasi veetava kauba mahtu.

Korduskasutatava transporditaara kasutamise eelis on see, et ei teki jäätmeid. Eelis on ka lahenduse standardiseeritus, mis võimaldab transpordiahela mõlemas otsas kasutada võimalikult palju mehhaniseerimist ja automatiseerimist. Sellised transpordikastid toimivad ka rühmapakendina ja kaupa müügikohas kastidest välja ei tõsteta, vaid esitletakse samades kastides. Samu kaste saab kasutada erinevate toodete jaoks ja süsteemne lahendus võimaldab samale alusele komplekteerida ka erinevaid transpordikaste, et igasse müügikohta saaks viia soovitud koguses vajalikke kaupu.

Hooldus

Korduskasutatava taara puhul on nende pesemiseks, kontrolliks ja jälgimiseks tarvis kindlat süsteemi. Taarat pestakse automaatsete masinatega, mis võimaldavad tagada kastide hügieenilisuse ja samas kontrollitakse ka kastide seisukorda ning kõrvaldatakse kõlbmatud kasutusest. Pika kasutusaja tõttu saab kõik kastid varustada RFID-märgistega, mille abil saab igat kasti jälgida ja kasutuskordi salvestada.

Turul on palju tootjaid ja müüjad, kes on aja jooksul kasutanud erinevaid transpordikastide lahendusi. Korduskasutatava transporditaara jaoks on vaja kindlat süsteemi, tänu millele tagatakse, et on saadaval piisav hulk kaste, neid pestakse ja kontrollitakse. Väiksel tootjal või müüjal on väga raske sellist süsteemi püsti panna, sest vaja on palju kasutajaid ja piisavat kastide mahtu, et see ka majanduslikult ära tasuks. Tavapäraselt korraldab sellist süsteemi sõltumatu teenusepakkuja, kes korraldab tagastuse, pesemise ja jälgimise ning kellelt tootjad või müüjad kaste rendivad. Lahendus muudab süsteemi kõigi jaoks paindlikuks, sest kasutusel on alati ainult vajalik hulk kaste ja samas saab ka toodete liikumist kastide abil jälgida.

Nagu on kaubaaluste kasutusele võtuga, nii vähendab ka korduskasutatava transporditaara kasutamine tunduvalt jäätmete mahtu ja võimaldab muuta kogu süsteemi tõhusamaks. Probleem võib olla aga teenusepakkujate vähene konkurents ja vajadus leppida kokku ühtses standardis paljude tootjate ja müüjate vahel.

Äripäeva teabevara on platvorm, kuhu on koondatud oma ala ekspertide poolt koostatud ajakohane, usaldusväärne ja praktiline erialane info. Teabevarasse kuuluvad 18 eesti- ja 3 venekeelset regulaarselt täienevat ärivaldkonna teemat.

Logistika ja ekspordi teabevarast leiab mitmekesist infot logistika protsesside, tarneahelate ehitamise ja juhtimise, teenuste kvaliteedi parandamise ja konkurentsivõime suurendamise kohta. Samuti sisaldab teabevara olulisi teadmisi õigusaktide, tollikorralduse, transpordiliikide, välisturgudele minemise ja seal püsimise ning mitmete teiste oluliste teemade kohta.

Unknown body type: dateline

Unknown body type: dateline

Unknown body type: dateline

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077