Transport muutub aina intelligentsemaks

Mitmed Eesti ettevõtted on arendanud intelligentsete transpordisüsteemidega seotud lahendusi ja seda nii koduturule kui ka välisklientidele. Transpordi ja Logistika infoleht koondas ülevaate Transpordi Innovatsiooni Koostöövõrgustiku ITS Estonia osaliste lahendustest.

Bussipilv korraldab ühistransporti maal

Bussipilv on mõeldud ühistranspordi vajaduste lahendamiseks maapiirkondades, kus turg ei toimi või pole piisavalt reguleeritud. See on nutika ühistranspordi platvorm, mis ühendab elanikud, autojuhid ja kohalikud omavalitsused.

Hõreda asustusega piirkondade probleem on, et ilma autota inimesed ei pääse liikuma, kuna ühistransport käib liiga harva.  Bussipilv annab kohalikule omavalitsusele võimaluse korraldada maal ühistransport säästlikumalt ja mugavamalt, pidades eelkõige silmas nõrgemaid ühiskonnagruppe nagu eakad, lapsed, puudega inimesed ja töötud, kellel on vaja jõuda kodust arsti juurde, trenni, linna vms.

Niisiis on bussipilvel sotsiaalne mõõde – kohaliku omavalitsuse kaasamise kaudu kohtades, kus ühistransport ei toimi, on teenus lõpptarbijale bussipileti hinna eest, kohalikud autojuhid saavad lisatööd, sõidujagamisega reostatakse vähem loodust ning kasutusele saab võtta muidu jõude seisvad omavalitsuste sõidukid. Samas on maailma tiheasusutusega piirkondades murekohaks registreerimata ja reguleerimata sõidupakkujad.

Bussipilve on võimalik kasutada juba niikuinii liikuvate poolillegaalse bussiteenuse reguleerimiseks, reisijatele bussigraafikute teadaandmiseks, mobiilraha või muude digitaalsete vahenditega bussipileti ostmiseks, ühenduslüli loomiseks kohaliku omavalitsusega. Süsteemil on liides ka maksude ülekandmiseks kohalikule omavalitsusele, kui riik sellist võimalust toetab.

Lisainfo: Aare Lapõnin, fiscaladmin.com

Tulevikku vaatav ühistranspordi piletisüsteem

Ridango tulevikutehnoloogial põhinev piletisüsteem teeb elu linnades lihtsamaks ja mugavamaks, pakkudes kiiret piletiostmise võimalust reisijatele ja efektiivset „võtmed kätte“ piletitulu kogumise lahendust omavalitsustele ning transpordiettevõtetele.

Ridango töötas välja innovaatilise pangakaardi maksete süsteemi ühistranspordis, mis võimaldab tasuda sõidupileti eest kontaktivaba pangakaardiga viibates. 2018. aastal jõuavad viipemaksed kõikidesse Tallinna trammidesse, bussidesse ja trollidesse.

Eestis loodud võtmelahendused on kontopõhine piletisüsteem, kontaktivabad kaardimaksed ja reisijate infosüsteem reaalajas.

Ridango on kiirelt kasvav tehnoloogiaettevõte kontopõhise transpordi piletisüsteemi, kontaktivabade maksete ja reaalaja infosüsteemide valdkonnas.

Lisainfo: Argo Verk, ridango.com

Varajase hoiatuse süsteem Sille

Maa kaugseire satelliidi Sentinel-1 andmetel baseeruv varajase hoiatuse süsteem Sille suudab jälgida taristut kõikjal meie planeedil. Sealhulgas ka tuvastada suurte infrastruktuuride – nt sillad, maanteed, torujuhtmed, sadama- ja kaevandusalad, suurhooned – nihkumise või vajumise kuni ühe millimeetri täpsusega.

Eesti firma Datel loodud uudne teenus aitab ennetada infrastruktuuride lagunemisest tulenevaid õnnetusi ning suurendab seeläbi ühiskonna turvalisust. Olukorra muutumise seiret võimaldavad regulaarselt uuenevad andmed. Soovi korral saab ka vaadata ajas tagasi, sest andmed on alates 2014. aasta lõpust.

Satelliidi andmetel baseeruvate süsteemide loomisel teeb Datel arenduskoostööd Euroopa Kosmoseagentuuriga ning ülikoolidega mitmel kontinendil.

Tarkvaraettevõttel Datel on pikaajaline kogemus kaardirakenduste loomisel,  ruumiandmete analüüsil ja visualiseerimisel, samuti erinevate valdkondade järelevalvesüsteemide arenduses nii Eestis kui ka mujal maailmas.

Lisainfo: Jaanus Sulakatko, datel.ee

Isejuhtivate autode intsidendihalduse platvorm

Rahvusvaheline küberturvalisuse ettevõte Guardtime arendab koostöös Eesti riigiga intsidendihalduse platvormi. Selle eesmärgiks on usaldusväärse andmevahetuskeskkonna loomine isejuhtivatele sõidukitele, mis on võimalik üle kanda teistele asjade interneti seadmetele.

Lahendus aitab tagada, et isejuhtiva auto tarkvara, algoritmid jms on autentsed, seega tõendatud terviklusega, mis aitab tuvastada häkkimist. Samuti on autode pardainfo intsidentide korral ligipääsetav usaldusväärselt ja konfidentsiaalselt.

Loodav lahendus teeb intsidendi korral automaatselt kättesaadavaks intsidendile eelnenud ja intsidendi ajal salvestatud andmed, näiteks asukoht, kiirus, sensorite andmestik (lidar, radar, sonar, GPS, kaamera jms).

Selline andmestik võimaldab tootjal, riiklikul järelvalvel ja teistel asjassepuutuvatel osapooltel kiiresti ja turvaliselt tuvastada toimunud intsidenti põhjuseid ja viia sisse meetmed sarnaste juhtumite ärahoidmiseks või nende hulga vähendamiseks.

Guardtime´i loodava lahenduse eelised on universaalne ligipääs andmetele, plokiahela-põhine sõltumatu verifitseerimine ja privaatsuse tagamine.

Lisainfo: Ivo Lõhmus, guardtime.com

Tark sadam kasutab automatiseerimist

Kuna reisijatenumbrid on pidevalt kasvanud, kuid sadamad jäänud samaks, loob see sadamaile väljakutse, kuidas sellistest tingimustes jätkuvalt kvaliteetset teenust pakkuda. Mitmed linnasadamad ei saa füüsiliste piirangute tõttu laieneda, mis toob vajaduse vertikaalse integratsiooni järele. See tähendab olemasolevate ressursside võimalikult optimaalset kasutamist, et luua lisaväärtust nii ettevõttele, äriklientidele kui lõpptarbijatele.

Tark Sadam on liiklusvoogude juhtimise süsteem Tallinna Sadamale, mis pakub eelregistreerimise ja registreerimise võimalust ning tagab parema järjekorra juhtimise võimekuse mitme laevaoperaatoriga sadamatele.

Nortali teostatud projekti eesmärk oli vähendada ajakulu sadamas, pakkudes sõidukiga reisijatele terviklikku ja loogilist teenust.

Tarkvaralahendus hõlmab unikaalset automaatset registreerimissüsteemi ja numbrimärgi registreerimise võimalust sõidukiga reisijatele. Lahendus lihtsustab sõidukiga reisijatele kogu protsessi – alustades eelregistreerimisest veebis kuni automaatse registreerimiseni ning täisautomaatse liikluse juhtimiseni sadamas, mis aitab reisijad mugavalt laeva pardale.

Targa Sadama eelised on olemasolevate ressursside optimaalsem kasutus, kiiremad protsessid ja parem reisikogemus, lühem ooteaeg sadamas tänu automaatsetele süsteemidele, väiksem ajakulu sõidukite laadimisel laeva ning lõpptulemusena keskkonnasõbralik sadam (väiksem õhureostus ja vähem CO2-heitmeid tänu lühemale ooteajale töötava mootoriga).

Targa Sadama lahenduse Tallinna Sadamale töötas välja rahvusvaheline tarkvara- ning ärikonsultatsioonide ettevõte Nortal.

Lisainfo: Jaanus Loitmaa, nortal.com

EyeVi ümbritseva keskkonna panoraamvaade

Veebitarkvara Eyevi võimaldab kasutajal näha ümbritsevat keskkonda panoraamvaates. Lisaks sisaldab see erinevaid funktsionaalsusi nagu mõõdistuste läbiviimine otse pildilt, geoandmete sisestamine ning info teistega jagamine ilma kontorist lahkumata.

Tarkvaras on kombineeritud kõige uuema seisuga panoraampilt, lähivaate ortofoto, lidar ja geoandmestik kolmemõõtmelises keskkonnas. Kõik need andmed on kogutud autole paigutatud mobiilse kaardistamise süsteemiga. Andmete uuendamine toimub regulaarselt.

Rakenduse funktsionaalsus võimaldab seda kasutada mitmeteks praktilisteks toiminguteks, näiteks eelplaneerimine ja hindamine, andmete kogumine ja valideerimine ning järelevalve ja tõendusmaterjal.

Lisainfo: Gaspar Anton, reach-u.com

Autoparkide ja meeskondade haldamine 

Fleet Complete loodud teenus töötab globaalse positsioneerimise põhisel jälgimisel, mille abil saab näha sõidukite asukohta ja teekondi reaalajas ja ka minevikus. Selle külge on ehitatud mitmed spetsiaalsed lahendused erinevatele vajadustele. Iga klient saab valida just talle olulised võimalused, olgu see siis automaatne sõidupäevik, tahhograafiandmete allalaadimine mobiilivõrgu kaudu, autode ühiskasutamine koos võtmevaba lahendusega või tööülesannete juhtimine töötajate ja kontori vahel.

Võimalikud on ka autopargi haldamine transpordiettevõtetele ja organisatsioonide autoparkidele ja transpordihaldamise lahendus logistikaettevõtetele. Kõiki lahendusi toetab aruandlussüsteem. Seejuures saab Fleet Complete rakendust integreerida ka kliendi enda või kolmandate osapoolte IT-süsteemidega. Fleet Complete`i SaaS-lahendust saab kasutada nii internetibrauseris kui ka Androidi ja iOS nutirakenduses.

Rahvusvaheline tarkvaraettevõte Fleet Complete keskendub GPS-põhistele sõiduki- ja meeskonnahaldamise lahendustele. Fookus on autopargi ja töövoogude optimeerimisel, mis klientide sõnul on aidanud neil vähendada kulusid ning suurendada tulusid.

Lisainfo: Matis Indov, fleetcomplete.ee

Piirijärjekorra broneerimise teenus

Tegu on IT-lahendusega, mis võimaldab sõidukiga piiriületajail broneerida omale sobiv piiriületuse aeg, kaotades tüütud füüsilised järjekorrad, kuna sõidukijuhid saavad tulla piiripunkti täpselt õigeks ajaks.

Piirijärjekorra broneerimise teenuse töötas avaliku ja erasektori koostöös välja Eesti firma GoSwift, ning see on kasutusel kõigis Eestist Venemaale viivates maantee piiripunktides, lisaks ka Soomes, Leedus ja Venemaal.

Enne teenuse kasutusele võtmist 2011. aastal kontrolliti sõidukeid elavas järjekorras, mistõttu pidid sõidukijuhid tunde või isegi päevi piirijärjekorras seisma. Selline olukord oli eriti keeruline veokijuhtide jaoks, kuna neil ei olnud võimalust kinni pidada töö- ja puhkeaja reeglitest ning lokkas ka kuritegevus. Järjekorra virtualiseerimine tähendab, et sõidukijuhid saavad sõita piiripunkti ettenähtud ajavahemikus, mistõttu on praegu keskmine piiripunkti sõitmise ooteaeg kohapeal 30 minutit. Lisaks autojuhtide elu parandamisele on selline lahendus säästnud miljoneid eurosid logistikaga tegelevatele firmadele, luues neile võimaluse oma vedusid efektiivsemalt planeerida.

Piirijärjekorra broneerimise teenus võitis 2015. aastal OECD juures tegutseva rahvusvahelise transpordifoorumi ITF transpordisaavutuse auhinna Transport Achievement Award.

Lisainfo: Madis Sassiad, goswift.eu

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 -0.0250297
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.0046815
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102276
Filipiinide peeso PHP 59,13 0.0846253
Hiina jüaan CNY 7,63 0.1601912
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.0416015
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.097204
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.0048778
India ruupia INR 80,65 0.0148808
Indoneesia ruupia IDR 15945,49 0.0762552
Islandi kroon ISK 135,52 0.0147601
Jaapani jeen JPY 125,53 0.0478202
Kanada dollar CAD 1,50 0.0733578
LAV rand ZAR 15,88 -0.0365014
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,64 0.0933736
Malaysia ringgit MYR 4,63 0.1493603
Mehhiko peeso MXN 21,86 0.0192163
Norra kroon NOK 9,78 0.043997
Poola slott PLN 4,33 0.0046156
Rootsi kroon SEK 10,62 -0.0498941
Rumeenia leu RON 4,76 0.0189171
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0977899
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1727713
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0528961
Taani kroon DKK 7,46 0.0214486
Tai baht THB 35,45 0.2508335
Tšehhi kroon CZK 25,63 -0.0078018
Türgi liir TRY 6,03 -0.0082957
Ukraina grivna UAH 30,64 0.0264397
Ungari forint HUF 317,29 -0.0346566
USA dollar USD 1,13 0.026469
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.4441777
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0701031
Vene rubla RUB 74,43 0.116356

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019