25. jaanuar 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Brexit röövib autotootjatelt miljardeid

Fordi tehas
Foto: EPA
Kui Suurbritannia lahkub Euroopa Liidust ilma leppeta, võib see tähendada mitmele autotootjale miljardite dollarite suurust kaotust ning hinnatõusu Euroopa autoostjatele.

Näiteks on Fordi juhtkond kokku arvutanud, et sellised mõjurid nagu tollid või nõrgem nael võivad neile tähendada kaotust vahemikus 500 miljonit dollarit kuni miljard dollarit, vahendas Reuters. Juba eelmise aasta märtsis hindas Ford, et kui tuleb karm Brexit – see tähendab, mitte päris ilma leppeta –läheks see neile aastas maksma miljon eurot.

Fordi finantsjuht Bob Shanks ütles eelmisel nädalal, et ilma leppeta Brexit on katastroofiliste tagajärgedega. Eile rääkis ta ajakirjanikele, et Ford paneb end juba valmis. „Loodame, et leppeta Brexitit ei tule, kuid sellele ei saa lootma jääda.“

Ford on Suurbritannia kõige menukam automüüja. Neil on Suurbritannias kaks tehast ja tegemist on ettevõtte jaoks suuruselt kolmanda turuga. Jaanuari alguses teatas Euroopas 53 000 inimesele tööd andev Ford, et kasumlikkuse parandamiseks piirkonnas on neil kavas kaotada tuhandeid töökohti ja sulgeda mõned tehased. Suurbritannias on autotootja palgal 13 000 inimest.

Samade probleemide küüsis on ka Nissan ja Honda, rääkimata Land Roverist ja Jaguarist. Näiteks toodetakse Suurbritannias meil väga populaarseid mudeleid, nagu Nissan Qashqai ja Honda Civicu luukpäraversiooni. Lisaks asub Honda Europe peakorter Suurbritannias, ehk kogu Euroopa äri sõltub jeeni, naela ja euro kurssidest, mille muutumine mõjutab otseselt autode hinda ja ettevõtete ärikasumit.

Honda esindaja Eestis Catwees OÜ saatis eelmisel nädalal juba oma klientidele teadaande, et kui on soov vahetada oma olemasolev Honda uuema mudeli vastu, tasub kiirustada, sest aprillist autode hinnad tõusevad. Automaatselt lisandub leppeta Brexiti korral kõikidele seal toodetud mudelitele 10% tollimaks, mille EL on kehtestanud kolmandates riikides toodetud autodele.

Autofirmad ja teisedki tootjad, näiteks Airbus, on võtnud viimastel päevadel tuliselt sõna, öeldes, et ilma leppeta Brexit on väga kahjulik, sest tekitab suuri tõrkeid tarneahelas, ähvardab kaotada töökohti ja tekitada kõrged tollimaksud.

Suurbritannia peaks Euroopa Liidust lahkuma 63 päeva pärast ja peaminister Theresa May ei ole veel saanud parlamendis lahkumisleppele toetust.

Kuula samal teemal ka selle nädala raadiosaadet Ärikliendi roolis.

Autor: Äripaev

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077