Autor: Heija-Liis Ristikivi • 16. jaanuar 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Transpordi jagamismajandusele ennustatakse 2020. aastaks 6-kordset kasvu

Foto: Andras Kralla
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium avaldas jagamismajanduse uuringu tulemused. Uuringu viisid läbi Technopolis Group Eesti OÜ ja Ernst & Young Baltic AS.

Uuring hõlmas majutuse, transpordi, finantsteenuste, hariduse, isiku- ja äriteenuste sektoreid ning eesmärgiks oli analüüsida jagamismajanduse turu mahtu ja kasvupotentsiaali. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellitud ning Technopolis Group Eesti OÜ ja Ernst & Young Baltic ASi poolt läbi viidud uuringust selgub, et kolme Eesti suurima jagamismajanduse sektori käive oli 2016. aastal 40,3 miljonit eurot.

Transpordi valdkond ei piirdu kõigest sõidujagamise teenuse osutamisega, vaid hõlmab ka sõiduvahendite jagamist ning muid inimeselt inimesele teenuseid antud valdkonnas, sh parkimispindade jagamist, selgitab uuring. Eestis tegutseb transpordi jagamismajanduse vallas kokku 7 ettevõtet: Autolevi, Barking, Postpal, Shipitwise, Wisemile, Taxify ja Uber.

Valdkonna ettevõtete kogukäive oli 2015. aastal 322 989 eurot, kasutajaid üle 52 300 ning tehingute koguarv on 2016. aastal hinnanguliselt 800 000. Valdkonna hinnanguline turumaht (platvormide ja pakkujate käive) oli 2015. aastal 1 765 000 eurot ning 2016. aasta turumahuks kujuneb hinnanguliselt 5,5 miljonit eurot (0,1 protsenti turust).

Peamiste väljakutsetena olid uuringus nimetatud konkurents, liiklusohutus ja kasutajate õiguste kaitse, peamiste positiivsete mõjudena aga uue turumahu avamine, positiivne mõju tööhõivele ja ühiskonna majanduslikule aktiivsusele (ettevõtlikkusele). Ühtlasi leiti uuringus, et jagamismajandus leevendab regionaalpoliitilisi probleeme ning tõstab inimeste mobiilsust. Välja oli toodud ka valdkonna eksordipotentsiaal.

Sarnaselt teistele Euroopa riikidele on ka meie õigusruumis vajalik selgem piiritlus „transporditeenuse“,  „elektroonilise  vahendusteenuse“  ja „infoühiskonnateenuse“  vahel,  sest  see  mõjutab  paljude  seaduste kohaldumist  ettevõtetele.  Euroopa  Kohus  võtab  eeldatavasti  2017.  aasta kevadel  vastu  otsuse  seoses  Uberiga  antud  küsimuses,  luues  pretsedendi liikmesriikidele.

Transpordi valdkonda käsitlevat osa jagamismajanduse uuringust saad täismahus lugeda MKMi kodulehelt.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077