Autor: Gerli Ramler, Äripäeva kaasautor • 27. august 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

CM: Millest sõltuvad maanteetranspordis hinnad ja tarneajad

Kuidas tekivad transpordi hinnad, millest sõltuvad tarneajad ning mis veo tellijat veel huvitab?

„Maanteetransport on kliendile väga mugav, pakkudes „uksest-ukseni“ teenust, mille käigus läbib kaup oma teekonna ümberlaadimata. Kuna teised veoviisid on keerukamad, on nende puhul kaubaaluste ümberlaadimine vältimatu,” tõi Kullamaa välja maanteetranspordi eelised.

Samuti on autotransport tema sõnul kiire ja paindlik, eriti kui võrrelda mere- või raudteega. „Lisaks on maanteetranspordil veel üks suur eelis – hind. Seda muidugi juhtudel, kui räägime Euroopa-sisestest vedudest,” möönis Kullamaa.

Transway OÜ korraldab igapäevaselt autodega vedusid eelkõige Baltikumis, Poolas, Tšehhis, Ungaris ja Saksamaal. Alati huvitavad klienti esmajärjekorras kaks asja: milline on tarneaeg ning muidugi kauba saatmise hind.

Kuidas Eestis asjad käivad, teab enamik inimesi vast isegi. „Toon seekord näiteks Poola turu: seal riigis peab arvestama nende kultuurilist eripära ning arvukaid usu- ja riigipühasid. Kui püha satub näiteks teisipäevale, võib olla kindel, et puhatakse ka päev enne ning päev pärast ehk enne neljapäeva liiguvad suured autod ainult lisatasu maksmisel. Alates meie jaanipäevast kuni suve lõpuni kehtivad Poola maanteedel pühapäeviti suurte autode sõidukeeld, mis pikendab sageli sõiduaega vähemalt 24 tunni võrra. Lisaks on seal palju maksulisi teid,” rääkis Kullamaa.

Maanteetransport ja tarneaegade pikenemine

Kullamaa toonitas, et ükski vedaja ei hiline meelega. Iga auto on tema sõnul ostetud selleks, et see võimalikult palju tööd teeks ja raha teeniks. Aga tarneaeg võib pikeneda just näiteks seoses aastaaegadega, sündmustest sõltuvate sõidukeeldudega või teel juhtunud äpardustega nagu rehvi lõhkemine.

Samuti võivad pikendada tarneaega näiteks kehvad ilmastikuolud nagu libe tee või tormine ilm või etteplaneerimata piirikontroll. Tänapäeval tavaliselt piiri peal autosid ei kontrollita, kuid kui siiski pistelises kontrollis koorma läbivaatamiseks ja kaalumiseks läheb, võtab see omajagu aega.

Planeerida ei saa ka autojuhtide töö- ja puhkeaja seadusest tulenevaid töötunde. Klient arvab tihti, et autojuht tuleb kohale, võtab kauba ja saab kohe sõitma hakata. Teinekord kestab aga keerulise kauba laadimine 8 tundi ning autojuhi ametlik tööaeg saabki täis.

 Autode vähesus tõstab hinda

Autotranspordi hind sõltub Kullamaa sõnul mitmest asjaolust: põhiline on neist kütuse hind. Teine aga kindlasti hooajalisus/autode kättesaadavus. Kuna Transway OÜ kasutab palju Poola alltöövõttu, juhtub sageli, et sealsed mehed panevad suveks autod seisma ning keskenduvad põlluharimisele. Seega võib kütuse hind isegi langeda, ent transpordihind jääb ikkagi kõrgeks, sest autosid pole saada. Kui Poolast on tulemas väga palju koormaid Eestisse ning vastupidi vähe, tõstab seegi paratamatult hindu.

„Reeglina on hinnad piirkonniti paika pandud ja üritame neid hoida nii stabiilsena kui võimalk. Loomulikult vahel oleneb hinnamuutus ka regioonist, sest kui mõnest piirkonnast peab spetsiaalselt läbi sõitma ning sellega seoses tuleb marsruudile suur ring sisse, peab klient selle eest ise maksma. Suuremat hinda küsitakse mujal riikides ka pühade ajal töötamise eest,” selgitas Kullamaa.

Kui kaup vajab eritingimusi näiteks temperatuuri osas (suvel peab olema külmas ja talvel soojas), on samuti hind kõrgem, kuna külmikuautod on kallimad, võtavad rohkem kütust ning neid on vähem kui tavalisi kaubaautosid.

Lisaks mõjutavad transpordihindu teemaksud. Oleme küll läinud seda teed, et kui teemakse tõstetakse, siis meiegi tõstame hindu ainult sama summa suuruses, et klientidele mitte liiga teha.

Iga kliendi tausta uuritakse korralikult

Kolmas asi, mis maanteetranspordi hinna ja tähtaja järel kliente huvitab, on maksetähtaeg. Krediiti antakse reeglina ikkagi ainult suurematele, vanematele ja usaldusväärsetele klientidele.

„Esimene kontakt kliendiga toimub telefoni teel. Edasi oleme üritanud reeglina ikka saada nendega tuttavaks ka näost-näkku, et tekiks usaldus, teineteisest arusaamine ja personaalne lähenemine. Väga palju suhtlust oleme viinud üle Skype’i, mis on mugav, kiire ja tasuta suhtlemisviis,” märkis Kullamaa. Ta lisas, et nende firma eesmärk on pakkuda kliendile kindlustunnet, et nende kaup jõuab õigel ajal adressaadini.

Kauba kadumine või kahjustumine transpordi käigus on tänaseks suhteliselt haruldane, kuna kauba nõuetekohase laadimise eest vastutab vedaja ning kaasaegne tehnoloogia võimaldab sõiduki teekonda igati jälgida. Kui aga kaup peaks minema kaduma või saab kahjustada, on kliendil õigus esitada kauba vedaja vastu nõudeõigus. Selle vastutuse eest ei pea klient veohinnale midagi juurde maksma, sest vastavalt Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooni üldtingimustele ja rahvusvahelise autoveo CMR-konventsioonile on kõik kaubad kindlustatud ekspedeerija vastutuskindlustuse alusel. Kui tegemist on eriti kalli, näiteks elektroonikaseadmete veoga, on võimalik kliendil teha omal kulul lisakindlustus.

Artikli ilmumist toetas OÜ Transway.

 

 

 

Transway OÜ

Paide 711312 TallinnTelefon: (+372) 6488 151E-post: [email protected]

www.transway.ee

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077