Autor: Rivo Sarapik • 21. juuli 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Riik hakkab reederilt vastutuse kindlustamist nõudma

Riik plaanib uuest aastast kehtestada reederite vastutuskindlustuse regulatsiooni.

Eelnõu algataja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teatel on seadusemuudatuse (Kaubandusliku meresõidu seadus) eesmärk kehtestada reederite vastutuskindlustuse regulatsioon, mille puhul oleksid kaetud merinõuded, mille suhtes kohaldatakse vastutuse piiramist vastavalt 1976. aasta merinõuete korral vastutuse piiramise konventsiooni muutmise 1996. aasta protokollile.

"Seaduse rakendamisega kaasnev vastutuskindlustuse olemasolu võimaldab kannatanud isikutel paremini realiseerida oma nõudeid, arvestades asjaolu, et valdav osa merel sõitvatest laevadest omab vastastikust P&I vastutuskindlustust, mis katab ka sellised kindlustusriskid, mida tavaline kindlustus ei pruugi katta," selgub eelnõu seletuskirjast.

Rahvusvahelise mereõiguse kohaselt jaguneb laevakindlustus kaheks: 1) laeva kaskokindlustus, mille puhul on kindlustatud esemeks või kindlustusobjektiks laevakere ning sellel asuvad masinad ja varustus; 2) laevaomaniku või reederi vastutuskindlustus, mille puhul on kindlustatud laevaomaniku või reederi vastutus laeva opereerimisel tekkivate kolmandate isikute nõuete ees.

Reederi vastutuskindlustusega laieneks järgmistele merinõuetele:

- nõuded isikutele (eelkõige meeskonnaliikmetele, reisilaevade puhul ka reisijatele, samuti muudele isikutele) surma põhjustamise või kehavigastuse tekitamise tõttu. Samuti on käesoleva punktiga hõlmatud nõuded, mis tulenevad asja hävimisest või kahjustumisest – näiteks võib laev vigastada kaid, sadamaehitisi, kraanasid, sõita otsa poile või meremärgile jne.

- nõuded sellise kahju hüvitamiseks, mis on põhjustatud viivitusest lasti, reisijate või nende pagasi mereveol, kuivõrd kohustatud isik (reeder või muu isik) vastutab kas lasti (kaubalaeva puhul) või reisijate eest (reisilaeva puhul).

- nõuded, mis on eelkõige seotud päästeoperatsioonidega ning laeva või lasti § 72 lõigetes 1 ja 3. Samuti on hõlmatud olukorrad, kus kolmas isik pidi tarvitusele võtma meetmeid sellise kahju kõrvaldamiseks või vähendamiseks, mille tekitamise korral saab vastutav isik oma vastutust piirata.

ülestõstmise, hävitamise, kahjutukstegemise vms tegevusega. Vastutuse piirmäära nimetatud nõuete puhul on sätestatud ka KMSS

Majandus- ja kommunikatsiooniminister esitab eelnõu täna valitsusele heakskiidu saamiseks.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077