Eesti kümme suurimat vedajat kaotasid eelmise aasta kokkuvõttes peaaegu poole oma käibest, kasumis aga suuri kadusid ei olnud.
Nii mõnigi suutis eelmisel aastal hoopis kahjumi kasumiks muuta. Suurima hüppe tegi Parme Trans, mis kerkis kahjumist 3,7 miljoni kroonisesse kasumisse. Ettevõtte juhid räägivad, et tegevuskulude optimeerimise tähe all õnnestus vähendada palgakulu kolmandiku võrra ja rääkida partneritelt välja paremad tingimused. Need on imselt kulud, mida buumiajal oli raske tagasi tõmmata, kuid mille vähenamisele andis masu kõigile arusaadava põhjenduse.
Ka väiksemad firmad said majanduslanguses edukalt hakkama. Autotranspordis käibelt keskmike hulka kuuluva OÜ Aviator omanik Urmas Maripuu tunnistab, et müügikäive vähenes eelmisel aastal 10%. "Vähenenud müügitulud ei avaldanud märkimisväärset negatiivset mõju ärikasumile," lisab ta samas. Temagi rõhutab kindlat kulude kontrolli all hoidmist ja autode maksimaalset kasutamist.
Ilmselt kinnitaksid ka möödunud aastal kadunud ettevõtted, et nad tegelesid kulude kontrolli ja efektiivsuse otsimisega veokite kasutamisel. Millegipärast ühtedel tuleb see välja, teistel lõpeb aga krahhiga. Mõni koolitusfirma võiks hakata müüma külastusi ettevõtetesse, kes seekordsest majanduskriisist kasumlikult läbi purjetavad. Nende kogemused kulude kokkuhoiul oleks ilmselt enamikule veoturul (aga ilmselt ka kõigil teistel tegevusaladel) tegutsejatele hindamatu väärtusega õppetunnid, mis järgmises kriisis võivad päästa ettevõtte elu.
Õppetundide kordamine on vajalik. Seda näitab kas või vedajatele korraldatud küsitlusele saabunud vastus küsimusele, milliseid investeeringute plaane on paranenud majandusolukord ettevõttesse toonud. "Oleme mõelnud üht ja teist, kuid midagi erilist ei ole pähe tulnud. Võib-olla ostaks maad ja ehitaks korterelamu maapiirkonda."
Praegu võivad olla saabunud järelejäänud veofirmadele parimad ajad. Hinnanguliselt on masu viinud Eesti veoturult 1000-1500 veokit ja haagist. Neid ei ole jõutud asendada ja pakkumist ületav transpordinõudlus kruvib veohindu ülespoole. See käivitab aga vedajate jaoks uue tsükli - juba järgmistel aastatel soovib enamik vedajaid pärast edukat aastat veelgi laieneda ning turule lisandub aina uusi veovahendeid ning survet transpordihindadele.