Autor: Rivo Sarapik • 2. august 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Volvo: uus tõus nõuab naised veokirooli

Veokitootja Volvo hinnangul leevendab uue majandustõusu saabudes veokijuhtide nappust elukutse atraktiivsemaks muutmist naiste seas. Füüsiliselt raske töö teevad ära seadmed ning veoki juhtimine ei eelda enam jõutrenni.

Naissoost veokijuhid on haruldus. Näiteks Suurbritannias on hinnanguliselt 309 100 raskeveokijuhti ja neist vaid alla ühe protsendi on naised (allikas Skills for Logistics 2008. aasta uuring). Euroopas on olukord sarnane. Isegi Rootsi, kus võrdõiguslikkus on tähtsal kohal, on naisveokijuhte vaid neli protsenti.

"Raskeveoki juhtimise eelduseks on professionaalsed oskused ja juhile esitatakse mitmeid nõudmisi. Reaalseid põhjuseid, miks naisveokijuhte nii vähe on, ei ole," ütleb Liam Northfield, Britannia Maanteetranspordi Assotsiatsioonist.

Veokijuhi ametiga on seotud mitmeid eelarvamusi, mis muudavad ameti naistele vastumeelseks. Üks nendest on, et veokijuhi amet viib pikaks ajaks perest eemale, samas ei võeta arvesse, et pikamaaveod on vaid väike osa transporditeenustest. Vähem kui kolm protsenti kaubast transporditakse kaugemale kui 500 km ja kaks kolmandikku toodetest reisivad vähem kui 50 kilomeetrit Euroopa teedel.

Teine argument on, et naistel puuduvad füüsilised võimed veokijuhina töötamiseks, mis oleks olnud vett pidav väide 30 aastat tagasi, kui töö oli nii füüsiliselt kui ka psüühiliselt kurnav. Tänapäeval on olukord teine.

Töö tehnoloogia ja veokite disain on üks asi. Muuta tuleb ka naiste suhtumist veokijuhi ametisse. Volvo on Rootsis alates 1999. aastast korraldanud ainult naistele mõeldud ettevõtmisi. Eelmise aasta septembris kutsuti 100 naist Göteborgi, kus kõigile oli võimalik veokitega sõita, kuulata professionaalsete veokijuhtide ja teiste valdkonna spetsialistide loenguid.

Susanne Frödin on Volvo Trucks avalike suhete juht ja Naistepäeva initsiaator. "Transpordi valdkonnas on liiga vähe naisi. Volvo eemärk on, et olukord oleks tasakaalus ning veokijuhi amet areneks," ütleb Susanne Frödin.

Rolf Wallin, Rootsi logistikaettevõtte BDX koolitusjuht, usub, et naissoost juhid sõidavad keskkonnasõbralikumalt, kütusesäästlikumalt ja on sõidukitega ettevaatlikumad. Sellest hoolimata on BFX 1700 veokijuhi hulgas alla kümne naisjuhi. Just seetõttu alustasid nad projekti Juhid teel (Drivers on the Road), mille eesmärgiks tuua enam noori, peamiselt tüdrukuid, veokijuhi ametikohale.

"Edu valem naissoost juhtide arvu suurendamiseks on, kui naisveokijuhid oma tööst räägivad. Kuna naisi on valdkonnas vähe, on see aga probleem. Peame protsessi suuremalt käima lükkama," ütleb ta.

Hollandi transpordiettevõte Oegema Transport pakub transporditeenust Euroopas ja riigi siseselt. 240 töötaja hulgas on 10 naist, neist kolm sõidavad rahvusvahelisi vedusid.

"Palgates veokijuhte, valime me need, kes sobivad kõige paremini tööd tegema, see, kas tegemist on naise või mehega, on väheoluline," ütleb Sibbele Oegema, Oegema Transport tegevdirektor. "Siiski sooviksime enam naisveokijuhte oma meeskonda, kuna nad sõidavad ettevaatlikumalt ja kütusesäästlikumalt. Minu peamiseks väljakutseks tulevikus on tagada piisava koguse veokijuhtide olemasolu. Probleem on, et nii vähe naisi on valinud veokijuhi ameti."

Vaja oleks Euroopa Ühenduse poolset suunamistEuroopa transporditöötajate föderatsioon (The European Transport Workers' Federation, ETF) on otsustanud, et 2013 aastaks peavad kõik liikmed ette võtma meetmeid - nii riiklikul kui ettevõtte tasandil - et palgata märgatavalt rohkem naisi transpordivaldkonda võrreldes praegusega.

Brigitta Paas on ETF aseesimees ja tegutseb aktiivselt organisatsiooni võrdsete võimaluste meeskonnas. "Soovin, et Euroopa Ühenduse transpordikomisjon viiks läbi uurimuse naissoost juhtide kohta. Hetkel puudub organiseeritud register ja seetõttu puudub võimalus ka eksiteerivat olukorda parandada."

"Puuduvad ratsionaalsed põhjused, miks naisi nii vähe veokijuhtidena töötab," ütleb Lennart Pilskog, Volvo Trucks avalike suhete direktor. "Peamiselt on põhjuseks hoiakud. Transpordisektor hakkab taas kasvama ja siis muutub veokijuhtide vähesus taas probleemiks. Juba seetõttu on vajalik kaasata veokijuhi ametikohale enam naisi."

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077