Autor: Mariliis Pinn • 18. detsember 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas kokku hoida veerand kuludest

Üks võimalus kulude kokkuhoiuks on sõidukite terasem jälgimine ning seeläbi sõitude optimeerimine. Erinevad sõidukite jälgimissüsteem pakkujad lubavad kuni 25%list kokkuhoidu.

Pealtnäha sarnast jälgimisteenust pakuvad paljud ettevõtted. Mille poolest need erinevad ja milline on parim?

Üldiselt näitab sõidukite jälgimissüsteem näitab reaalajas kõikvõimalike sõidukiga seotud andmeid nagu sõiduki asukoht, läbitud teekonna pikkus, kütusekulu, kiirus ja palju muud. Seiresüsteemi poolt kogutud informatsiooni saab vormistada erinevateks raportiteks (nt ülevaated tööaja, kiiruseületamise, kütuse peatuste, lisaseadmete, teekonna kohta jne) ning saadud andmete põhjal planeerida kulusid paremini kokku hoidvaid marsruute või hoida silm peal sõidukite kütusekulul. Andmed jõuavad sõidukist arvutini GPRS-andmeside kaudu ning on jälgitavad tavaliselt internetipõhises või töölauaprogrammis.

„Tehniliselt toimib süsteem nii, et sõidukisse paigaldatud seade (kontroller) suhtleb GPS-satelliitidega ja sõiduki eri osadega (kütusenäit, süüte olek, uste olek, temperatuur jne, salvestab siis asukoha- ning muu vajaliku info vastavalt teenusele ehk kasutaja vajadustele) ja saadab selle tavalist mobiilsidet kasutades serverisse,“ selgitas  Oskando näitel süsteemi tööpõhimõtet ettevõtte tegevjuht Kristi Hakkaja.

„Loomulikult kontrollivõimalus on distsipliini tagamise ja seejärel kokkuhoiu saamise vajalikuks eelduseks. Kes ei tahaks vähemate kuludega läbi ajada,“ nõustus ka Metrotec juhatuse liige Aare Mukk.

„Analoogsed tooted muutuvad järjest populaarsemaks nii Eestis kui ka mujal maailmas, küll aga muutuvad vajadused järjest spetsiifilisemaks,“ ütles Navireci turundusjuht Silver Laus.

Hakkaja sõnul kasvab rahvusvaheline sõidukite seireturg umbes 20% aastas, mistõttu on kogu maailmas tekkinud palju uusi ettevõtteid just sõidukite ja muude seadmete süsteemide jälgimiseks. „Lisaks tekitab igasugune majanduskriis loomuliku vajaduse efektiivsem olla ja tihti on see isegi eksistentsiküsimus. Ka Eestis on mitmeid tublisid tegijad, kes head konkurentsi pakuvad – kõige arvestatavamateks on Track24 ja Navirec, kes kasutavad samuti Oskando seadmeid,“ ütles Hakkaja.

Digitaalne tarastamine või jälgimine koos valvega

„Kui tavalised GPS-seadmed juhatavad juhi ainult sihtkohta, siis Track24 loodud lahenduse abil, mis tuleb järgmise aasta alguses müüki, saab autojuht lisaks navigeerimisele kasutada autos olevat GPS seadme ekraani näiteks logistikuga suhtlemiseks,“ lausus Talv. „Pärast töökäsu aktsepteerimist joonistab süsteem automaatselt autojuhile kõige otsema marsruudi uude sihtkohta ja juhatab ekraanil olevate noolte ja häälkäskluste abil juhi kohale.“

Ainsana Baltikumis pakub Track24 ka geofencing teenust, mille abil saab piirata sõiduki väljumist piiritletud alalt. Teenus on kasulik näiteks rendifirmadele, kes ei soovi, et nende rendiauto väljuks riigi piiridest.

Oskando pakub muuhulgas kõige lihtsamat auto positsioneerimisteenust SeeMe tasuta eraisikutele ja väikestele firmadele, kellele aruannete koostamise võimalus ei ole vajalik.

GSMvalve toode on ainus, mis lisaks autode jälgimisele omab ja võimaldab rakendada ka valve funktsiooni kui klient seda soovib, tõi Eelmaa firma eeliseid välja. „Sisuliselt tähendab see seda, et autodesse paigaldatav süsteem töötab ka tavapärase autosignalisatsioonina, millel on olulised eelised. Kui auto valvesüsteem käivitub, siis lisaks tavalisele häirele, teavitab süsteem sellest ka autojuhti häirekõne ning SMS-ga. Nii on võimalik näiteks hotellis peatuval autojuhil saada koheselt teada, kui kurikaelad auto kallal on ning sellele reageerida ja hoida ära suurema kahju ning auto varguse puhul on võimalik esimese internetiühendusega arvutist oma salasõna ja parooliga logida sisse meie autovalve portaali ning sealt saadava info põhjal juhatada politsei autoni,“ selgitas ta.

„Täna on kindlasti ettevõtete jaoks ka oluline, et Oskando teenuse abiga on sõidupäeviku täitmine äärmiselt lihtne ning see säästab ettevõtetele tuhandeid maksukroone. Oskando klientide tagasiside põhjal saame väita, et Oskando teenusega vähenevad firma kulud ca 25%“ tõi hakkaja välja.

„Lisaks on GSMvalve ainus ettevõte turul, kelle elektrooniline autopäevik näitab sõidu alguse ja lõpu aadressi ning maja numbri täpsusega. Rääkides suurtest rahvusvahelistest logistikaettevõtetest, siis tõepoolest piisab teadmisest, et auto on Varssavis või Leedu-Poola piiril. Kui aga räägime Eestis tegutsevatest ettevõtetest, siis vajab klient täpset teavet, millal näiteks konkreetse kliendi aadressile kaup tarniti. Maksuametile esitatav sõiduraport peab samuti sisaldama aadresse. Elektroonilisel kujul võimaldab seda täna vaid GSMvalve süsteem,“ ütles GSMvalve Baltikumi juht Eelmaa.

Teenust pakuvad

Track24 OÜ - turul 2004. aastast, 200 klienti, käive 7,5 mln kr

Navirec - turul 2006. aastast, 200 klienti, käive 2008 (prognoos) 10 mln kr

Metrotec - kliente 300, käive 0,5 mln kr

GSMValve OÜ - turul 2005. aastast, üle 3500 kliendi, käive 2008 (prognoos) 23 mln kr

Oskando - turul 10 aastat, 2007. aasta kogukäive oli 6,14 mln  ning Hakkaja sõnul on 2008. aasta käive juba 12,5 mln krooni.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077