Autor: Mariliis Pinn • 13. november 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Aljas: kuuldused Estonian Airi pankrotist on ennatlikud

Estonian Airi president ja juhatuse esimees Andrus Aljas parafraseeris Mark Twaini: „Kuuldused Estonian Airi pankrotist on ennatlikud. Valmistume ette, et toime tulla sellega, mis meid ootab.“

Estonian Airi nõukogu esimees Olev Schults tunnistas, et pressikonverents sai kokku kutsutud täna avaldatud artiklite pärast ja ta tahtis rõhutada, et firma ei ole likvideerimisohus.

„Avaldatud info pole adekvaatne ja tahan nõukogu ja ühe aktsionäri nimel selgelt öelda, et ettevõte ei ole pankrotis,“ juhatas ta pressikonverentsi sisse.

„Estonian Air tegutseb ja homme, ülehomme lennukid lendavad, küll väiksema graafikuga aga lendavad,“ jätkas Schults. „Spekuleerimine on vastustundetu. Elame pingelises majanduskeskkonnas ja ettevõte kohandub,“ selgitas ta. 

„Kinnitame, et ohtu ettevõttele ei ole. Tegeleme sellega, et leida mõistlikud ja õiged lahendused,“ ütles Schults.

„Tegu on unikaalse seisuga, Eesti Pank ennustab 2-3 aastat kestvat negatiivset kasvu. Nii kodu kui välisturg on languses, kriisiga on haakunud ühe lennundustsükli lõpp ja peame reageerima,“ ütles Aljas. Schultsi sõnul on Estonian Airil juba aasta algusest, kui keegi ei kujutanud ette, et nii rakseks läheb, pikem nägemus firma arengust.

„Vaatamata sellele, mis turul toimub, on Estonian Air toime tulnud,“ tõi ta välja, et 48% Tallinna lennujaamast tehtud lennud on olnud Estonian Airi omad.

Koondamised tulevad

Äripäev kirjutas, et Estonian Airis töötavast 58 piloodist koondatakse kuni 17. Schults kinnitas, et inimesi on plaanis koondada, kuid ei täpsustanud kui palju inimesi firmast lahkub. „Seda tehakse läbimõeldult ja vastutustundlikult, et rasketeks aegadeks paremini valmis seada. Lennundus on tundlikum sektor kui muud majandusharud,“ lisas ta. Aljas täpsustas, et plaanis on koondada igalt poolt, mitte ainult piloote või salongiteenindajaid.

„Meil on säästurežiim ja ei saa lennata sinna, kus ei ole nõulust ning peame kokku tõmbama, et arenda firmat keerulistel aegadel, mis kestavad meie hinnangul kaks aastat,“ ütles ta. Siiski lisas ta kohe, et koostamisel on uus ja tihedam lennukava. 

„Uute lennukite ostmise plaan on jõus, et vastata paremini turu nõudlusele. See et uued lennukid on ebamugavad on jama. Lennuplaani optimeerimine, ei saa lennata kohta, mis toob kahjumit ja kus nõudlust on vähe,“ üles Aljas. 23 senisest sihtkohast jääb alles 20 ringis. Prioriteedid on Skandinaavia pealinnad, Ida-Euroopa ja Eesti linnad.

Plaanis on reklaamikapaania

Ka on plaanis airBalticu vastukampaania. „Peame reageerima, kui konkurent koos konkureeriva lennujaamaga on tänavad täis kleepinud. Ka Tallinnast on piisav arv sihtkohti kuhu lennata,“ ütles ta, ja selgitas, et koostöös Tallinna lennujaamaga on neil plaanis ka oma kampaania.

Lennukipark tegelikult kasvab

Schults täpsustas, et Estonian Airil on veel kaks Saab SF340A-d ja lisaks kolme Bombardier CRJ900NextGeni ostmisele on ostetud veel optsioon kolmele lennukile. „Maksime selle eest. Ega me neid niisama ei ostnud, sest plaanime lennuparki suurendada,“ ütles Schults.

Firma Boeingud on juhatuse esimehe sõnul tehniliselt ja efektiivsuselt eelmise põlvkonna lennukid. „Nad on ei ole meile optimaalsed, kaaluvad liiga palju. Nimelt lennujaama makse tuleb tasuda massi järgi, nad  söövad liiga palju kallist kütust, nad on liiga suured ja ei õnnestu rahvast sisse saada nii palju kui tahaks,“ selgitas ta, et firma peab lennuki valima vastavalt sellele, kuidas reisijaid on mitte vastupidi.

Kaks lennukit läheb liisingfirmale tagasi, ülejäänud neljale leitakse muud tööd. 

Majandustulemusi ei kommenteeritud

Schults sõnas, et omanikud ei sekku juhatuse töösse.  „Mina olen piisavalt jõuline sekkuja ja kui see juhatus hakkama ei saa, saab kinga. Täna ei ole seda juhtunud,“ andis ta mõista, et senise juhatuse tegevusega on nõukogu rahul.

Schults tunnistas, et firma vajab lennukite ostmiseks lisaraha. „Eesti riigi investeeringutes Estonian Airi pole mina kuulnud 10 aastat,“ ütles Schults. Ta tõi välja, et kui aktsionärid lisaraha ei anna, siis on võimalik alati avatud emissioon.

Mehed ei kommenteerinud täna avaldatud võimalikku 100 miljoni kroonist kahjumit. „Aasta keskel ei ole me majandustulemustest rääkinud ja peame sellest tavast kinni,“ ütles ta.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077