24. september 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Estonian Airi juht: Eesti on liiga väike

Estonian Airi president ja juhatuse esimees Andrus Aljas leidis firma seminaril, et Eesti turg on liiga väike ja konkurents piirkonnas tihe.

Aljase sõnul on konkureerivad Eestis nii Skandinaavia lennufirmad kui ka kõigi kolme Baltimaade rahvuslikud lennukompaniid, mis tähendab, et konkurents on tõeliselt tihe. Tallinna olukorda teeb omakorda halvemaks, et läheduses on mitu nn hub’i ehk lennundusnaba: Riia, Stockholm, Helsingi ja Peterburg.

„Hetkel on lennunduses neli võtmeküsimust. Esimene on loomulikult majanduskeskkonna halvenemine, kütushinnatõusu ja keskkonnahoiuga seotud lisakulud,“ sõnas Aljas ja selgitas, et kütus moodustab lennunduse kogukuludest 30% ja kui see kallineb kaks korda, siis on raske hakkama saada. „Kütusehind alla tulnud, kuid, mis korra on üles läinud võib vabalt ka teist korda üles minna. Kütuse hinna puhul ei saa rääkida enam nõudluse pakkumise vahekorrast. See on prognoosimatu,“ lisa ta.

Teisena tõi ta välja konsolideerumise, Air France ja KLM on tema sõnul koos väga võimsad, Lufthansa on teisi üle võtnud ja British AirWays võttis üle Iberia.

„Kolmas oluline teema on odavlennu revolutsioon ja avatud taevas,“ loetles Aljas ja selgitas, et läbirääkimised käivad nii ELi, kui USA ja Aasia vahel, et seniseid piiranguid kaotada.

Neljandaks vaevab lennufirmasid küsimus, kumb on jätkusuutlikum: kas odavlennundus või traditsiooniline.

Tallinnas lendab 79% traditsioonilisi lennufirmasid, odavlendude osakaal on vaid 21%, sama Riias on see suhe 14% traditsiooniliste lendude ja 86% odavlendudele ning Vilniuses 20%/80%. „See on nii,sest Eesti turg on väike, klientide potentsiaal väike. Odavlennufirmad ei ole jõuliselt siiasisenenud,“ seletas Aljas, kelle sõnul on Tallinna lennujaama hinnad konkurentsivõimelised.

„Eesti turg on Euroopa üks väiksemaid. Vaid Malta, Küpros ja Luksemburg on väiksemad. Samas, et kolm korda nädalas tasuks sihtpunktis käia oleks aastas vaja 25 000 reisijat,“ selgitas ta ja lisas, et tasuvaid sihtpunkte pole palju.

Tema sõnul annab turu väiksusest aimu ka see, et näiteks SAS, LOT panevad oma siinsed lennud kinni ja easyJet lõpetab Berliini lendamise.

Seetõttu üritabki firma paindlikum olla. Muretsetakse väiksemad lennukid, Saabid ja CRJ900-jad ning keskendutakse kohalikule turule. „Keskendusime kohalikule nišile, näiteks 2. oktoobril hakkame lendama Tallinna ja Kuressaare vahel. Plaane on veelgi. Visioon on teenindada kogu Eesti turgu, lennata Kuressaarde, Tartusse, Helisingisse ja Vilniusesse“ lisas ta.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077