3. juuni 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kallis kütus kergitab veo takse

Transpordifirmad lähevad viimaks klientide rahakoti kallale. Diislikütus on aastaga kaks korda kallinenud, mistõttu ei ole vedajatel enam isu pelgalt püksirihma pingutades vegeteerida.

Võrreldes mulluse maiga, on diislikütuse hind maailmaturul kerkinud peaaegu 100% (!).

"Sisseostuhinnad diislikütusele on kerkinud 1218 USD/tonni eest ehk hinnatõus on 93%. Hindade stabiliseerumist ega odavnemist maailmaturul analüütikud praegu prognoosinud ei ole," märgib Statoil Eesti kontseptsioonijuht Kai Realo.

Neste Eesti peadirektori Indrek Kaju sõnul tekitab diislikütuse praegune hind probleeme kõigile Euroopa tarbijaile.

"Hinnalangust saame näha alles siis, kui kogu maailma tarbimise märgatav vähenemine on andnud signaali naftatootjatele, et nende kaupa ei vajata. Ainult Eesti tarbija ei suuda mõjutada kütuse maailmaturuhindu," teab Kaju.

Kuigi kütusehind nöörib teravalt kõri, ei ole autovedude turul seni hinnatõusu toimunud. Keegi ei taha olla esimene hinnatõusu pääsuke.

Üle 50 autoga vedusid tegeva ASi Tallinna Toiduveod juhatuse liikme Liivo Luidre väitel on kohalikul jaotusveol klientidega veohinnad kokku lepitud.

"Neisse on kütusehinna muutused kütuselisa kaudu sisse kirjutatud. Arvestades praegu kehtivat kütusehinda, on kohalike veohindade tõus sõltuvalt kütusehinna tõusust olnud ca 8%," ütleb Luidre.

"Veohinna tõstmiseks rahvusvahelistel vedudel teeme tööd iga päev, kuid arvestades, et hetkel on turul vedajaid rohkem kui veotellimusi, siis väga optimistlik ei julge veohinna tõusu osas olla," arvab juhatuse liige.

"Lihtsaim oleks rahvusvahelise transpordi osa vähendamine," arvab Luidre.

Rahvusvahelistel vedudel peaks kilomeetrihind tõusma vähemalt 2,2 krooni. Praegu kõigub see 10,5-10,6 krooni piirimail.

"See kataks ainult kütusehinna tõusust tuleneva kulude kasvu, kuid samas on eelneva paari aasta jooksul tõusnud oluliselt kulud tööjõule ja viimasel ajal on tõstetud ka teemakse mitmes ELi riigis. Sellest lähtuvalt peaks veohinna tõus jääma minimaalselt 30% kanti," prognoosib vedaja.

Milliseks kujunevad hinnad lähitulevikus?

"Loodetavasti sügisel turg normaliseerub ja kaovad vedajad, kes veo eest raha ei oska või ei taha küsida. Veohinnad tulevad sisendkulude tõusuga kaasa ning toimub vähemalt ca 20protsendine hinnatõus," loodab ta.

Luidre lisab, et nende firmal kulub kuus kütusele umbes miljon krooni.

"Võrreldes eelmise aasta aprilliga on kasv olnud ligikaudu 45%. Eelmisel aastal moodustas rahvusvahelistel vedudel kütusekulu veohinnast umbes 35%, sel aastal juba 44%."

Transpordifirma Allando Trailways finantsdirektor Vahur Oja ütleb, et nad on pidevalt enda kilomeetrihindu suurendanud.

"Kui me hindu ei kergitaks, siis saaksime sõita ainult kuni raha jätkub ja sureksime välja... Mitte kogu hinda ei ole õnnestunud edasi kanda veel tellijani, sest kütusehinna tõus on olnud nii järsk ja tormiline, et ikka loksub veel turul transpordifirmasid, kes ei ole arvestusi korralikult teinud ja raha pole veel otsa lõppenud," tähendab Oja.

Milliseks kujunevad veohinnad lähiajal?

"Olen lugenud, et sügiseks ennustatakse naftahinna kerkimist 155 USD/barreli peale…" muretseb Oja.

Veofirma Transpoint International müügidirektor Antoon van Rens usub, et pikemas perspektiivis veoteenuse hinnad tõusevad, kuid täpseid numbreid ennustada ei julge.

ASi Nõo Lihatööstus juhataja Toomas Kruustüki sõnul ei ole nende veofirma viimase kahe kuu jooksul hindu tõstnud.

Kruustüki väitel aasta alguses hindu siiski kergitati.

Saku Õlletehasest väljub ööpäevas kohaliku jaotusena 80-90 õllekoormat.

"Praegu osutab meile teenuseid 13 transpordiettevõtet. Meie veolepingutes on sätestatud, et Saku vaatab igakuiselt koos vedajaga üle diislikütuse jaehinna, mille peale kehtestatakse vastavalt kokkulepitud metoodikale uued kilomeetritariifid järgnevaks kalendrikuuks. Selliselt oleme hinnamuutuste korral seni ka käitunud," kirjeldab Saku logistikadirektor Priit Einmann joogitootja hinnasüsteemi.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077