15. mai 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kaldoja: ärge tahtke oma elujärge parandada - see on karistatav

Silberauto juhatuse esimehe Väino Kaldoja sõnul on luksusmaksu kehtestamine tänases majandussituatsioonis olukorra paranemisele vastu töötav algatus - see on sõnum inimestele, et teenige vähem, ärge tahtke oma elujärge parandada - see on karistatav.

Kaldoja sõnul asendataks luksusauto maksu kehtestamisel toimivad maksusüsteemid propagandistliku valimisloosungiga, mis vähendaks käibemaksu ja aktsiisi laekumist riigieelarvesse.

Kaldoja hinnangul on luksusmaksu kehtestamine tänases majandussituatsioonisolukorra paranemisele vastu töötav algatus - see on sõnum inimestele, et teenige vähem, ärge tahtke oma elujärge parandada - see on karistatav. Majanduse langusperioodil on motivatsiooni ja ambitsiooni üleval hoidmine just riigi ülesanne.

Kaldoja sõnul peaks ettepanekule hinnangu andmisel peaks esmalt püstitama küsimuse, mida tegelikult soovitakse maksustada. "Mis on luksus ja kes suudaks selle õiglaselt defineerida? Mille alusel algab luksus just sellest piirist ning just sõiduautodest? Aga majad, korterid, paadid, kallid kiirlaenud jne, jne? Ehk peaksime kehtestama ka luksust määratlevad toiduainete jm tarbitava näitajad?" küsib Kaldoja."Kui tarbid luksusnäitajaga kehtestatust kallimat piima, siis maksad lisa! Antud juhul jääb maksustamise alus selgusetuks ja see tundub tõesti suvalise emotsionaalse otsusena - võtame sealt, kus on."

Kaldoja sõnul on tarbimise maksustamiseks ju käibemaks - kallima ostu pealt tasutakse rohkem. "Ka kütuse pealt saadav aktsiis on ju kütuse tarbimisega seotud - mida rohkem tarbid, seda rohkem saab riik aktsiisi ja sellega vahendeid ehitada näiteks paremaid teid. Antud juhul ei saa aru, miks püütakse toimivad maksusüsteemid asendada sõrmest välja imetud propagandistliku valimisloosungiga, mis rakendamisel vähendaks käibemaksu ja aktsiisi laekumist riigieelarvesse," räägib Kaldoja. Kui soovitakse lähtuda keskkonnasäästlikest põhimõtetest, tuleks tema sõnul aluseks võtta hoopis heitgaasides sisalduvate kahjulike ainete näitajad. Sel juhul tuleks siis aga ka arvestada, et võrdse kohtlemise printsiipidest langevad löögi alla just vanad veokid ja bussid.

"Olen seisukohal, et maksusüsteem peaks olema püsiv ja igale investorile kindlust andev. Riik peab oma kulud planeerima pikaajaliste maksulepete järgi. Kui seda püütakse muuta erinevatel viisidel ja mitu korda aastas, näitab see võimulolijate huvi hetkeprobleemide esmapilgul kiireks lahendamiseks, kuid mis pikas perspektiivis annaks hoopis vastupidise efekti," ütleb Kaldoja.

Kaldoja pakub välja ka lahendusi, mida võiks hetkeolukorras ette võtta:

- parandada juba täna seadusega kehtestatud maksude laekumist. Ka nendelt, kes seni on maksudest suutnud kõrvale hiilida;

- kõigi eelduste kohaselt on suurimaks eelarve täitjaks käibemaks. Seega tuleks toetada tarbimise jätkumist, efektiivistada töötajate tööd ning mitte tagasi minna töötasudes. Pigem siduda töötasu kasv üldiste riiklike majandusnäitajatega või reaallaekumistega eelarvesse. Efektiivsuse tõstmise tulemusena vabanenud tööjõud leiaksid rakenduse tootmises, teeninduses jne.

- selleks, et tarbida, tuleb see enne toota. Toetada tuleks igakülgselt kohalikku tootmist ja teenindust – see annaks lisaks tarbimisele ja täiendavale sotsmaksule olulise lisaefekti ekspordi näol, mis tasakaalustab väliskaubandusbilanssi.

- vaadata pidevalt üle tehtavate riigieelarveliste kulutuste ratsionaalsus ja mõttekus;

- püüda läbi viia planeeritud investeeringud täiendava lisaväärtuse või kvaliteedi tõstmise eesmärgil, mis omakorda annaks tööd kohalikule elanikkonnale ning hoiaks sissetulekute arvel tarbimist ja ka riigimakse.

Eelmisel nädalal käisid sotsiaaldemokraadid riigi eelarvestrateegia töörühmas koalitsioonipartneritele välja idee kehtestada luksusauto maks mootorsõidukitele, mille võimsus ületab 139 kW.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077