11. märts 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tänavu alustab Põhjamaade Formula Renault sari

Sel hooajal alustab Eesti, Soome ning Rootsi sõitjate baasil rahvusvaheline vormelisari Fromula Renault 2000, mis on oma tehniliste parameetrite poolest võrdne F3 klassiga, kirjutabwww.motors24.ee.

Portaali andmetel onkõik masinad ning mootorid on samast tehasest, ehk ühesugused. Sellest klassist astus Kimi Räikkönen otse F1 karusselli ning nüüd on valitsev maailmameister loonud oma tiimi ka meie Põhjamaade sarja. Eestit hakkavad sarjas esindama Erko Vallbaum, Martin Laur, Johannes Moor, Karl Oskar Liiv ning Kevin Korjus.

Formula Renault 2000 sarjad on kasvanud viimase 7 aasta jooksul jõudsasti üle maailma, Tatuusi vormelitehas on neid vorpinud juba üle 900 tüki ning kasutatud kujul pole neid autosid sugugi lihtne saada, kuna nõudlus on jätkuvalt suur. F3 tehniliste tingimuste järgi ehitatud süsnikmonokokiga autod on veidi raskemad kui F3 masinad, ent selle eest vastupidavamad. Mootoritena kasutatakse Renault Clio kaheliitriseid jõuallikaid, mis toodavad 196 hõbujõudu 7000 pöörde juures ning 222 Nm pöördemomenti 4750 juures. Eurosarjades peavad kõikidel mootoritel olema ka dünostendi tõendid, tänavu saab vaid ühes dünos neid mõõdistada.

Eesti vormelisõitmist on siini elus hoidnud klass nimega Formula Baltic, (mullu Formula Motors24), kus nooremad ja vanemad mehed on saanud kiiresti sõitmist õppida ning teineteiselt mõõtu võtta. Formula Balticu mureks olid vananevad masinad ning suhteliselt ainulaadne mootori konfiguratsioon ( 8 klappi 1600 cm3) mis oma klassi siseselt oli küll hea lihtne ja odav teha, ent teistega koos sõites oli meie jõuallikas siiski veidi erinev. Kuigi autodena kasutasime F3 vormeleid, ei olnud meie mootoritega masinaid võimalik Euroopasse tagasi müüa ning sealt ostetud uuemate autode ümberhitamine vanaaegse 8 klapilise peale oli samuti kallis.

Formula Renault 2000 auto juures ei tohi ise midagi ehitada, kõik detailid peavad pärinema originaalvalmistaja juurest ning enamustel neist on hologrammid, mis autentsust tõestavad. Käiguülekandeid ei saa vahetada ükshaaval, vaid on olemas kolm varianti võllide komplekte: aeglane, keskmine ja kiire. Seegi asjaolu vähendab mehhaanikute eksimise võimalusi ning tõstab autode võrdsust rajal, mistõttu kogu kiirus sõltub vaid sõitjast ja seadistusest, mis omakorda sõltub väga suures osas sõitjast. Kuigi suure rahaga on alati võimalik mootorispordis teatavaid eeliseid saada, siis selles klassis on need väga väikesed ning üldjuhul paistavad siin silma ikkagi andekad sõitjad.

Eestis on FR2000 klassi loomisest räägitud juba oma neli aastat ja nüüd toimus üleminek tänu Soome AKK (autospordi liidu) entusiasmile ja tublile tööle. Soomes on tänaseks kokku 14 autot, Eestis 6, ehk parimal juhul näeme juba kahe maa peale kokku satrdirivis 20 masinat. Rootsis toimis analoogne sari veel mõned aastad tagasi, kuid politilised kired sarja korraldajate vahel tõmbasid sellele ajutiselt kriipsu peale. Hetkel käivad läbirääkimised ka Knutstorpi ringrajal Rootsis STCC raames ühe etapi pidamise üle.

Euroopas on kaks suuremat sarja FR2000 klassis: Eurocup ja NEC. Esimene neist on tõsiselt rahvusvaheline, etapid toimuvad Belgias, Saksamaal, Ungaris, Inglismaal, Prantsusmaal, Portugalis ja Hispaanias. NEC keskendub Saksamaa, Belgia ja Hollandi radadele, ent tänavu on NEC tulemas ühe etapiga ka Soome Alastaro ringrajale ning sel puhul on rajale tulemas kuni 60 ühesugust masinat. Eelmisel aastal osales NEC-is 14 tiimi, 46 sõitjat, kes olid 14-st eri rahvusest ning seda sarja sihivad ka Eesti sõitjad, kui lähimat potentsiaalset eurosarja. Lisaks kahele suurele sõidetakse Renault sarju rahvuslikus arvestuses Inglismaal, Prantsusmaal, Itaalias ja paljudes teistes maades.

Tänavune Eesti-Soome sari tõotab juba tulla väga pinev ning konkurentsi latt on seatud kõrgele. Kimi Räikköneni tiimiga tulevad rajale mullu F3 sarjas sõitnud vend Rami ning väga head kiirust näidanud Jesse Krohn. Oma viis aastat on Koiranen Bros Motorsports sõitnud edukalt Eurocupi ja NEC sarjas tiimina ning nemadki toovad mõned autod rajale. Lisaks on paljud kiired poisid tulnud Soome Formula Ford sarjast üle ning ühine etapp NEC-iga tõstab lati veelgi kõrgemale.

Meie poiste jaoks on tänavune hooaeg õppimise aasta, sest auto on nii sõitjate kui ka mehhaanikute jaoks uus ning mingeid erilisi illusioone pole keegi endale veel loonud. Samas on plaan külastada NEC-i viimast etappi sügisel kuulsal Spa ringrajal, kui kiirus ja hoog on üles saadud.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077