20. september 2006
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Teibituuning lisas 4km/h

Kaheksandal juulil toimus Tartus Raadi lennuväljal Plasmet 1000 Euro Race. Asi kujutab endast imelihtsat võidusõitu. Sõidetakse ühekilomeetri pikkust distantsi ja kes selle lõpuks suurima kiiruse saavutab ongi võitnud.

Kohale sai mindud kahel põhjusel, esiteks proovida Topautost prooviks saadud uue Seat Leon TFSI võimeid ja teiseks, et tõestada paljudele kummalisena tunduvat fakti, et kui autol kõik ninas olevad vahed kinni teipida, tuleb kiirus suurem.Seat Leon oli loomulikult pisut kehvas seisus, kui vaadata kelle vastu tuli sõita. 185 hobujõudu on küll maanteel ja niisama lõbutsemiseks piisav, kuid sellest on ilmselgelt väha autode vastu millel 400-500 hobujõudu.

Üldvõitja Maksim Zolotarjovi Toyota Supra kapoti all tuksub näiteks mootor, millel ligi kaheksasada hobust. Sestap saigi üldvõitjale kaotatud rohkem kui 100 km/h ehk Zolotarjov suutis selle distantsiga võtta kiiruseks 284 km/h, samas kui Leon suutis 180. Vahet pole, tehasest väljaveerenud ja nö. gurude poolt näppimata odava pereauto kohta oli tulemus igati korralik.

Eelmisel õhtul, kui auto käes, käisin vajalikku varustust kokku ajamas. „Varustuse” all pean silmas maalriteipi, millega osavad meistrimehed autod kinni kleebivad, enne kui värvima asuvad. Iseenesest on tegu paberteibiga, mis ilma suurema mureta autole peale läheb ja sealt ka maha tuleb. Viimane on eriti oluline punkt.

Nimelt on tippkiiruse ürituste korraldajad ilmataadile tavaliselt liiga palju raha andnud ja ilmad kipuvad liialt soojad olema. Tähendab see teibitud auto jaoks aga seda, et kleeplint ei taha enam auto pealt lahkuda, sest kerge plääzil olek on liimi piisavalt sulatanud ja selle sinna kurvemal juhul ka jäädavalt talletanud.

Olen ühel sellisel üritusel oma silmaga näinud, kuidas ühes klassis esikoha saanud mehed tulid rõõmsalt auhinnad pihus oma auto juurde ja hakkasid autole paigaldatud teipi eemaldama. Teip eemaldus küll, aga koos suhteliselt hiljuti autole kantud uue värvikihiga. Ürituselt saadud auhind ei kaalunud kindlasti värvi tuksikeeramist üle ja mehed jäid minust läbipaistvatest teipidest punasteks lintideks muutunud ribadega üsna õnnetult maha.

Igatahes teip käes läksin hommikul võistlusele. Juba varased temperatuurid olid tol päeval sellised, mis andsid põhjust mõelda sellele, et kahest võistlussõidust saab vaid ühe teibituna teha, sest muidu küpsetaks päike selle jäädavalt Leoni ilusatele kumerustele. Tegelikult oli see isegi hea, sest nii oligi võimalik saada võrdlusmoment.

Esimest korda rajal, stardist gaas põhja ja jätsin ta sinna kuni finišit tähistavate kurikateni. Tulemuseks igati talutav 176 km/h. Boksi jõudes asusin ka kohe tööle. Teip välja ja auto esiosas olevaid avasid kinni katma. Kapoti ja kere vahele jäävad praod kinni, kapoti ja tuuleklaasi vahele tekitasin samuti teibist ülekande, samuti tapsin numbri ja tulede ja kere vahelise prao.

Uuesti starti. Siinkohal pean selgitama kilomeetri ja üleüldse tippkiiruse peale sõidetava distantsi läbimise põhimõtteid. Nimelt mõeldakse, et seal on pidamine väga vajalik ja küll otsitakse slikke ja muud jama, et ikka hästi läheks. Tegelikult on hoopis vastupidi. Autol tuleb stardis rattad kohe nö. keema ajada ehk ratas ringi ja hoida seda mentaliteeti niikaua kuni pidamine saabub. Miks? Väga lihtne, te lihtsalt pikendate oma distantsi, mida kõrgemate käikudega läbida, sest kui näiteks esimesed kaks käiku ratas ringi käib, siis te läbite lühema maa, kui totaalse pidamisega ja sestap jääb kõrgete käikude jaoks rohkem maad. Rohkem maad tähendab aga rohkem kiirust.

Uues stardis ajasin kohe pöörded lakke ja rattad ringi. Gaas põhja ja nii terve kilomeeter. Teibitud auto tulemus oli aga 180 km/h, mis tähendab, et teipimine lisas pisut rahutu loomuga pereautole kilomeetri peale tervelt 4 km/h. Aerodünaamika on täiesti reaalne asi ja koduste vahenditega on igale pereautol täiesti võimalik selle näitajaid parandada.

Igatahes soovitan selliseid katseid kõigil ka ise proovida ja teha seda loomulikult selleks ettenähtud üritustel, mitte katsetada seda avalikel teedel politseiradarisse kõmmutades, sest see võib halvasti lõppeda nii sõitjale kui kaasliiklejatele. Head teipimist!

Ardo Kalda

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077