„Näiteks Harjumaal on maksumaksja panus ühistranspordi korraldamisel kasvanud viimase 7 aastaga 11 korda! See on üüratu number ja ilma põhjaliku liikuvusreformita me enam jätkata ei saa,“ nentis Mootor Grupi äriarendusjuht Mart Raamat saates „Logistikauudised eetris.“
Poliitiliste ambitsioonide ajendil lõhuti omal ajal normaalselt toimiv ühistranspordisüsteem ja seda uuesti taastada on väga keeruline. Kuid seda tuleb teha, sest praegusel kujul ühistransport käib riigile selgelt üle jõu, nenditi saates „Logistikauudised eetris“.
Ühte ja ainsat lahendust siin ei ole. Võimalused Harjumaal on totaalselt erinevad muust Eestist, mis on äärmiselt hajaasustatud. Kui esimese puhul saame otsida efektiivsust erinevate transpordilahendust kombineerimisel, siis teise puhul saab olla ainsaks efektiivseks lahenduseks nõudepõhisuse maksimaalne ärakasutamine.
„Ka maapiirkondades on võimalik inimeste liikuvust efektiivsemalt korraldada. Olukord, kus suured ettevõtted peavad välja töötama oma transpordivõrgustiku, et töötajaid tööle saada, omavalitsused käitavad koolibusse ja seda kõike ajal, mil maksumaksja raha eest ülalpeetavad bussid sõidavad pooltühjalt edasi-tagasi, on täiesti absurdne. Neid kõiki saaks omavahel kombineerida,“ lausus Raamat.
Saates tõdeti, et mõneti tasuks maapiirkondades ehk eeskuju võtta omaaegsetest kolhoosidest, kus oli vaid üks buss ja üks juht, kes suutis rahuldada terve piirkonna liikuvusvajadused: hommikul töölistering, siis koolilastering, lõunane „supiring“, vahepeal pensionäridega poering jne. Kõik sai tehtud vastavalt tegelikele vajadustele ja seda kõike ajal, mil enamikes peredes polnud isegi lauatelefoni.
Saadet juhib logistikauudised.ee teemaveebi juht Tõnu Tramm, saate toob kuulajateni Digimeerik.ee
Foto: Mootor Grupp
Fotol: Mootor Grupi äriarendusjuht Mart Raamat
Äripäeva Logistika teabevara teeb lähikuudel läbi põhjaliku restardi: muutub nii nimi, teemadering, kui ka toimetajad. Millised saavad muudatused täpsemalt olema, rääkis saates „Logistikauudised eetris“ uue teabevara üks toimetajatest, Hannes Laaser.
Äripäeva erialase info keskkond „Teabevara“ avab aprilli alguses uue Tarneahela teabevara, mille toimetajateks on Eesti ühed tuntumad tarneaheleksperdid Kerttily Golubeva ja Hannes Laaser. Nad on ühiselt loonud ka nõustamisettevõtte SuCha: lühend sõnades Supply Chain, ehk tarneahel.
Kunagisest Äripäeva Logistika käsiraamatust välja kasvanud Logistika teabevara jääb mõneks ajaks avatuks, kuid aprillikuu jooksul liidetakse sealsed materjalid lõplikult Tarneahela teabevarasse ja alates maikuust senine Logistika teabevara suletakse.
„Tegemist on päris suure väljakutsega kirjutada kokku sisuliselt kogu tarneahela ABC,“ tunnistas Hannes Laaser saates „Logistikauudised eetris“. Tema sõnul on senise Logistika teabevara materjalid aastakümnete jooksul kirjutatud väga erinevate inimeste poolt, mistõttu on ka nende stiil ja arusaadavuse lihtsus väga erinev.
„On lihtsamalt omandatavaid materjale, kuid on ka väga detailseid ja akadeemilisi tekste. Meie eesmärgiks on, et kogu teabevara oleks kirjutatud ühtses ja lihtsalt arusaadavas stiilis ja selle mahuka töö usaldasime Chat GPT-le. Tuleb tunnistada, et ta on olnud väga tubli ja temast on väga palju abi olnud,“ tunnistas Laaser
Mõistagi lisandub Tarneahela teabevarasse mitmeid teemasid, mida Logistika teabevaras seni polnud: ostu- ja hankejuhtimine, digitaliseerimine ja palju muud, kuid üle ega ümber ei pääse ka jätkusuutlikkusest, mis paratamatult varem või hiljem kõiki ettevõtteid vägagi otseselt puudutama hakkab.
„Isegi kui ettevõttel ei ole täna veel ESG aruande kohustust, tuleb selle teemaga aktiivselt tegelda juba täna. Mitte sellepärast, et keegi kusagil käsib ja kontrollib, vaid selleks, et säilitada iseenda konkurentsivõime. Kui sa täna sellele ei mõtle, lülitatakse sind homme tarneahelast lihtsalt välja. Keegi ei taha endale partneriks ettevõtet, kes mõjutab negatiivselt teiste ettevõtete tarneahela keskkonnajalajälge,“ nentis Laaser, kes ka ise juhib igapäevaselt metallitööstusettevõtte Leden Estonia tarneahelat.
Millised on tarneahela suurimad väljakutsed täna ja millised saavad olema need tulevikus, saates pikemalt räägitaksegi. Saatejuht on logistikauudised.ee teemaveebi juht Tõnu Tramm, saate toob kuulajateni Digimeerik.ee.
Foto: Raul Mee, fotol: Hannes Laaser
Jõuliselt Euroopa turule tulnud Hiina veebipood Temu poeb läbi hüperpakkumiste paljude eestlaste mobiiltelefonidesse, mis äsjase välisluure raporti taustal on üsna kõhedust tekitav. Kuid see, millist käivet on ta eriti ühele kullerfirmale kaasa toonud, on täiesti müstiline, tõdes Venipak Eesti müügijuht Martten Kaldvee saates „Logistikauudised eetris“.
Kes soovib nautida Hiina e-kaubandusplatvormi Temu uskumatuid soodushindu, tõmmatakse esmaostu korral kavalasse lõksu: imelise hinnaga saad kauba kätte vaid siis, kui laed oma nutitelefoni Temu rakenduse. Läinud nädalal esitletud välisluure raporti valguses ei ole just väga palju edasi mõelda kuidas sellised hinnad on võimalikuks osutunud.
Ometi pole Temu mingi petuskeem, milleks paljud seda siiani peavad, vaid jõuliselt pöördeid koguv äri. Koguni nii suur äri, et lennutas läinud aasta viimases kvartalis ühe Eesti kullerfirma pakimahu pea samale tasemele Omniva omaga.
„Osa Temu pakke käib ka läbi Venipaki, aga põhimaht liigub läbi Itella. Kui vaadata, millise hüppe tegi Itella pakimaht läinud aasta lõpus ja milline maht sealt selle aasta alguses peale on tulnud, siis on see täiesti pöörane,“ nentis Venipak Eesti müügijuht Martten Kaldvee saates "Logistikauudised eetris".
Tema sõnul on Eestis toimuv aga piisk meres võrreldes sellega millist kasvu on Hiina e-kaubandus teinud mujal Euroopas, näiteks Poolas. See omakorda on süstinud üksjagu optimismi ka Leedu Posti, kes näeb lähiajal koguni pakimahtude kahekordistumist. Suure tõenäosusega just sellest tulenebki Leedu Posti usk edukale sisenemisele Eesti ja Läti turule.
„Ilmselgelt on Unisendi kahjum siinsel turul üsna pikaks ajaks sisse kodeeritud ja nad on sellega arvestanud. Aga et nad seda teevad, näitab nende kindlat veendumust, et meie pakiautomaatide ja kullerteenuste turul on veel piisavalt kasvuruumi,“ tunnistas teine saatekülaline, äsjases Gaselli TOPis kõrgeimal kohal platseerunud kullerfirma Jet Expressi tegevjuht Andreas Suviste.
Saates analüüsitaksegi, milline on meie pakiäri hetkeseis ja tulevik, millist mõju avaldavad eramajade pakiautomaadid ja kui reaalne ikkagi on, et selles sektoris võiks kunagi toimima hakata ristkasutus.
Saadet juhib logistikauudised.ee teemaveebi juht Tõnu Tramm, saate toob kuulajateni Digimeerik.ee.
Fotol: Jet Expressi tegevjuht Andreas Suviste ja Venipak Eesti müügijuht Martten Kaldvee. Foto: Tõnu Tramm