Logistikauudised.ee  • 19. september 2013
Jaga lugu:

CM: Inimesi vedavatel sõidukitele alkoluku kohustus

Transpordi- ja logistikaettevõtetele tarkvara- ning mobiilseid lahendusi müüva Fartskriveri Eesti esindaja Berit Soosaare hinnangul võiks Eestis olla inimesi vedavatel sõidukitel alkoluku kohustus.

„Soomes kehtib  alates 2011. aastast seadus, et inimeste veoga tegelevad firmad peavad investeerima alkolukkudesse, tagamaks sõitjate igakülgse turvalisuse,“ ütles Berit Soosaar mõned kuud tagasi Baltikumi turule sisenenud Fartskriver Baltics OÜ esindajana. „Eestis on meil juba selgi aastal mitu näidet, kuidas bussi- või veokiroolis oli alkoholijoobe seisundis juht – just sellepärast peaks tegema ka Eesti kohustuslikuks nii suure vastutusega juhtide pideva kontrolli.“

Soosaare sõnul näitab turuanalüüs, et tegelikult on enamik transpordifirmasid liikumas rohelise ja ohutuma mõtteviisi poole ning paljud soovivad end ka sellisena reklaamida. „Bussifirma, kes esimesena alkoluku oma juhtidele kohustuslikuks teeb, näitab sellega klientidele, et neist hoolitakse. Selle firma poolt on tehtud kõik, et igal hommikul istuks bussirooli kaine juht,“ oli ta kindel. „Alkolukk on investeering klientide turvalisusse ja  firma mainesse.“

Fartskriver tõi Eesti turule Kanada ettevõtte Alcohol Countermeasure Systems Corp poolt loodud  tipptehnoloogilise sõidukitesse installeeritava alkoluku Alcolock V3, mis takistab purjus peaga sõiduki käivitamist ja sõitmist.

„Alcolock V3 on tegelikult täpselt sama toode, mis on peal kõikidel tehasealkolukuga Volvodel,“ tutvustas Soosaar ja lisas, et alkolukk mõõdab sõidukijuhi joovet, tuvastades selle olemasolu ja suuruse väljahingatava õhu näidise abil. „Juhul kui alkoholi hulk ületab eelnevalt sätestatud piirmäära, välistab sõiduki käivitamise. Alcolock V3 on projekteeritud spetsiaalselt busside, veokite, sõiduautode, kaatrite, rongide, laevade ja rasketehnika kaitseks.“

Kuna töökeskkond võib olla nõudlik, on Alcolock V3 loodud taluma vibratsiooni, mustust, tolmu, niiskust ja äärmuslikke temperatuure. Juht kasutab proovi andmiseks käsiseadet. Mõne sekundiga analüüsib seade saadud proovi alkoholisisaldust (BrAC) ja kuvab juhile vastavad suunised. Seadmesse paigaldatud sensorid välistavad süsteemi ülekavaldamise mehaaniliste seadmetega, näiteks õhkpumpadega.

Alcolock V3 süsteem on programmeeritav vastavalt ettevõtte ohutuseeskirjadele nii, et juhte oleks võimalik testida nende vahetuse alguses või kindlate intervallide järel kogu päeva jooksul. Seadme juurde kuuluv tarkvara annab mugava ülevaate logitud sündmustest nagu puhumistestide tulemused, ajad ja kuupäevad.  Graafilise LCD-ekraaniga alkoluku täpsus on ± 0.03 @ 0.20 mg/l ning see töötab laitmatult temperatuurivahemikus - 40 kuni 85 °C. Alcolock V3 reageerib ainult alkoholile, mitte ketoonidele või süsivesinikele.

Alcolock V3 on sertifitseeritud sertifikaatidega ISO 9001: 2000, ISO 14001: 2004, TS 16949 ja vastab Euroopa Liidus nõutavale standardile EN 50436-2. Rootsis on Alcolock V3-ga varustatud üle 5000 postiauto, Soomes on Fartskriveri käes 80% turust.

Mix Telematics võtab sõidukipargi kulud luubi allaLisaks alkolukule tõi Fartskriver Eesti turule ka uue toote sõidukipargi kulude optimeerimiseks – tarkvara Mix Telematics, mis jälgib täna igapäevaselt umbes 750 000 sõidukit 112 riigis.

„Sellele tootele ei saa ükski klient „ei“ öelda, sest garanteerime igal juhul 6% kütusekulude kokkuhoidu! Näiteks kui transpordifirma kasutab aastas 4,5 miljonit liitrit kütust ning säästab tänu Mix Telematicsile samalt perioodilt 270 000 eurot, on see ju väga hea investeering väga lühikese tasuvusajaga,“ selgitas Soosaar. „Meie eesmärk on turule tuua vaid kõige kvaliteetsemaid , töökindlamaid ja konkreetseid mõõdetavaid tulemusi pakkuvaid kõrgetehnoloogilisi lahendusi.“

Mix Telematicsi suurim koostööpartner on Continetal ning sama süsteemi kasutavad ka sellised tuntud kontsernid erinevatest tegevussektoritest nagu Coca-Cola Company, Shell Oy, Herts, Avis ja Iveco. 

Mix Telematicsi põhifunktsioonid on transpordiettevõtte kulude optimeerimine, kütusekulu vähendamine 6- 12 % (garanteeritult vähemalt 6%), üldkulude nagu hooldus vähendamine, juhi ohutuse tõstmine ja teadlikkuse parandamine ning keskkonnasõbralikkus, sest ökosõit vähendab heitgaaside hulka. Sõitmise jälgimine on võimalik reaalajas ja ka läbi nutitelefonide, mis on väga suureks abiks õnnetuste ja avariide analüüsimisel.

Kuidas seda saavutatakse? Põhiliselt võetakse jälgimise alla sõidukijuhi käitumine. Masinasse installeeritakse seade, mis aitab juhil säästlikumalt sõita ning annab igast limiidi ületamisest koheselt juhile ja kontorisse teate. Seadme installeerimisel on oluline määrata õiged konfiguratsioonid ehk paar nädalat jälgitakse masinate senist liikumust ning nende järgi seadistatakse kõige efektiivsemate tulemuste saamiseks vajalikud limiidid.

„Näiteks määrab analüüs, et autol pole soodne sõita üle 90 km/h ja kohe, kui nii juhtub, annab kabiinis olev pult sellest juhile märku, et viimane saaks korrigeerida oma sõidustiili. Selleks otstarbeks on loodud RIBAS pult, millel R märgistab liiga kõrged pöörded, I tühikäiku, B järsku pidurdust, A järsku kiirendust ja S kiiruseületust,“ seletas Soosaar.  „Sama teave läheb ka kontorisse, kust saab kohe reageerida, kui näiteks eksimusi on tulnud päevas korduvalt. Kindlasti pole see seade mõeldud spioneerimiseks, vaid hoiab silma peal sõiduki kuludel ja ohutusel.“

RIBAS puldil on kaheksa inputi ehk digitaal/analoog sisestusauku tavapärase kahe-kolme asemel, mis aitab firmadel vaadata tulevikku ja tehnoloogia arengul installida puldi juurde ka teisi seadmeid nagu näiteks AlcoLocki V3. Lisaks on RIBAS puldil senisest võimsam CAN- ehk masinates paikneva kommunikatsioonisüsteemi ühendus.

Iga sõiduki- ja juhipõhiselt saavad logistikud, juhid või firmaomanikud võtta raporteid ja analüüse, et parandada sõidukipargi efektiivsust. Mix Telematics töötab üle GSM-võrgu.

„Seadme parim efektiivsus sõltub selle kasutamisest ja juhtide kaasamisest tulemuslikku töösse. Soovitame luua motivatsioonipakette, et motiveerida paremate tulemuste eest juhte.  Oleme ju kõigest inimesed ja parima tulemuse annab kiire ja kohene reageerimine, seetõttu on koostöö Mix Telematicsi puhul väga vajalik – ükski nädala või kuu baasil tehtav analüüs ei ole nii tulemusrikas,“ märkis Soosaar.

Fartskriver on 1955. aastal loodud Norra ettevõtte, kus töötab  ligi 60 inimest. Baltimaades alustas Fartskriver Baltic OÜ aktiivset tegevust ja müüki vaid mõned kuud tagasi. Fartskriveri tegevusvaldkonnaks on transport ja logistika, kus peamine rõhk on raskeveoki erinevatel toodetel, mobiilne kommunikatsioon, navigatsioon ja turvalisus.

Lähem info:

http://et.fartskriver.ee

Berit Soosaarberit.soosaar@fartskriver.ee

+ 372 5514 519+ 358 45 1555 707

 

LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Roberta Lupp
Roberta LuppLogistikauudised.ee sündmusedTel: 5331 0510roberta.lupp@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee