Lätis mõõdeti kütuse kvaliteeti

Läti rahvusringhääling viis läbi kütusetesti ja avalikustas kolmest Läti tanklast võetud proovide tulemused. Neid võrreldi kütuseproovidega Poolast, Saksamaalt ja Suurbritanniast ning mõõdeti ka salakütuse kvaliteeti.

Testimiseks valiti tanklate kõige odavamad kütused. Testi viis läbi Läti Maksuameti tollilabor standardse kiirtesti meetodil, mis on kütuse kvaliteedile esmase hinnangu andmiseks piisav, kirjutab Läti rahvusringhäälingu uudisteportaal Läti TV saate „Aizliegtais Panemiens“ kütusetestist (https://www.lsm.lv/raksts/dzive--stils/motori/aizliegtais-panemiens-teste-kadas-uzpildes-stacijas-ir-labaka-degvielas-kvalitate.a298989).

Diislikütuse testitulemused

Testitud diislikütuse proovid koguti Läti Viada, Neste ja Circle K tanklatest, Suurbritanniast British Petroleumi tanklast, Saksamaalt Arali ja Krimphoff & Schulte tanklatest ning Poolast Lotose ja British Petroleumi tanklatest. Üheksandaks võeti kõrvale Vene päritolu salakütuse proov.

Esmalt mõõdeti tsetaanarvu, mis on diislikütuste puhul võimsuse näitaja. Kehtib reegel, et mida kõrgem on tsetaanarv, seda väiksem on kütusekulu, seda paremini suudab mootor kiirendada ning seda paremini on mootor kaitstud kulumise eest. Mida suurem on number, seda parem. Euroopa Liidu standard näevad ette, et tsetaanarv peab olema vähemalt 51, testi kõrgeima tsetaanarvuga diislikütus oli tangitud Suurbritanniast.

Kuna kütuseproove koguti ajal, mil tanklates oli suvine kütus, andis test vastuse ka biolisandi sisalduse kohta diislis.

Läti Maksuameti tollilabor mõõtis kütuseproovides FAME ehk esimese põlvkonna biodiisli sisaldust ning leidis, et kütusemüüjad peavad kinni seadusega ette antud normist (4,5–5% Lätis ja 7% mujal Euroopas). FAME biodiislit ei tuvastatud Neste diislikütuses ja Vene päritolu diislis.

Selgitati, et Neste diislikütusele lisatakse HVO-d – uue põlvkonna taastuvkütust, mis on keemiliselt koostiselt identne fossiilkütusele ning mida kütuse õlisisalduse analüüsimeetodiga ei tuvasta. Vene päritolu diislikütus taastuvtoorainest kütuselisandeid ei sisalda.

Mõõdeti ka lisaainete sisaldust. Sealhulgas aromaatsete süsivesinike sisaldust, mille hulk diislikütuses peaks olema võimalikult väike, et tagada kütuse maksimaalne põlemine ning lõhna ja kantserogeenide madalam tase. Parimaid tulemusi selles testis näitasid Läti Neste, Poola Lotos ja Suurbritannia British Petroleum.

Nagu bensiini nii ka diislikütuse puhul – tihedus viitab suuremale kütteväärtusele. Tiheduse näitajad olid kõikidel testis osalenud kütusel sarnased, testi parim kütus oli tangitud Saksamaalt.

Mootoribensiini 95 testitulemused

Testitud mootoribensiini 95 proovid pärinesid Läti tanklatest Viada, Neste ja Circle K, Suurbritanniast British Petroleum tanklast, Saksamaalt Arali ja Krimphoff & Schulte tanklatest ning Poolast Lotose ja British Petroleumi tanklatest.

Test näitas, et kõik võetud mootoribensiiniproovid vastasid oktaanarvule 95, välja arvatud Saksamaalt Arali tanklast võetud proov, mille puhul testi läbiviijate hinnangul oli tegemist 98 oktaanarvuga bensiiniga.

Mõõdeti ka mootoribensiinis sisalduvaid lisaaineid. Üldhinnanguna jäi kõlama, et kõik testitud näitajad olid lubatud piires, erisusi võis näha selles, milliseid hapnikukomponente on bensiini lisatud.

Testitulemused näitasid, et bensiin sisaldab alati hapnikukomponente – neid lisatakse selleks, et suurendada oktaanarvu. Tuntuim hapnikukomponent on etanool, mida analüüsitud kütused sisaldasid kõik väga sarnastes mahtudes. Levinud on ka eetri, täpsemalt metüül-tert-butüüleetri kasutamine mootoribensiinis, mis on keskkonnakahjulikum, sest selle põlemisel tekib mürgine metaan. Ainsana ei sisaldanud eetrit Neste bensiin.

Testiga mõõdeti ka kütuse tihedust. Suurema tihedusega bensiinil on suurem kütteväärtus, mõnevõrra parem oli see näitaja Saksamaa, Suurbritannia, Poola ja Läti Neste tanklate bensiiniproovidel.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.1580878
Brasiilia reaal BRL 4,47 0.4925998
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0051138
Filipiinide peeso PHP 60,31 0.6256361
Hiina jüaan CNY 7,87 0.6406322
Hongkongi dollar HKD 8,93 0.4689345
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.49219
Iisraeli seekel ILS 4,26 0.3580093
India ruupia INR 81,01 0.4924764
Indoneesia ruupia IDR 16596,45 0.8395166
Islandi kroon ISK 138,59 -0.0360646
Jaapani jeen JPY 128,43 0.1325433
Kanada dollar CAD 1,52 0.2903332
LAV rand ZAR 16,15 0.2675805
Lõuna-Korea vonn KRW 1283,81 0.3847086
Malaysia ringgit MYR 4,76 0.5403352
Mehhiko peeso MXN 23,17 0.529741
Norra kroon NOK 9,69 0.2730856
Poola slott PLN 4,29 0.0746303
Rootsi kroon SEK 10,31 0.2177548
Rumeenia leu RON 4,64 0.116437
Singapuri dollar SGD 1,57 0.436345
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.3244937
Šveitsi frank CHF 1,13 0.2041179
Taani kroon DKK 7,46 -0.0267935
Tai baht THB 37,48 0.3391872
Tšehhi kroon CZK 25,85 0.0813071
Türgi liir TRY 6,07 0.6415144
Ukraina grivna UAH 31,77 0.4921995
Ungari forint HUF 323,17 0.0805178
USA dollar USD 1,14 0.4568617
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.3445566
Valgevene rubla BYN 2,43 0.4915933
Vene rubla RUB 76,05 0.6836865

Valdkonna töökuulutused