Ratas tunnistas probleemi, aga aktsiisi langetama ei kipu

Peraminister Jüri Ratas.
Peraminister Jüri Ratas.

Peaminister Jüri Ratas tunnistas Riigikogu liikmete arupärimisele vastates, et Eesti transpordifirmad on kõrgema aktsiisi tõttu kaotanud turuosa Läti ja Leedu firmadele, kuid aktsiisi langetamine ei tule teemaks enne veebruari lõppu, kui valmib vastav uuring.

Jüri Ratase sõnul on kütusehinna kasv teema, mida valitsus jälgib tähelepanelikult, kuid andis "ridade vahelt" mõista, et aktsiisi langetamine ei ole praeguse valitsuse jaoks enam kuigi oluline teema.

„Kui rääkida üldisemalt maksudest ja maksukeskkonna kujundamisest, siis Rahandusministeeriumil on käimas aktsiisimõjude uuring "Aktsiisipoliitika riskid, võimalused ja mõju majanduskeskkonnale piirikaubanduse tingimustes", mis annab edasiste aktsiisipoliitiliste otsuste langetamiseks täiendavat infot,“ selgitas Ratas.

Ta märkis, et analüüsi eesmärgiks on muu hulgas saada põhjalikum ülevaade viimaste aastate aktsiisipoliitika majanduslikest mõjudest ning samuti hinnata tulevaste aktsiisipoliitiliste valikute mõjusid. Uuring valmib järgmise aasta veebruari lõpuks, ehk vahetult enne valimisi. See omakorda vihjab sellele, et praegune valitsus vaevalt aktsiisi langetamist enam väga tõsiselt võtab.

Ratas tunnistas, et konkurents rahvusvaheliste vedude turul on viimastel aastatel olnud tihe ning Eesti maanteetranspordi firmad on kaotanud turuosa naaberriikide Läti ja Leedu firmadele.

„Üks põhjuseid on tööjõu vähesusest tulenev palgasurve, mis suurendab Eesti ettevõtete kulusid ning tõstab teenuste hindu. Samuti mõjutab Eesti ettevõtete kulusid kõrgem kütuseaktsiis. Nii on maanteetranspordis viimastel aastatel kulude kasv ületanud tulude kasvu ning kasumlikkus on vähenenud,“ hindas Ratas olukorda.

Ta lisas, Läti ja Leedu diislikütuse aktsiisimäärad on Euroopa Liidu ühed madalamad. Eesti määr 493 eurot 1000 liitri kohta, Leedus seevastu 330,17 eurot 1000 liitri kohta ning hetkel pole teada, et Leedu plaaniks lähiajal aktsiisimäära tõsta.

Aktsiisimäärade vahe Lätiga kahanes käesoleval aastal, kuna Lätis tõsteti 2018. aasta 1. jaanuaril diislikütuse aktsiisimäära 372 eurole 1000 liitri kohta. Kehtivate otsuste kohaselt jätkab Läti aktsiisitõusudega ning aktsiisimäär jõuab 2020. aastaks 414 euroni 1000 liitri kohta.

„Arvestades, et maismaatransport moodustab kogu diislitarbimisest 40 protsenti, olles seega kõikidest tegevusaladest suurim diislikütuse tarbija, on võimalikul aktsiisilangetusel maanteetranspordile suurim mõju. Diislikütuse aktsiisimäärade langetamine mõjutab ka majapidamisi, kuid mõju oleks neile tagasihoidlikum, sest majapidamised moodustavad diislitarbimise osakaalust umbes 12 protsenti,“ märkis peaminister. Tema sõnul mõjutavad transpordisektori konkurentsivõimet ka hinnavälised tegurid.

Peaminister Jüri Ratas vastas Riigikogu liikmete Andres Herkeli, Külliki Kübarsepa, Enn Mere, Krista Aru ja Ain Lutsepa 16. oktoobril esitatud arupärimisele kütusehinna mõju kohta transpordisektorile ja tavatarbijale.

Arupärijad viitasid asjaolule, et Eesti tavatarbija jaoks on kütusehind juba Lääne-Euroopa kallimate riikide tasemel. Transpordisektori erialaliitude hinnangul pole olukord Eesti veonduses praeguses maksu- ja majanduskeskkonnas jätkusuutlik ega suuda konkureerida naaberriikide soodsamate tingimustega.

Arupärijad soovisid teada, kuidas tuua tagasi koju naaberriikides kütust tankivad ettevõtted ja kuidas mõjutab vedelkütuse hinnatõus tavatarbijat.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.5026085
Brasiilia reaal BRL 4,42 -0.0271456
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0613528
Filipiinide peeso PHP 59,87 0.2025206
Hiina jüaan CNY 7,83 0.1202646
Hongkongi dollar HKD 8,87 -0.0552094
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0568213
Iisraeli seekel ILS 4,27 -0.0257328
India ruupia INR 81,46 0.253526
Indoneesia ruupia IDR 16525,89 0.3875571
Islandi kroon ISK 139,98 -0.0499821
Jaapani jeen JPY 128,86 -0.1704369
Kanada dollar CAD 1,52 0.125272
LAV rand ZAR 16,17 0.4392041
Lõuna-Korea vonn KRW 1284,32 0.5259862
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.0210677
Mehhiko peeso MXN 23,08 -0.0008666
Norra kroon NOK 9,73 0.0956829
Poola slott PLN 4,30 0.0698097
Rootsi kroon SEK 10,30 0.0972053
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0021508
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0513578
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.1894361
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0265651
Taani kroon DKK 7,46 -0.041526
Tai baht THB 37,20 -0.0872952
Tšehhi kroon CZK 25,79 -0.0968504
Türgi liir TRY 6,07 0.2277153
Ukraina grivna UAH 31,50 -0.0263406
Ungari forint HUF 323,29 -0.0340136
USA dollar USD 1,14 -0.008802
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.8876276
Valgevene rubla BYN 2,40 0
Vene rubla RUB 75,37 0.150953

Valdkonna töökuulutused