Autor: Logistikauudised.ee • 16. november 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lihtsad nipid, kuidas sõidukit talveks ette valmistada

Talvine liiklusummik Tallinnas.
Foto: Julia-Maria Linna
Autoga ei tohiks tekkida talviste ilmadega probleeme, kui on tehtud varakult vastavad ettevalmistused ja käidud regulaarses hoolduses. Mida tasub enne talve meeles pidada?

Et talv ei tuleks ootamatult ja külma saabudes ilmnevate probleemide korral ei peaks kohe tormama autohooldusesse, tasub meeles pidada mõningaid lihtsaid nippe, mille Logistikauudised.ee noppis kokku erinevate ettevõtete soovitustest ning samateemalisest Äripäeva raadiosaatest. Nõuga olid abiks Addinol Eesti, Vianor, Rentest jt.

Pese auto puhtaks

Talvist ettevalmistust alusta korralikust pesust (sooja vee ja šampooniga). Tähtis on eemaldada suvega kogunenud pigi ja putukajäänused. Kasuks tuleb ka auto vahatamine, kuna vahatatud pinnale ei jää mustus nii kergelt külge. Ära unusta ka velgede puhastust, klaaside sisepesu ja autosalongi puhastamist tolmuimejaga.  

Õlitage tihendid ja lukud

Et kõik uksed ja luugid külmaga kergesti avaneksid, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja määrida neid silikoonõliga. Ava uksed ja pihusta silikoonõli kõigile tihenditele ning lase veidi kuivada. Kui kasutad silikoonõli pudelis, siis vala õli lapile ja määri sellega tihendid üle, kuid hoidu istmekatete määrimisest.

Õlitada tuleb ka ukselukud, uksehinged ja piirajad. Nende õlitamiseks kasuta peenmehaanikaõli. Pihusta lukuaugust sisse pisut õli, hoia lapp käepärast, et lukust välja nirisenud õli ära pühkida, pööra paar korda ka võtit määritud lukuaugus ning seejärel pihusta õli ka uksehingedele ja piirajatele.

Vaata üle vedelikud

Jälgi, et sinu auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt -20 °C, jahutusvedelikul vähemalt -30 °C. Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, pole soovitatav pesurit kasutada, vaid minna sooja garaaži ja lasta vedelikul üles sulada ning alles seejärel vahetada vedelik külmakindlama vastu või lisada kontsentraati (edaspidise külmumise ärahoidmiseks). Pesuri iga hinna eest käivitamisel põleb kaitse või pesuri mootor läbi ning juhtvoolikud võivad puruneda.

Jahutusvedeliku külmumine on üks levinumaid hädasid, sest vedelikku ei kiputa kontrollima. Jahutusvedelikku tuleks vahetada iga nelja aasta tagant, kuna aastatega lisandite toime lihtsalt kaob. Need on aga vajalikud, et kaitsta mootori jahutussüsteemi soovimatute keemiliste protsesside eest. Jahutusvedeliku külmumistemperatuuri mõõtmiseks tasub läbi sõita lähimast autohooldusest.

Hoolitse hea nähtavuse eest

Vaata üle ka kojamehed ja vaheta vajadusel uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu, mille käigus eemaldatakse hoolikalt pigieemaldusvahendiga harjadele kogunenud mustus. Kui puhastamine ei aita, ei pea alati vahetama tervet kojamehe harja, vaid piisab kummide uuendamisest. Eriti uuemate autode puhul on see arvestatav kokkuhoid.

Hea nähtavuse tagamiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside jäätumise. Kui salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, siis on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.

Lumisel ajal on abiks ka põrandakausid, mis ei lase lume sulamise veel imenduda põranda tekstiilkatetesse. Kui tekstiil on märg, hakkab see sõidu ajal aurustuma ning tekitab salongi liigset niiskust, mis omakorda raskendab kliimaseadmel aknaklaaside kuivana hoidmist. Kui kaussi on vett rohkem kogunenud, saab selle lihtsalt välja kallata.

Kontrolli tulesid

Kontrolli, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult ning vajadusel vaheta läbipõlenud pirnid. Kasuks tuleb ka autotöökojas tulede üle kontrollimine, et need oleksid õigesti reguleeritud. Valesti näitavad tuled pimestavad vastutulijaid või valgustavad halvasti juhi vaatevälja. Pane tähele, et tulede ebaõige valgusvihu üheks põhjuseks võib olla ka erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees- ja tagateljel.

Talvel kipuvad ka auto tuled kiiresti määrduma. Nende puhastamiseks tasub autos hoida pihustiga klaasipesuvedelikku ja pehmet majapidamispaberit. Tulede klaase ja registreerimismärke tohib puhastada ainult märjalt ja puhta pehme lapi või paberiga.

Sügis-talvisel ajal aitab nähtavuse parandamisele kaasa esiklaasivaha, mida pakuvad käsipesulad ja mitmed teised ettevõtted. Seda võib ka ise peale kanda, kuid eelduseks on, et klaas peab olema täiesti puhas. Klaasivaha tasub teatud aja tagant uuendada.

Õigeaegne rehvivahetus

Kuigi talverehvide kasutamine muutub Eestis kohustuslikuks alates 1. detsembrist, võib naastrehve autole alla panna juba alates 15. oktoobrist. Lamellrehvidega, mille tähistus on M+S, MS, M.S. või M&S, võib sõita aga aastaringselt.

Vastu talve tuleb kindlasti kontrollida ka lamellrehvide mustrit. See peab olema korralik, et täita libeda ja külmaga oma eesmärki. Rehvimustri jääksügavus peab olema vähemalt 3 millimeetrit, kuid sügisel sellise mustrisügavusega rehvi alla panekul on oht, et juba mõne kuu pärast võib see kuluda ohtlikult siledaks. Seega on mõistlik alla 4 mm sügavusega rehvi sügisel mitte alla panna.

Samuti tasub jälgida, et rehvisegu oleks vastav põhjamaade kliimale. Kesk-Euroopa rehvisegu võib käredama pakasega muutuda kõvaks „plastmassiks“ ning ta ei tööta enam nii nagu tarvis. Siin on peamiseks soovituseks uurida erinevaid rehviteste ning eelistada tuntud kaubamärke. Liiga odav hind on ohumärk.

Rehvivahetust on soovitatav teha vastavas töökojas. Juhul, kui talverehvid on eraldi velgedel, siis piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.

Jälgi mootoriõli viskoossust

Soovitatav on ka enne talve vahetada auto mootoriõli ja filter, kuna värske ja külmakindlam (SAE 0W-X, 5W-X või 10W-X) mootoriõli on kerge külmkäivituse eelduseks. Kui on plaanis sõita autoga eriti külma kliimasse, siis võiks õli viskoossus olla vähemalt SAE 5W-X või 0W-X. Igaks juhuks on alati soovitatav hoida pagasiruumis 1-liitrine õlikanister peale valamiseks.

Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetust, kui seda ei ole tehtud juba 4 aastat. Ka pidurite puhastamine on töö, mis enne talve tasub ette võtta.

Kontrolli aku seisukorda

Aku on üks esimesi asju, mis annab kõige valusama tagasilöögi, kui see korras pole. Eriti tuleks akut kontrollida neil, kes sõidavad igapäevaselt vähe või läbivad lühikesi vahemaid. Vajadusel lae aku korralikult täis.

Seda aitab teha spetsiaalne laadija või pikem (umbes 150 km) sõit. Kui suvel pole auto käivitamisega probleeme, siis talvisel ajal, kui kõik vedelikud on külmad ja paksud, hakkab nõrk aku streikima. Aku seisukorda saab samuti kontrollida remonditöökojas, eriti tasub seda teha juhul kui aku on enam kui 2-3 aastat vana.

Autodel, millele on paigaldatud GSM jälgimissüsteem või kaugjuhitav eelsoojendi, tasub eriti ettevaatlik olla. Loe samal teemal SIIT!

Hoia autos vajalikud lisatarvikuid

Igaks juhuks hoidke talve tulles autos lisaks jääkraabitsale ja lumeharjale ka paar kindaid, väike labidas ja nõrgema aku puhul käivituskaablid. Paha ei tee ka puksiirköis. Lisaks võiks autos olla mõni soojem jope või fliis, sest kunagi ei või teada, mis ootamatustega võib elus kokku puutuda. Arvesta võimalusega, et pead ootama tund või paar autoabi ilma, et auto mootor sind soojendada saaks.

Jälgi kütuse taset paagis

Talvisel ajal tasub sõita võimalikult täis kütusepaagiga ning diiselautodel kasutada kindlasti ainult talvist diislikütust. Pooltühja paagiga sõites tekib paaki kondens, see omakorda aga rikub kütusefiltrit, mis külmema ilmaga võib jäätuda ja ummistuda.

Lisaks ei ole kunagi välistatud ekstreemsed ilmastikuolud, ummikud, kus pole välistatud tundide pikkune seisak. Kui sellistes oludes saab kütus otsa, on kuri karjas. Kõik me mäletame Padaorgu.

Autopesulas jäta mootor seisma

Krõbedama pakasega pesutänavasse sõites tasub auto mootor kindlasti välja lülitada. Töötav kliimaseade imeb süsteemi niiskust, mis võib hiljem jäätuda ning näiteks soojapuhur võib kinni kiiluda.

Puhasta kapoti alune lehtedest

Pärast sügist lehtede langemise aega tasub üle kontrollida, et kapoti alla poleks kogunenud puulehti, okaspuu okkaid vms. Need ummistavad vee äravoolukanalid ning vesi võib sattuda auto salongi ning ohustada armtuurlaua all olevat elektroonikat.

Jälgi AdBlue taset

Uuematel diiselautodel on ka AdBlue paak, mille täitmist tasub eriti pikemale reisile minnes kontrollida ning soovitav on hoida autos kanistriga väike tagavara. Mitte igas tanklas välismaal ei pruugi AdBlued saada olla ning kui see paak tühjaks saab,  ei pruugi auto pärast seisma jätmist enam käivituda.

Instrueeri pereliikmeid

Kui autot kasutavad ka teised pereliikmed, tasub teha neile väike „briifing“ ning näidata ära, kuhu tuleb lisada aknapesuvedelikku, kuhu jahutusvedelikku, kuhu AdBlued jne. Vale vedeliku valamine valesse kohta võib kaasa tuua suuri remondiarveid.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077