Kaubavedude sektor on aktiivne ja tööd piisavalt

OÜ Windline juht Jaanus Benjamin.
OÜ Windline juht Jaanus Benjamin.

Eesti maanteekaubavedude sektori konkurentsivõimet on sel aastal mõjutanud negatiivselt nii kütuseaktsiis, palgasurve kui ka tööjõunappus, leiavad ettevõtete juhid. Samas on tööd endiselt piisavalt ja turg vilgas.

„Tööd on olnud palju ja vedude mahu üle hetkel kurta ei saa,” tunnistab OÜ Windline juht Jaanus Benjamin Äripäeva Transpordi ja Logistika infolehele.

Positiivne on ka Järvamaal tegutseva veofirma OÜ Odien juht Janar Neido. “Võrreldes aasta varasemaga võib täheldada transpordimahu kasvu. Ootused ei olnud nii optimistlikud, kuid võib antud aastaga küllaltki rahule jääda,” kinnitab ta.

Neido sõnul on konkurentsivõimele mõjunud negatiivselt kütuseaktsiis, palgasurve ja tööjõunappus, mis kokku on vähendanud ka marginaalide kasvu. “Konkurentsis püsimist mõjutab veel lisaks raskeveokimaks ja teekasutustasu, mille mõlema kehtimine on sundinud tõstma transpordihinda,” lisab ta aasta iseloomustuseks.

Kaubagruppide osas on tänavu olnud kõik sama mis mullugi, kinnitavad küsitletud firmajuhid kui ühest suust, st midagi lisandunud või ära jäänud pole.

Soodsat hinda otsitakse Lätist-Leedust

OÜ Ilves Transport juhi Enno Ilvese sõnul on oluliselt tõusnud kulubaas – see tähendab nii küte kui ka tööjõud. “Väga järsk kütuse hinna tõus ongi olnud sel aastal suurim üllatus,” märgib ta. Muidu on aasta meie sektoris olnud suhteliselt rahuldav, lisab Ilves.

Turg on Ilvese sõnul hüplev. “Tihti kliendid otsivad naabritelt ehk Lätist-Leedust odavamaid lahendusi. Ja kliendid ei taha kaasa tulla suurenenud kulubaasiga,” märgib Ilves.

Jaanus Benjamini sõnul turg väga muutunud ei ole. “Küll on kasvanud meie klientide müügimahud. Vähemaks on jäänud Eesti transpordiettevõtteid,” lisab OÜ Windline juht.

Janar Neido OÜst Odien kinnitab aga turu kasvu ja seda just uute klientide näol. “Kindlasti oleme selleks väga palju vaeva näinud, et uute klientide usaldust võita ja samas varasemaid kliente hoida. Muidugi on oma osa müügitulu suurenemises ka pikaajaliste klientide transpordimahu kasvamises ehk kasvame koos klientidega,” selgitab ta.

OÜ Alonewolf arendusjuht Kaido Kokk nimetab peamise muutusena, mida nemad tunnevad, et suurtel logistikaettevõtetel pole kasvava töömahu teenindamiseks piisavalt autovedajaid.

“Sellest olenemata ei soovita vedajatele hindasid tõsta. Märkame ka seda, et üha enam rahvusvahelist tööd tegevaid autojuhte tunneb huvi Eesti siseriikliku töö vastu. Seda seetõttu, et töötasu siseriiklikul tööl on ühtlustumas rahvusvahelise töö eest makstava tasuga,” selgitab ta.

Sektori töömaht peegeldab Koka sõnul hästi turul toimuvat. “Kuna majandus kasvab, siis kasvavad ka veomahud, kuid oluliselt keerulisem on tehtavat tööd kasumlikult teha. Käesolev aasta on olnud väga keeruline just tööjõu osas,” märgib ta.

Autojuhtide otsimine aega- ja rahanõudvam

Transpordisektoris on Koka sõnul väga suur autojuhtide defitsiit. “See on omakorda põhjustanud töötasu kiire kasvu, mis on mõjutanud ka meid. Pikenenud on uue autojuhi värbamiseks minev aeg ja oluliselt kasvanud värbamisega kaasnevad kulud. Otsime autojuhte nii lähinaabrite juurest kui ka Balkanimaadest,” lisab OÜ Alonewolf arendusjuht Kaido Kokk.

OÜ Ilves Transport juht Enno Ilves tunnistab suuri raskusi tööjõuga. “Noori peale ei tule ja vanematel juhtidel on saabumas pensioniiga,” kinnitab ta.

Paides asuva veofirma Odien juhi Janar Neido kinnitusel oli töötajate leidmine pingeline mõned kuud tagasi. “Kuid hetkel ei saa öelda, et see oleks meie tõsine probleem. Töötajaid oleme otsinud, kasutades kõikvõimalike kanaleid, ning oleme neid leidnud või meid on leitud n-ö erinevaid teid pidi. Olemasolevaid töötajaid püüame hoida, pakkudes neile võimalust töötada pidevalt kasvavas ettevõttes ning investeerides töövahenditesse,” märgib ta.

Jaanus Benjamin nimetab olukorda tööjõuturul “huvitavaks”. “Korralikke autojuhte on tööjõuturul, mitte küll palju, kuid neid on. Seda aga põhjusel, et mitmed veoettevõtted on tegevuse lõpetanud,” selgitab ta.

Windline hoiab töötajaid, makstes nendele Benjamini sõnul keskmisest paremat palka. “Tegevusajaloo jooksul ei ole me ka kordagi palgamaksega  hilinenud. Töötajad oskavad seda hinnata. Kõik meie töötajad on oma ala parimad spetsialistid ja ühtegi projekti ega vedu oskuste ja tööjõu puudumise pärast pole ära jäänud,” lisab ta.

Investeeringutega ollakse ettevaatlik

Vedajate investeerimisjulgus on madal, kuna tuleviku osas ollakse pessimistlikud. Benjamin investeerimisjulgusest rääkida ei söanda. “Niikaua, kui valitsejad muudavad Exceli tabeli põhiselt ettevõtjaid puudutavaid seadusandlusi, niikaua puudub ka investeerimisjulgus. Samas investeerima peab, ilma milleta ei konkureeri me enam naaberriikide veoettevõtetega,” sõnab ta. “Investeerinud oleme ettevõttesse vajaduspõhiselt. Soetanud oleme uut tehnikat, vanem vahetatud välja,” lisab Benjamin.

Mida võiks oodata järgmiselt aastalt? “Stabiilsus oleks ehk võtmesõnaks. Ja seda ennekõike valitsejate poolt,” kinnitab Jaanus Benjamin. “Järgmine aasta ei saa olema erinev käesolevast aastast,” lisab Kaido Kokk.

Osale arutelus

  • Indrek Kald, kaasautor

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1459483
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.0351173
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102281
Filipiinide peeso PHP 59,73 0.2719672
Hiina jüaan CNY 7,90 0.0012664
Hongkongi dollar HKD 8,90 -0.0078627
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0202031
Iisraeli seekel ILS 4,24 -0.0306546
India ruupia INR 81,18 -0.0357121
Indoneesia ruupia IDR 16622,78 0.2389775
Islandi kroon ISK 140,81 -0.0213008
Jaapani jeen JPY 128,30 0.0780031
Kanada dollar CAD 1,51 0.0396642
LAV rand ZAR 16,05 0.1491652
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,74 0.2165176
Malaysia ringgit MYR 4,77 0.1554426
Mehhiko peeso MXN 23,18 0.189741
Norra kroon NOK 9,75 -0.0563525
Poola slott PLN 4,31 -0.0046403
Rootsi kroon SEK 10,34 -0.0164445
Rumeenia leu RON 4,66 0.0343259
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0383902
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0112486
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0176819
Taani kroon DKK 7,46 0.0067012
Tai baht THB 37,51 0.0557528
Tšehhi kroon CZK 26,02 -0.0115296
Türgi liir TRY 6,13 0.2355558
Ukraina grivna UAH 31,55 -0.0351676
Ungari forint HUF 321,26 0.0093391
USA dollar USD 1,14 -0.0351803
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0238977
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.033505
Vene rubla RUB 75,12 -0.0889805

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018