Autor: Logistikauudised.ee • 26. oktoober 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Vene-Ukraina konflikt pärsib kaubavooge Aasovi merel

Aasovi meri.
Foto: Kuvatõmmis
Venemaa on tänavu septembriks peatanud Kertši väina läbimisel „kontrollimise“ eesmärgil 120 Euroopa Liidus registreeritud laeva, mis on tekitanud nädalate pikkuseid kaubavoogude hilinemisi.

Euroopa Parlamendi liikme Urmas Paeti sõnul on Aasovi merest saanud Venemaale järjekordne Ukraina-vastaste sõjakate aktsioonide teostamise piirkond, kus Venemaa peatab ja kontrollib sageli Kertši väina kaudu Ukraina sadamatesse suunduvaid või sealt väljunud laevu.

"Need kontrollid aga põhjustavad nädalapikkusi hilinemisi ning tulemuseks on kaubavoogude vähenemine ja rahaline kahju Ukraina majandusele," ütles Paet.

"Ukraina valitsusallikad on välja toonud, et selle aasta septembri lõpuks rakendati liialdatud kontrolli rohkem kui 200 laevale, sealhulgas 120 ELis registreeritud laeva suhtes, samas kui Venemaa lipu all sõitvaid laevu ei kontrollitud," lisas ta.

Euroopa Parlamendi liikmed avaldasid täiskogu istungil muret Venemaa tegevuse suhtes Aasovi merel ja Musta mere regioonis laiemalt. Vastuvõetud resolutsioonis mõistavad Euroopa Parlamendi saadikud hukka kaubalaevade ülemäärase peatamise ja kontrollimise.

"Üks asi on laevade juhuvaliku alusel inspekteerimine, kuid seda õigust ei tohiks kuritarvitada ega teostada poliitilistel põhjustel, eesmärgiga Ukrainat destabiliseerida nii majanduslikult kui ka julgeolekuliselt. Aga seda just Venemaa praegu teebki," ütles Paet ning lisas, et  EL peab nõudma, et Venemaa viivitamatult peataks laevade diskrimineeriva inspekteerimise.

Paeti sõnul on vajalik, et EL jätkaks oma toetust Ukraina sõltumatusele ja territoriaalsele terviklikkusele ning tunnistaks Ukraina suveräänset õigust Krimmi poolsaarele ja talle kuuluvale osale Aasovi merest. "Ukrainal on vaieldamatu õigus täielikule juurdepääsule Aasovi merele, nagu on sätestatud ÜRO mereõiguse konventsioonis," lisas ta.

Paeti sõnul peaks Euroopa Liit ka astuma vajalikke samme ettepaneku tegemiseks, et OSCE Ukraina erivaatlusmissiooni mandaati, mis hõlmab kogu Ukraina territooriumi koos merealadega, laiendataks uuele pingekoldele Aasovi merel.

Vastuvõetud resolutsioonis ütlevad Euroopa Parlamendi saadikud ka seda, et Kertši silla ja gaasijuhtme ehitamine ning ebaseaduslikult annekteeritud Krimmi poolsaarele veealuste kaablite viimine ilma Ukraina nõusolekuta kujutavad endast Ukraina suveräänsuse ja territoriaalse terviklikkuse järjekordset rikkumist Venemaa poolt. "Olukord Aasovi mere piirkonnas on ebastabiiline ning võib kergesti areneda avalikuks konfliktiks," ütles Paet.

"Euroopa Liidul tuleb tähelepanelikult jälgida arenguid Aasovi merel, kuivõrd see on meie vahetus läheduses ning konflikti puhkemise korral võivad sellel olla laiemad julgeolekupoliitilised mõjud ELi liikmesriikidele," ütles Urmas Paet. "Venemaa jaoks on Aasovi mere piirkond järjekordseks Ukraina-vastaseks instrumendiks," ütles ta. 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077