Osula edukas bussiäri ärritab konkurente

Hugo Osula
Hugo Osula

Suvel oma Tartu–Tallinna bussiliini kinni pannud Tiit Pruuli kurdab, et Hugo Osula kätte on koondumas sisuliselt bussimonopol. Konkurentsiamet ongi Osula luubi alla võtnud, viimane aga leiab, et on lihtsalt teistest parema ärivaistuga.

Pruuli rääkis Äripäevale, et bussisektori olukord on nutune – kasumid kahanevad kõigil, päris rahul pole ei ettevõtjad, reisijad ega tellijad. "Avalikel hangetel on hinnavahed tavaliselt hästi väikesed, sente saetakse pooleks. "Muretu dotatsiooniäri" müüdi paikapidamatus hakkab kõigile selgeks saama. Ennustan, et lähiajal ilmnevad mõnegi keskmise suurusega bussiettevõtte rasked probleemid," sõnas Pruuli.

Siiski leidub Pruuli sõnul üks mees, kellel läheb enam-vähem hästi. "See on põhiliselt kommertsliine opereeriv Hugo Osula, kes on täiskäigul teel bussimonopoli suunas. Ettevõtjana tuleb teda kadestadagi, kindlasti ka kiita rangete kvaliteedinõuete ja palju muu eest, aga kodanikuna peaks siiski küsima, kas see on Eestile hea," leiab Pruuli.

Tema meelest peaks sellele küsimusele vastama konkurentsiamet, "Mulle tundub, et see ametkond on veidi laisk olnud. Hiljuti käisid meil külas ühe Põhjamaade bussifirmasid koondava liidu esindajad, kes olid väga imestunud – kuidas saab olla nii, et üks ettevõtja domineerib bussioperaatorina, tal on monopol piletimüügis (T-pilet) ja kontrollib riigi kaht suurimat bussijaama. Piletimüük ja bussijaamad peaks olema operaatorist täiesti eraldi seisvad asjad," märkis Pruuli.

Uurimine käibki

Konkurentsiametist anti aga teada, et kuigi neile pole viimastel aastatel Lux Expressi tegevuse kohta kaebusi laekunud, on nad Osula kontserni ise proaktiivselt luubi alla võtnud. Ajend oli aga just Pruuli otsus oma liin sulgeda. Konkurentsi jõudis Pruuli Osulale pakkuda napid kaheksa kuud, mullu novembrist tänavu juulini.

"Pärast GoBusi lahkumist Tallinna–Tartu liinilt alustas konkurentsiamet omal algatusel järelevalvemenetluse Lux Express Estonia ASi ja T Grupp ASi (T-pilet) tegevuse kontrollimiseks. Praegu on menetlus pooleli. Ehkki turgu valitseva seisundi tuvastamine on üldiselt seotud konkreetse juhtumi asjaoludega, siis teatud suurematel liinidel (näiteks Tallinna–Tartu) on Lux Express ülekaalukalt suurim turuosaline," ütles ameti kommunikatsioonijuht Maarja Uulits.

"Iseenesest ei ole vedajal keelatud omada bussijaamasid ja piletimüügisüsteemi, kuid siinjuures tuleb kindlasti järgida, et teiste vedajatega toimuks koostöö samadel alustel ja konkurentide tegevust ei piirata," toonitas Uulits.

Osula: Pruuli pole mulle konkurent

Hugo Osula teatas Pruuli väidetest kuuldes, et viimane pole talle üldse konkurent. "Hugo Osula on alates möödund kümnendi keskpaigast seadnud endale eesmärgi konkureerida sõiduauto, mitte Tiit Pruuliga. Juba siis oli selge, et traditsioonilisel bussiettevõttel Eestis kommertstulupõhiselt jätkusuutlikkust pole. Auto oli juba kuningas, riik kuulutas, et investeerib reisirongi," alustas Osula.

Tema sõnul oli selge, et vanaviisi edasi ei saa. Välja arendati Lux Expressi kontseptsioon, mille kohta Osula ütleb rõhuga "tipptoode". "Segmenteerida reisijad. Et bussis oleks koos need, kes suudavad maksta ükskõik mis hinda, ning ka need, kes kalkuleerivad. Ja kõige olulisem – pakume bussis reisijale lisaaega, ta saab tööd teha, meelelahutust nautida, ta saab niisama mõnuleda bussiistme peal need kaks tundi," rääkis Osula.

Pruuli tegi Osula arvates lihtsalt äriliselt vale otsuse. "Tiit Pruuli võib rääkida mida iganes – ta tuli turule bussidega, millega mina sõitsin 15 aastat tagasi. Vaene mees, oma vale kontseptsiooni ellu viies ei peaks mind küll süüdistama monopoolsuses ja milles iganes," leidis Osula.

Pruulil soovitas ta olla innovatiivsem. "Jõudu talle, tegutsegu, aga seejuures pakkugu väikesele Eesti turule äärmiselt innovatiivseid tooteid. Kui maailma tipptasemel teenust ei suuda pakkuda, siis on sul kaks võimalust – mine kerja riigi käest lisaraha või pane oma väravad kinni, see on kahjuks niimoodi... Kõrvalt vaadates võib tõesti tunduda, et Hugo Osula on monopol, aga see töö, mis on tehtud... Meie piletimüügi platvorm töötab ka Lääne-Euroopas. Aasta lõpus läheb see Põhjamaades tööle, sinna on investeeritud miljoneid. Tehku ise!" sõnas ta.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.171592
Brasiilia reaal BRL 4,43 -0.0090314
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102244
Filipiinide peeso PHP 59,97 -0.0083372
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.0089657
Hongkongi dollar HKD 8,83 0.0113205
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0703758
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.0328507
India ruupia INR 81,30 -0.009839
Indoneesia ruupia IDR 16523,72 0.2311713
Islandi kroon ISK 139,22 -0.0071824
Jaapani jeen JPY 128,24 0.0077985
Kanada dollar CAD 1,51 0.0198386
LAV rand ZAR 16,24 -0.2101408
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,95 0.0547196
Malaysia ringgit MYR 4,73 0.0401717
Mehhiko peeso MXN 22,72 -0.648087
Norra kroon NOK 9,74 -0.0153998
Poola slott PLN 4,29 0.0256446
Rootsi kroon SEK 10,24 -0.0361215
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0171939
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0321254
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0890968
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0265957
Taani kroon DKK 7,46 -0.0214322
Tai baht THB 37,08 -0.0393549
Tšehhi kroon CZK 25,77 0.0660015
Türgi liir TRY 6,07 0.1750244
Ukraina grivna UAH 31,54 -0.0088775
Ungari forint HUF 323,49 0.0804381
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.1503488
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.0167266
Vene rubla RUB 75,51 0.0263622

Valdkonna töökuulutused