Autor: Tõnu Tramm • 25. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kesk-Eestis ehitati maailmatasemel hooldusauto

Vorxpace demoauto Roosna-Alliku mõisa ees
Foto: Helen Urbanik
“Rootsis messil olles ei suutnud nii mõnigi hooldemees selle juurest lahkuda ja tunnistas, et kui ma saaks sellise masinaga iga päev tööd teha, oleks see parim, mis olla saaks,” räägib Worxpace OÜ juhatuse liige Peep Nork, kelle juhitav ettevõte ehitas Roosna-Allikul valmis hooldusauto, mis on absoluutne tipptase kogu maailma mõistes.

Iveco Daily raamile rajatud tipptasemel hooldussõiduki tekkelugu ulatub paari aasta tagusesse aega, kui Järvamaal Roosna-Allikul tegutsev ettevõte Veoki Pealisehituse OÜ (kelle tütarettevõte on Worxpace OÜ) juhid tundsid, et oma ligi paarikümne aasta pikkuse tegutsemisaja jooksul on nende tegevus hakanud kuidagi killustuma.

“Meil puudus kindel fookus. Alustasime metallist prügikonteinerite tootmisega, siis hakkasime tooma Skandinaaviast veoautosid ja neid ümber ehitama, siis tegime raskeveokitele tööriistakaste, seejärel erinevaid haagiseid jne, jne. Üks ja kindel fookus aga puudus,” räägib Peep Nork, kes asus seda fookust tõsisemalt otsima. 

Peeti lugematul arvul ajurünnakuid ning lõpuks jäädi pidama nišil, millel tundus olevat kõige enam potentsiaali. N-ö ratastel töökojad, mille tootmisega ettevõte samuti teatud määral juba tegeles. Näiteks ehitasid nad töökoja Baltemile Komatsu hooldusmeestele jne, kuid sellisest sõidukist, mis vastaks kõikidele nõuetele Skandinaavia karmis kliimas, tundus olevat turul puudus.

 

Worxpace demoauto

Alussõiduk: topeltkabiiniga täisraamil 3 l diiselmootoriga Iveco Daily, registrimassiga 7 tonni.

Istekohti sõidukis: 7 inimest

Furgooni mahutavus – ca 8 kuupmeetrit tavakaubikust enam.

Õlimahutid: 2x200 l, pluss kaks väiksemat mahutit.

Generaator: furgoonist välja tõmmatav 380 V 16 A.

Kraana: furgoonist välja liikuv 1,3 t/m tõstejõuga HIAB.

Furgoonis on eraldi küttesüsteem talveks ning konditsioneer suveperioodiks.

Hind koos sisustusega: ca 120 000 €

Allikas: Worxpace.pro

Soomlaste vajadus andis stardipaugu

“Suhtlesime soomlasega, kellel on Põhja-Soomes 30 hooldusbussi. Tema häda oli näiteks see, et õlipaagid ei olnud piisavalt soojustatud ehk õli muutus talvel liiga paksuks jne. Korralikult soojustatud ja spetsiaalselt ehitatud ratastel töökojast tundis ta suurt puudust. Kuna selle ehitamine on aga suuresti käsitöö, siis Soomes läheks sellise tellimine liiga kalliks. Meie suudame seda kõike pakkuda oluliselt soodsamalt,” räägib Nork, kes asus koos disainerite ja inseneridega välja töötama hooldusmeeste “unelmate” töökoda. 

Tehniliste lahenduste eest vastutas samas ettevõttes töötav Peep Kristal, disaini eest kandis hoolt Mihkel Güsson TenTwelve tootearendusbüroost. “Reaalselt ehitus ei võtnudki tegelikult väga kaua aega. Sisuliselt paari kuuga tegime ta valmis” ütleb Peep Kristal, kelle sõnul on nende töökoja üheks peamiseks trumbiks kraana, mis ei pea olema õues, nagu paljudel teistel samalaadsetel sõidukitel, vaid “sõidab” furgooni sisse. See tähendab, et ta on kogu aeg puhas ja ilmastiku eest kaitstud.

Teine idee oli see, et teha furgoon selliselt, et ta kestaks aastakümneid ning kui auto all ühel hetkel ära väsib, saaks selle 3–4 päevaga tõsta järgmise auto raamile. “Praegu on enamasti nii, et ostetakse uus kaubik ja tõstetakse siis riiuleid ümber. Meie lahendusega saab lihtsalt kogu “kuudi” koos tehnikaga uue auto peale panna,” ütleb Kristal.

 

Põhjalik eeltöö

Eeltöö sellise sõiduki tegemisel oli põhjalik. Peep Nork käis mööda Euroopat ringi, tutvus teiste samalaadsete lahendustega, uuris turgu ja detailidesse süveneti isegi sellisel tasemel, et üks Worxpace’i töötajatest sõitis kaasas ühe ettevõtte hooldemeeskonnaga ja pildistas igat nende liigutust. See aitas hiljem panna paika erinevate seadmete asetused, panipaigad ja mõistagi selle, milliseid seadmeid selline sõiduk üldse kõige enam vajab.

Loomulikult sõltub lõpptoodangu hind paljuski sellist, milline tehnika sinna sisse panna. “Kuna meie eesmärk selle demoautoga oli minna ennast näitama Skandinaavia näitustele, siis loomulikult pidime endale selgeks tegema esmalt selle, milliseid seadmeid seal kõige kõrgemalt hinnatakse. Selgus, et riiulisüsteemide osas on absoluutne tipp Aluca, tööriistade osas Kamasa, tõsteseadmete osas HIAB jne. Eks me seda kõike sisustuse juures ka arvestasime. 

Näiteks elektrigeneraator suudab toota 16 A kolmefaasilist tööstusvoolu, mis näiteks keevitustööde puhul on väga oluline,” räägib Peep Nork, kelle sõnul on suurt rõhku pandud ka valgustitele, panipaikadele jms, et sellise sõiduki peamine eesmärk: funktsionaalsus, oleks maksimaalsel tasemel. Olemas on isegi võimalus paigaldada autole veepaak, et survepesuks vett saada, rääkimata lihtsamatest seadmetest nagu kompressor. 

Kuna tegemist on arusaadavalt sõidukiga, mis maksab koos sisustusega üle 100 000 euro, ei loodetagi, et sellest saab mass-tootmine. “Loomulikult oleme mõelnud sellele, et kui tuleb tellimus a la kahe kuu jooksul kümme autot, kas me suudaksime sellega hakkama saada? Ilmselt suudaksime. Tõsi, mitte oma jõududega, sest hetkel on ettevõttes tööl vaid 12 inimest ja olemasolevate ruumide potentsiaal Roosna-Allikul on anda tööd kuni 30 inimesele. Kuid me oleme juba vaikselt uurinud võimalusi osta sisse allhanketöid,” ütleb Nork, kelle sõnul on ka nende jaoks tööjõu leidmine probleemiks. 

Et häid inimesi Roosna-Allikule tööle meelitada, osteti koos naaberettevõttega Rebruk ära terve kortermaja, mida nüüd tasapisi järjest renoveeritakse ja kuhu saab oma töötajaid vajadusel elama panna.

Peep Norki sõnul võtavad nad kõike samm-sammult ja lähima kümne aasta eesmärk on müüa igal aastal üks auto vähemalt ühte uude riiki. “Me usume, et kui selline sõiduk mõnda uude riiki n-ö “lahti lasta”, hakkab ta ise uusi tellimusi juurde tooma,” ütleb Nork, kes on oma meeskonna ja uue demosõidukiga väljas ka eeloleval nädalavahetusel toimuval Tartu Motoshow`l. “Eesti ei saa meie jaoks suure tõenäosusega olema võtmeturg, kuid eestlastele oma tegemisi tutvustada on kindlasti siiski oluline.”

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077