Kesk-Eestis ehitati maailmatasemel hooldusauto

Vorxpace demoauto Roosna-Alliku mõisa ees
Vorxpace demoauto Roosna-Alliku mõisa ees

“Rootsis messil olles ei suutnud nii mõnigi hooldemees selle juurest lahkuda ja tunnistas, et kui ma saaks sellise masinaga iga päev tööd teha, oleks see parim, mis olla saaks,” räägib Worxpace OÜ juhatuse liige Peep Nork, kelle juhitav ettevõte ehitas Roosna-Allikul valmis hooldusauto, mis on absoluutne tipptase kogu maailma mõistes.

Iveco Daily raamile rajatud tipptasemel hooldussõiduki tekkelugu ulatub paari aasta tagusesse aega, kui Järvamaal Roosna-Allikul tegutsev ettevõte Veoki Pealisehituse OÜ (kelle tütarettevõte on Worxpace OÜ) juhid tundsid, et oma ligi paarikümne aasta pikkuse tegutsemisaja jooksul on nende tegevus hakanud kuidagi killustuma.

“Meil puudus kindel fookus. Alustasime metallist prügikonteinerite tootmisega, siis hakkasime tooma Skandinaaviast veoautosid ja neid ümber ehitama, siis tegime raskeveokitele tööriistakaste, seejärel erinevaid haagiseid jne, jne. Üks ja kindel fookus aga puudus,” räägib Peep Nork, kes asus seda fookust tõsisemalt otsima. 

Peeti lugematul arvul ajurünnakuid ning lõpuks jäädi pidama nišil, millel tundus olevat kõige enam potentsiaali. N-ö ratastel töökojad, mille tootmisega ettevõte samuti teatud määral juba tegeles. Näiteks ehitasid nad töökoja Baltemile Komatsu hooldusmeestele jne, kuid sellisest sõidukist, mis vastaks kõikidele nõuetele Skandinaavia karmis kliimas, tundus olevat turul puudus.

 

Soomlaste vajadus andis stardipaugu

“Suhtlesime soomlasega, kellel on Põhja-Soomes 30 hooldusbussi. Tema häda oli näiteks see, et õlipaagid ei olnud piisavalt soojustatud ehk õli muutus talvel liiga paksuks jne. Korralikult soojustatud ja spetsiaalselt ehitatud ratastel töökojast tundis ta suurt puudust. Kuna selle ehitamine on aga suuresti käsitöö, siis Soomes läheks sellise tellimine liiga kalliks. Meie suudame seda kõike pakkuda oluliselt soodsamalt,” räägib Nork, kes asus koos disainerite ja inseneridega välja töötama hooldusmeeste “unelmate” töökoda. 

Tehniliste lahenduste eest vastutas samas ettevõttes töötav Peep Kristal, disaini eest kandis hoolt Mihkel Güsson TenTwelve tootearendusbüroost. “Reaalselt ehitus ei võtnudki tegelikult väga kaua aega. Sisuliselt paari kuuga tegime ta valmis” ütleb Peep Kristal, kelle sõnul on nende töökoja üheks peamiseks trumbiks kraana, mis ei pea olema õues, nagu paljudel teistel samalaadsetel sõidukitel, vaid “sõidab” furgooni sisse. See tähendab, et ta on kogu aeg puhas ja ilmastiku eest kaitstud.

Teine idee oli see, et teha furgoon selliselt, et ta kestaks aastakümneid ning kui auto all ühel hetkel ära väsib, saaks selle 3–4 päevaga tõsta järgmise auto raamile. “Praegu on enamasti nii, et ostetakse uus kaubik ja tõstetakse siis riiuleid ümber. Meie lahendusega saab lihtsalt kogu “kuudi” koos tehnikaga uue auto peale panna,” ütleb Kristal.

 

Põhjalik eeltöö

Eeltöö sellise sõiduki tegemisel oli põhjalik. Peep Nork käis mööda Euroopat ringi, tutvus teiste samalaadsete lahendustega, uuris turgu ja detailidesse süveneti isegi sellisel tasemel, et üks Worxpace’i töötajatest sõitis kaasas ühe ettevõtte hooldemeeskonnaga ja pildistas igat nende liigutust. See aitas hiljem panna paika erinevate seadmete asetused, panipaigad ja mõistagi selle, milliseid seadmeid selline sõiduk üldse kõige enam vajab.

Loomulikult sõltub lõpptoodangu hind paljuski sellist, milline tehnika sinna sisse panna. “Kuna meie eesmärk selle demoautoga oli minna ennast näitama Skandinaavia näitustele, siis loomulikult pidime endale selgeks tegema esmalt selle, milliseid seadmeid seal kõige kõrgemalt hinnatakse. Selgus, et riiulisüsteemide osas on absoluutne tipp Aluca, tööriistade osas Kamasa, tõsteseadmete osas HIAB jne. Eks me seda kõike sisustuse juures ka arvestasime. 

Näiteks elektrigeneraator suudab toota 16 A kolmefaasilist tööstusvoolu, mis näiteks keevitustööde puhul on väga oluline,” räägib Peep Nork, kelle sõnul on suurt rõhku pandud ka valgustitele, panipaikadele jms, et sellise sõiduki peamine eesmärk: funktsionaalsus, oleks maksimaalsel tasemel. Olemas on isegi võimalus paigaldada autole veepaak, et survepesuks vett saada, rääkimata lihtsamatest seadmetest nagu kompressor. 

Kuna tegemist on arusaadavalt sõidukiga, mis maksab koos sisustusega üle 100 000 euro, ei loodetagi, et sellest saab mass-tootmine. “Loomulikult oleme mõelnud sellele, et kui tuleb tellimus a la kahe kuu jooksul kümme autot, kas me suudaksime sellega hakkama saada? Ilmselt suudaksime. Tõsi, mitte oma jõududega, sest hetkel on ettevõttes tööl vaid 12 inimest ja olemasolevate ruumide potentsiaal Roosna-Allikul on anda tööd kuni 30 inimesele. Kuid me oleme juba vaikselt uurinud võimalusi osta sisse allhanketöid,” ütleb Nork, kelle sõnul on ka nende jaoks tööjõu leidmine probleemiks. 

Et häid inimesi Roosna-Allikule tööle meelitada, osteti koos naaberettevõttega Rebruk ära terve kortermaja, mida nüüd tasapisi järjest renoveeritakse ja kuhu saab oma töötajaid vajadusel elama panna.

Peep Norki sõnul võtavad nad kõike samm-sammult ja lähima kümne aasta eesmärk on müüa igal aastal üks auto vähemalt ühte uude riiki. “Me usume, et kui selline sõiduk mõnda uude riiki n-ö “lahti lasta”, hakkab ta ise uusi tellimusi juurde tooma,” ütleb Nork, kes on oma meeskonna ja uue demosõidukiga väljas ka eeloleval nädalavahetusel toimuval Tartu Motoshow`l. “Eesti ei saa meie jaoks suure tõenäosusega olema võtmeturg, kuid eestlastele oma tegemisi tutvustada on kindlasti siiski oluline.”

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0.0246396
Brasiilia reaal BRL 4,39 0.276603
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0102297
Filipiinide peeso PHP 62,72 0.3327521
Hiina jüaan CNY 8,02 0.2737192
Hongkongi dollar HKD 9,09 0.3034818
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0391442
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.2816767
India ruupia INR 85,62 0.5874198
Indoneesia ruupia IDR 17627,44 0.2766969
Islandi kroon ISK 134,27 0.052161
Jaapani jeen JPY 129,57 -0.1310313
Kanada dollar CAD 1,51 0.2324809
LAV rand ZAR 16,72 -0.4128539
Lõuna-Korea vonn KRW 1310,25 0.2302561
Malaysia ringgit MYR 4,82 0.3019009
Mehhiko peeso MXN 21,80 0.0082578
Norra kroon NOK 9,45 -0.0264595
Poola slott PLN 4,29 -0.14191
Rootsi kroon SEK 10,38 0.208452
Rumeenia leu RON 4,66 -0.019298
Singapuri dollar SGD 1,60 0.1631833
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0794822
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.3576413
Taani kroon DKK 7,46 -0.0616341
Tai baht THB 37,88 0.1846268
Tšehhi kroon CZK 25,78 0.0426919
Türgi liir TRY 6,71 -1.2147716
Ukraina grivna UAH 32,37 0.2766599
Ungari forint HUF 323,09 -0.3669668
USA dollar USD 1,16 0.268027
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.1970166
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.2891821
Vene rubla RUB 76,12 -0.326963

Valdkonna töökuulutused