Autor: Tõnu Tramm • 25. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Autovedajate TOPi võitis Ves-Vil OÜ

Foto: Ves-Vil OÜ
Seekordse transpordifirmade TOPi võitja, OÜ Ves-Vil, võlgneb edu sihipärasele tegutsemisele ühes kindlas turunišis: uute ja kasutatud sõiduautode ja väikebusside treilervedudes üle Euroopa. Peamised kliendid ei asu ettevõttel mitte Eestis, vaid hoopis Soomes ja Rootsis.

Tänases Logistikauudised erilehes ilmunud Autotranspordiettevõtete TOPis kuulub 2017. aasta majandustulemuste põhjal esikoht Kunda väikeettevõttele OÜ Ves-Vil, mis pole Eesti laiema avalikkuse ees väga tuntud ettevõte.

Ometi alustas ta tegutsemist juba 13 aastat tagasi, 2005. aastal, kui osteti esimene treilerveok sõiduautode transportimiseks. Juba siis võeti sihiks põhjanaabrite turg, kui tuttavate kaasabil leiti Soomest esimesed kliendid.

“Nii see tegevus meil käivitus. Kui alguses transportisime peamiselt kasutatud sõidukeid, siis hiljem lisandus ka uute autode vedu. Meie peamisteks klientideks on aga siiski kasutatud sõiduautode müüjad, kuid on ka eraisikust tellijaid ja ärikliente. Täna osutatakse teenust kogu Euroopa Liidu piires, suuremad kliendid asuvad Soomes ja Rootsis,” selgitab ettevõtte juhatuse liige Riho Veskimäe.

Ves-Vil OÜ

Võru Trans OÜ

Realsten OÜ

Garant Trans OÜ

Egesten Transport OÜ

Transtar T.P. OÜ

Quickport OÜ

Sintravella OÜ

Elme Trans OÜ

Ahren Transport Eesti AS

Allikas: Äripäeva Infopank

Transpordisektori probleemid ei ole vaatamata edukale eelmisele aastale Vest-Vili jaoks tundmatud. “Konkurents vedajate vahel aina kasvab, nagu ka sisendhinnad, eeskätt palkade ja kütuse näol. Samuti tunneme ka meie väga suurt puudust kvalifitseeritud autojuhtide järele,” ütleb Veskimäe, kelle sõnul otsivad nad oma meeskonda pidevalt uusi teotahtelisi treilerveokijuhte. “Väljaõpe toimub töö käigus kogenud juhtide kõrval ehk kogemuste puudumine treilervedude osas ei ole probleem.”

Et 2017. aasta oli ettevõttele väga edukas näitab kasvõi tõsiasi, et ühe töötaja kohta suudeti teha käivet 181 683 ja teenida kasumit 35 574 eurot. Ehk rentaablus lähenes 20 protsendile, varade rentaablus ulatus aga 36,3 protsendini. Ves-Vil oli mullu ka üks viiest transpordiettevõttest, kelle ärikasum ulatus üle poole miljoni euro.

“Eks meie teenuse järele on nõudlus kasvanud koos majanduse edenemisega. Kui autode müük kasvab, siis suureneb ka nõudlus nende transpordi järele,” tõdeb Veskimäe, kelle sõnul suurendati ja uuendati möödunud aastal ka veokiparki päris mitme auto võrra.

“Soome Euroopa-suunaliste vedude täituvus on viimastel aastatel paranenud ning kui me tõstsime oma veokipargi varasemalt üheksalt autolt 12 autole, siis arusaadavalt tõi see kaasa ka märgatava käibekasvu. Uute autode soetamise tulemusel on omakorda vähenenud kulutused kütusele, teemaksule ja remondile. Samuti on uute autode kasutuselevõtuga kasvanud vedude maht ning kõrgemat hinda maksvate klientide arv. Suurem autopark tagab klientide paindlikuma ja kiirema teenindamise ning loob paremad võimalused logistikakulude optimeerimiseks,” selgitab Veskimäe ja lisab, et seda trendi loodab ettevõte ka edaspidi järgida. “Kuni autoturg kasvab, on plaan ka meil kasvada tempos 2–3 uut veokit aastas.”

II koht: 25 aastat kogemusi

Teisel kohal platseerunud OÜ Võru Trans on juba märksa tuntum ettevõte, kes tähistas tänavu oma 25. tegevusaastat. Aastal 1993 asutatud firma peamiseks tegevusalaks on rahvusvahelised autoveod.

Ettevõtte omanik Tõnis-Koit Pihu tunnistab, et veerandsada aastat tagasi ei olnud lihtne transpordiettevõttega alustada, sest kogu Eesti majandus oli alles lapsekingades, pangad veokite ostmiseks liisingut ei andnud ning esimene Sisu veok koos haagisega liisiti Sisu tehase pangalt.

Kolm aastat hiljem ettevõte laienes ja seda tänu AB Keil OÜ-le, kelle vahendusel õnnestus liisida Volvo tehase pangalt uued Volvo vedukid koos Schmitzi haagistega.

“Sellest ajast saadik oleme kogu aeg tegelenud antud tegevussuunal. Küll aga on aja jooksul muutunud veosuunad. Algul oli peamine turg Soome, pärast Euroopa-Venemaa. Praegu tegeleme peamiselt vedudega Kesk-Euroopas ja Baltikumis. Väikese ettevõttena ja asukohaga Võrus on selline tegevus optimaalne. Möödunud aasta edu tõi hea koostöö vanade partneritega, suutsime saavutada stabiilsuse,” ütleb Pihu, kelle sõnul oli möödunud aasta neile edukas peamiselt tänu sellele, et alustati uue kliendiga Baltikumi vedusid.

“Alustasime toorpiima vedu paakautodega. Nendel vedudel on autode kasutamine väga efektiivne ja eks sellest ka arvestatav kasv võrreldes 2016. aastaga.”

Äripäeva infopanga koostatud transpordifirmade konkurentsiraporti alusel kasvas OÜ Võru Transi müügitulu 2017. aastal võrreldes 2016. aastaga tervelt 1,6 miljoni euro võrra, ehk ligi 43%.  Kokku ulatus müügitulu mullu 5,5 miljoni euroni ning ärikasum üle 444 000 euro.

Ehkki ettevõtte omanik nimetab Võru Transi väikeseks ettevõtteks, on transpordifirmade seas tegemist siiski ühe suuremaga Eestis. Kokku töötas möödunud aastal ettevõttes 86 inimest, olles sellega töötajate arvult kuuendal kohal. Võrreldes 2016. aastaga lisandus ettevõttesse 21 uut töötajat.

Vaatamata mullusele heale aastale, on ka Pihu sektori hetkeseisu pärast murelik. “Oleme veondusturul kukkunud üsna kehva seisu: juhid on läinud välismaale tööle ja Leedu vedajad pakuvad meie turul odavaid veohindu. Sealsed suurfirmad saavad seda endale lubada,” nendib ettevõtte omanik ja tunnistab, et tulevikuperspektiivis on siiski antud valdkonnas edasi tegutseda ning teha otsuseid, mis tagaks jätkusuutlikkuse. “Ega lihtne see muidugi ei ole. Riigi poolt sajab pidevalt uusi makse ja maksumuudatusi ning lõpuks küsib tööinspektor, miks ei ole tõstetud töötajate palkasid?”

III koht: Killustiku müüjal ja vedajal edukas aasta

15 aastat tagasi asutatud Realsten OÜ peamiseks tegevusalaks on puistainete vedu, ehk Eestisisene kallurvedude transpordilahenduste pakkumine, täitematerjalide (killustik, kruus, liiv) müük ja vedu. Tabasalus asuv ettevõte kasvatas mullu oma müügitulu 633 000 euro võrra ehk 20%.

Ettevõttes töötas möödunud aastal 16 inimest ning autoparki kuulub kaks kallurit 8x4 ning 12 poolhaagis-kallurit. Kõik veokid on suhteliselt uued Volvod, pooljärelhaagised on Carnehli omad. Müügitulust moodustas 86% müük Eestisse, 9% müük Euroopa Liidu riikidesse ja 5% eksport. Tänavu on ettevõte oma tegevust laiendanud, töötajate arv on kasvanud 20ni.

Realsteni veetud materjalist on Tallinnas ja selle lähiümbruses üles ehitatud üle 250 ehitusobjekti. Enamikul ettevõtte töötajatest on kogenud ja staažikad juhid, olles teinud oma tööd 10 aastat ja enam. Liiva ja killustiku müügi ning kohaleveoga tegeleb ettevõte enam kui 10 aastat.

Kokku pääses seekordsesse edetabelisse 99 transpordifirmat. Loe Autotranspordiettevõtete TOP-ist pikemalt 25.septembri Äripäeva vahel ilmunud Logistikauudised erilehest ja Äripäeva veebist.

Metoodika

Valdkonna TOPi pääsemine: Vastava valdkonna tegevuse osakaal ettevõtte käibest pidi olema vähemalt 51%. Äripäev võttis äriregistrist eelmise aasta majandustulemuste põhjal valdkonna müügitulult suuremate ettevõtete andmed. Osalesid ettevõtted, kelle majandustulemused olid äriregistris andmete kogumise ajaks sisestatud ja ettevõte tegutsenud kahel viimasel majandusaastal.

Pingerea koostamine: Ettevõtted seati valdkonna pingeritta kuue näitaja põhjal: 2017. aasta müügitulu, müügitulu kasv võrreldes 2016. aastaga, 2017. aasta ärikasum, kasumi kasv võrreldes 2016. aastaga, rentaablus ja varade tootlikkus aastal 2017. Iga näitaja põhjal reastati ettevõtted edetabelitesse, iga koht järjestuses andis kohale vastava arvu punkte. Kuue tabeli punktid liideti. Võitis vähim punkte kogunud ettevõte.

Kui ettevõte puudub: Kui ettevõtet TOPis pole, siis kas ei olnud ettevõttel aktiivset majandustegevust kahel täielikul majandusaastal (2016–2017), ette­võtte viimase või kahe viimase aasta keskmine omakapital oli negatiivne või edetabeli koostamise ajal puudus äriregistris majandusaasta aruanne, ettevõte oli kustutatud, likvideerimisel või pankrotis või siis on ettevõttel EMTA andmetel suured maksuvõlad. Emaettevõtte andmete konsolideerides tütarfirmad samas edetabelis osaleda ei saa.

TOPi andmeid on võimalik osta: Äripäeva TOPid koostatakse Äripäeva Infopangas. Kui soovite osta endale TOPi andmefaili koos ettevõtete kontaktandmetega, siis kirjutage oma soov e-posti aadressile: [email protected]

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077