ETTA asus võitlusse skeemitamistega bussiettevõtetes

Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud bussijuhtide streigil.
Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud...

Transpordi Ametiühing (ETTA) pöördus bussijuhtide poole, et nad nõuaks oma tööandjalt korrektse töölepingu sõlmimist ja ei nõustuks tööandja poolt propageeritavate käsunduslepingute ja muude skeemidega ning et nad annaks ettevõttes toimuvatest rikkumistest teada.

Transpordi Ametiühing saatis laiali ringkirja bussijuhtidele, kus selgitatakse kui oluline on mitte alluda ettevõtete survele pakkuda ebakorrektseid töölepinguid.

„Tulenevalt ettevõtete vahel toimuvast teravast konkurentsist ning olukorrast, kus tänaseks on puudu palju bussijuhte ja töötasu ei ole vastavuses tehtava töö ja vastutusega, on vajalik, et kõik ettevõtted käituksid vastutustundlikult ja täidaksid seadusest tulenevaid ning sektoris kehtestatud reegleid,“ seisab pöördumises.

Transpordi Ametiühingu koordinaatori Aare Kübarsepa sõnul kogub ametiühing rikkumiste kohta käiva informatsiooni kokku ning edastab selle järelevalvet teostavatele ning avalikku liinivedu korraldavatele organisatsioonidele.

„Transpordi Ametiühingu arvates tuleb hangete läbiviimisel pöörata tähelepanu ka pakkumisel osalevate ettevõtte eelnevale seadusekuulekale käitumisele,“ sõnas Kübarsepp lisades, et probleemid on sektoris pikaaegsed, tasuta ühistransport on probleemi veelgi süvendanud ja tekitanud bussijuhtide seas rahulolematust juurde.

„Samuti tuleb tagada, et kogu liinilepingu kehtivuse ajal peetaks kinni kehtestatud seadustest ja sektorilepinguga kehtestatud reeglitest,“ rõhutas Kübarsepp.

Transpordi Ametiühing kutsub kõiki bussjuhte üles oma õiguste eest seisma ning on valmis nendega vajadusel konsulteerima ja neid informeerima, lisaks abistama oma liikmeid konkreetsetes töövaidlustes, koostades töövaidlusavaldusi ning esindades töötajaid töövaidlusorganis.

Miks käsundusleping ei sobi bussijuhile?

Töölepingu seadus (TLS)§ 1 lg 2 sätestab, et kui isik teeb teisele isikule tööd, mille tegemist võib vastavalt asjaoludele oodata üksnes tasu eest, eeldatakse, et tegemist on töölepinguga.

See tähendab, et kuigi võlaõiguses kehtib lepinguvabadus ehk lepingupooled võivad sõlmida mistahes lepinguid, ei ole töö tegemisega tekkiv õigussuhe siiski pelgalt töö andja ja töö tegija reguleerida. Et töö tegija on võrreldes töö pakkujaga nõrgemal positsioonil, on seadusandja andnud töö tegijale garantii, et töö tegemiseks sõlmitud leping loetakse eelduslikult alati töölepinguks.

Eelduslikkust tuleb mõista nii, et kui töösuhte pinnalt tekib vaidlus või kui töötaja nõuab endale töösuhtest tulenevaid õigusi, peab tööandja tõendama, et poolte vahel ei ole sõlmitud tööleping, vaid tegemist on teenuse osutamisega käsunduslepingu alusel.

Töölepingut eristab käsunduslepingust eelkõige see, et töölepingu alusel töötav töötaja allub tööandja juhtimisele ja kontrollile, ta ei saa ise valida töö tegemise aega ega viisi, ta peab täitma tööandja korraldusi ja alluma töökorralduse reeglitele.

Reisijate liinivedu toimub kindlatel marsruutidel sõiduplaani järgi, bussijuhtidele on koostatud tööajakavad, nad on kohustatud täitma bussiettevõtte korraldusi ja juhiseid, mh piletite müümise, tankimise, kütusenormide jms kohta ehk neil puudub vabadus ise otsustada, kuidas oma tööd korraldada nii töö tegemise aja kui viisi osas.

Seega ei ole ETTA hinnangul töö iseloomust tulenevalt isegi võimalik bussijuhil reisijate liiniveol töötada muud liiki lepingu kui töölepingu alusel. Praktikas on olnud juhused, kus bussiettevõttes töölepingu alusel töötava bussijuhi ja käsunduslepingu alusel nn teenust osutava bussijuhi lepingu tingimused bussijuhi kohustuste osas on identsed, sh ametijuhendid, töökorralduse reeglid jne.

Eeltoodud põhjustel ei ole tööandja võimeline töövaidlusorganis tõendama, et bussijuht osutab nn reisijateveo teenust, mitte ei tööta töölepingu alusel. Lisaks ülaltoodule ei saa käsunduslepinguga töötavad bussijuhid näiteks puhkust ja haigestumise korral töövõimetuse hüvitist.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.2147549
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0702149
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0306717
Filipiinide peeso PHP 59,93 0.4188868
Hiina jüaan CNY 7,72 0.0712712
Hongkongi dollar HKD 8,94 0.0839367
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0376911
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1070511
India ruupia INR 81,08 0.1729612
Indoneesia ruupia IDR 16155,22 0.0349235
Islandi kroon ISK 137,68 0.0581395
Jaapani jeen JPY 124,77 0.2571314
Kanada dollar CAD 1,51 -0.026448
LAV rand ZAR 15,75 0.7645798
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,52 0.0446027
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0213456
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.4035311
Norra kroon NOK 9,73 -0.1324422
Poola slott PLN 4,29 0.1072911
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.1965898
Rumeenia leu RON 4,69 0.0021307
Singapuri dollar SGD 1,55 0.136028
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.4560483
Šveitsi frank CHF 1,13 0.035317
Taani kroon DKK 7,46 -0.0616044
Tai baht THB 36,16 -0.0243277
Tšehhi kroon CZK 25,55 0.0234889
Türgi liir TRY 6,11 0.3466005
Ukraina grivna UAH 31,90 -0.0191172
Ungari forint HUF 318,64 -0.2348226
USA dollar USD 1,14 0.0702062
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0950175
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.0081746
Vene rubla RUB 75,68 0.1569589

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019