ETTA asus võitlusse skeemitamistega bussiettevõtetes

Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud bussijuhtide streigil.
Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud...

Transpordi Ametiühing (ETTA) pöördus bussijuhtide poole, et nad nõuaks oma tööandjalt korrektse töölepingu sõlmimist ja ei nõustuks tööandja poolt propageeritavate käsunduslepingute ja muude skeemidega ning et nad annaks ettevõttes toimuvatest rikkumistest teada.

Transpordi Ametiühing saatis laiali ringkirja bussijuhtidele, kus selgitatakse kui oluline on mitte alluda ettevõtete survele pakkuda ebakorrektseid töölepinguid.

„Tulenevalt ettevõtete vahel toimuvast teravast konkurentsist ning olukorrast, kus tänaseks on puudu palju bussijuhte ja töötasu ei ole vastavuses tehtava töö ja vastutusega, on vajalik, et kõik ettevõtted käituksid vastutustundlikult ja täidaksid seadusest tulenevaid ning sektoris kehtestatud reegleid,“ seisab pöördumises.

Transpordi Ametiühingu koordinaatori Aare Kübarsepa sõnul kogub ametiühing rikkumiste kohta käiva informatsiooni kokku ning edastab selle järelevalvet teostavatele ning avalikku liinivedu korraldavatele organisatsioonidele.

„Transpordi Ametiühingu arvates tuleb hangete läbiviimisel pöörata tähelepanu ka pakkumisel osalevate ettevõtte eelnevale seadusekuulekale käitumisele,“ sõnas Kübarsepp lisades, et probleemid on sektoris pikaaegsed, tasuta ühistransport on probleemi veelgi süvendanud ja tekitanud bussijuhtide seas rahulolematust juurde.

„Samuti tuleb tagada, et kogu liinilepingu kehtivuse ajal peetaks kinni kehtestatud seadustest ja sektorilepinguga kehtestatud reeglitest,“ rõhutas Kübarsepp.

Transpordi Ametiühing kutsub kõiki bussjuhte üles oma õiguste eest seisma ning on valmis nendega vajadusel konsulteerima ja neid informeerima, lisaks abistama oma liikmeid konkreetsetes töövaidlustes, koostades töövaidlusavaldusi ning esindades töötajaid töövaidlusorganis.

Miks käsundusleping ei sobi bussijuhile?

Töölepingu seadus (TLS)§ 1 lg 2 sätestab, et kui isik teeb teisele isikule tööd, mille tegemist võib vastavalt asjaoludele oodata üksnes tasu eest, eeldatakse, et tegemist on töölepinguga.

See tähendab, et kuigi võlaõiguses kehtib lepinguvabadus ehk lepingupooled võivad sõlmida mistahes lepinguid, ei ole töö tegemisega tekkiv õigussuhe siiski pelgalt töö andja ja töö tegija reguleerida. Et töö tegija on võrreldes töö pakkujaga nõrgemal positsioonil, on seadusandja andnud töö tegijale garantii, et töö tegemiseks sõlmitud leping loetakse eelduslikult alati töölepinguks.

Eelduslikkust tuleb mõista nii, et kui töösuhte pinnalt tekib vaidlus või kui töötaja nõuab endale töösuhtest tulenevaid õigusi, peab tööandja tõendama, et poolte vahel ei ole sõlmitud tööleping, vaid tegemist on teenuse osutamisega käsunduslepingu alusel.

Töölepingut eristab käsunduslepingust eelkõige see, et töölepingu alusel töötav töötaja allub tööandja juhtimisele ja kontrollile, ta ei saa ise valida töö tegemise aega ega viisi, ta peab täitma tööandja korraldusi ja alluma töökorralduse reeglitele.

Reisijate liinivedu toimub kindlatel marsruutidel sõiduplaani järgi, bussijuhtidele on koostatud tööajakavad, nad on kohustatud täitma bussiettevõtte korraldusi ja juhiseid, mh piletite müümise, tankimise, kütusenormide jms kohta ehk neil puudub vabadus ise otsustada, kuidas oma tööd korraldada nii töö tegemise aja kui viisi osas.

Seega ei ole ETTA hinnangul töö iseloomust tulenevalt isegi võimalik bussijuhil reisijate liiniveol töötada muud liiki lepingu kui töölepingu alusel. Praktikas on olnud juhused, kus bussiettevõttes töölepingu alusel töötava bussijuhi ja käsunduslepingu alusel nn teenust osutava bussijuhi lepingu tingimused bussijuhi kohustuste osas on identsed, sh ametijuhendid, töökorralduse reeglid jne.

Eeltoodud põhjustel ei ole tööandja võimeline töövaidlusorganis tõendama, et bussijuht osutab nn reisijateveo teenust, mitte ei tööta töölepingu alusel. Lisaks ülaltoodule ei saa käsunduslepinguga töötavad bussijuhid näiteks puhkust ja haigestumise korral töövõimetuse hüvitist.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.0959325
Brasiilia reaal BRL 4,30 0.0978268
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0051133
Filipiinide peeso PHP 59,95 0.1854916
Hiina jüaan CNY 7,86 0.0522226
Hongkongi dollar HKD 8,85 0.1142547
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0269491
Iisraeli seekel ILS 4,17 0.1008985
India ruupia INR 82,05 0.0975979
Indoneesia ruupia IDR 16690,10 -0.1391701
Islandi kroon ISK 140,15 0.0142725
Jaapani jeen JPY 128,66 0.1400996
Kanada dollar CAD 1,50 0.0803213
LAV rand ZAR 16,30 -0.0453899
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,04 0.3030137
Malaysia ringgit MYR 4,73 0.0507153
Mehhiko peeso MXN 23,15 0.1167487
Norra kroon NOK 9,59 0.0281549
Poola slott PLN 4,29 0.0023297
Rootsi kroon SEK 10,23 0.0616469
Rumeenia leu RON 4,66 0
Singapuri dollar SGD 1,56 0.224849
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.1953574
Šveitsi frank CHF 1,14 0.052789
Taani kroon DKK 7,46 0.018768
Tai baht THB 37,20 0.066981
Tšehhi kroon CZK 25,94 0.0308523
Türgi liir TRY 6,18 -0.0080873
Ukraina grivna UAH 31,46 0.0973478
Ungari forint HUF 322,66 0.0123985
USA dollar USD 1,13 0.09744
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0239779
Valgevene rubla BYN 2,41 0.1410671
Vene rubla RUB 76,75 -0.0967151

Valdkonna töökuulutused