ETTA asus võitlusse skeemitamistega bussiettevõtetes

Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud bussijuhtide streigil.
Transpordi Ametiühingu koordinaator Aare Kübarsepp aastaid tagasi toimunud...

Transpordi Ametiühing (ETTA) pöördus bussijuhtide poole, et nad nõuaks oma tööandjalt korrektse töölepingu sõlmimist ja ei nõustuks tööandja poolt propageeritavate käsunduslepingute ja muude skeemidega ning et nad annaks ettevõttes toimuvatest rikkumistest teada.

Transpordi Ametiühing saatis laiali ringkirja bussijuhtidele, kus selgitatakse kui oluline on mitte alluda ettevõtete survele pakkuda ebakorrektseid töölepinguid.

„Tulenevalt ettevõtete vahel toimuvast teravast konkurentsist ning olukorrast, kus tänaseks on puudu palju bussijuhte ja töötasu ei ole vastavuses tehtava töö ja vastutusega, on vajalik, et kõik ettevõtted käituksid vastutustundlikult ja täidaksid seadusest tulenevaid ning sektoris kehtestatud reegleid,“ seisab pöördumises.

Transpordi Ametiühingu koordinaatori Aare Kübarsepa sõnul kogub ametiühing rikkumiste kohta käiva informatsiooni kokku ning edastab selle järelevalvet teostavatele ning avalikku liinivedu korraldavatele organisatsioonidele.

„Transpordi Ametiühingu arvates tuleb hangete läbiviimisel pöörata tähelepanu ka pakkumisel osalevate ettevõtte eelnevale seadusekuulekale käitumisele,“ sõnas Kübarsepp lisades, et probleemid on sektoris pikaaegsed, tasuta ühistransport on probleemi veelgi süvendanud ja tekitanud bussijuhtide seas rahulolematust juurde.

„Samuti tuleb tagada, et kogu liinilepingu kehtivuse ajal peetaks kinni kehtestatud seadustest ja sektorilepinguga kehtestatud reeglitest,“ rõhutas Kübarsepp.

Transpordi Ametiühing kutsub kõiki bussjuhte üles oma õiguste eest seisma ning on valmis nendega vajadusel konsulteerima ja neid informeerima, lisaks abistama oma liikmeid konkreetsetes töövaidlustes, koostades töövaidlusavaldusi ning esindades töötajaid töövaidlusorganis.

Miks käsundusleping ei sobi bussijuhile?

Töölepingu seadus (TLS)§ 1 lg 2 sätestab, et kui isik teeb teisele isikule tööd, mille tegemist võib vastavalt asjaoludele oodata üksnes tasu eest, eeldatakse, et tegemist on töölepinguga.

See tähendab, et kuigi võlaõiguses kehtib lepinguvabadus ehk lepingupooled võivad sõlmida mistahes lepinguid, ei ole töö tegemisega tekkiv õigussuhe siiski pelgalt töö andja ja töö tegija reguleerida. Et töö tegija on võrreldes töö pakkujaga nõrgemal positsioonil, on seadusandja andnud töö tegijale garantii, et töö tegemiseks sõlmitud leping loetakse eelduslikult alati töölepinguks.

Eelduslikkust tuleb mõista nii, et kui töösuhte pinnalt tekib vaidlus või kui töötaja nõuab endale töösuhtest tulenevaid õigusi, peab tööandja tõendama, et poolte vahel ei ole sõlmitud tööleping, vaid tegemist on teenuse osutamisega käsunduslepingu alusel.

Töölepingut eristab käsunduslepingust eelkõige see, et töölepingu alusel töötav töötaja allub tööandja juhtimisele ja kontrollile, ta ei saa ise valida töö tegemise aega ega viisi, ta peab täitma tööandja korraldusi ja alluma töökorralduse reeglitele.

Reisijate liinivedu toimub kindlatel marsruutidel sõiduplaani järgi, bussijuhtidele on koostatud tööajakavad, nad on kohustatud täitma bussiettevõtte korraldusi ja juhiseid, mh piletite müümise, tankimise, kütusenormide jms kohta ehk neil puudub vabadus ise otsustada, kuidas oma tööd korraldada nii töö tegemise aja kui viisi osas.

Seega ei ole ETTA hinnangul töö iseloomust tulenevalt isegi võimalik bussijuhil reisijate liiniveol töötada muud liiki lepingu kui töölepingu alusel. Praktikas on olnud juhused, kus bussiettevõttes töölepingu alusel töötava bussijuhi ja käsunduslepingu alusel nn teenust osutava bussijuhi lepingu tingimused bussijuhi kohustuste osas on identsed, sh ametijuhendid, töökorralduse reeglid jne.

Eeltoodud põhjustel ei ole tööandja võimeline töövaidlusorganis tõendama, et bussijuht osutab nn reisijateveo teenust, mitte ei tööta töölepingu alusel. Lisaks ülaltoodule ei saa käsunduslepinguga töötavad bussijuhid näiteks puhkust ja haigestumise korral töövõimetuse hüvitist.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.5412054
Brasiilia reaal BRL 4,82 -0.157451
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 63,08 -0.2103864
Hiina jüaan CNY 8,00 -0.0961599
Hongkongi dollar HKD 9,15 -0.1844092
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0080829
Iisraeli seekel ILS 4,18 -0.0286827
India ruupia INR 85,11 0.4413656
Indoneesia ruupia IDR 17319,56 -0.3054231
Islandi kroon ISK 127,83 0.4794844
Jaapani jeen JPY 131,02 0.2831994
Kanada dollar CAD 1,51 -0.6431712
LAV rand ZAR 17,35 -0.3605611
Lõuna-Korea vonn KRW 1310,84 -0.2951199
Malaysia ringgit MYR 4,83 -0.0765523
Mehhiko peeso MXN 21,87 -0.6202318
Norra kroon NOK 9,52 -0.2995674
Poola slott PLN 4,29 -0.1698267
Rootsi kroon SEK 10,39 -0.1950123
Rumeenia leu RON 4,65 0.1443437
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.2059154
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0225301
Šveitsi frank CHF 1,12 -0.0088936
Taani kroon DKK 7,46 -0.0134057
Tai baht THB 37,97 -0.2018317
Tšehhi kroon CZK 25,42 -0.0786133
Türgi liir TRY 7,41 0.5084125
Ukraina grivna UAH 32,83 0.0063967
Ungari forint HUF 323,93 -0.181807
USA dollar USD 1,17 -0.1968167
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.2140242
Valgevene rubla BYN 2,46 -1.0498371
Vene rubla RUB 78,66 -1.0909694

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

EDUKAS SUURETTEVÕTE otsib TARNEAHELA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

24. september 2018