Autor: Logistikauudised.ee • 2. juuli 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Veokijuhtide põud kummitab kogu Euroopat

Veokid maanteel.
Foto: Raul Mee
Hispaanias on 70% veokijuhitest üle 50 aasta vanad, Saksamaal on see arv kaks kolmandikku ning viimase viie aasta jooksul on noorte veokijuhtide pealekasv kahanenud Euroopas kuus korda. See kõik on hakanud avaldama mõju maanteevedude hinnale.

Põhjused, miks kogu Euroopat on haaranud veokijuhtide defitsiit, on riigiti erinevad. Näiteks Saksamaal tuuakse põhjuseks kohustusliku ajateenistuse kaotamist 2011. aasta suvel. Enne seda koolitas Bundeswehr veokijuhiks 15 000 noort igal aastal, nüüd on väga keeruline meelitada noori veokijuhi lube tegema, kirjutab cargonews.lt.

Poolas, kus on puudu ca 100 000 juhti, toovad noored peamise põhjusena välja koolituse kõrge hinna: keskmiselt 2000 eurot. Probleem on suur kõikjal ja näiteks Leedus on see lahendatud ida poolt sisse ostetud tööjõuga.

Sellel ametikohal töötas möödunud aastal 13 000 välisriigi kodanikku, mis tähendab sisuliselt üheksat autojuhti kümnest. See on ka üks põhjustest, miks on veokite kaskokindlustus Leedus viimastel aastal sedavõrd kõrgeks kasvanud.

Eesti vedajate seas on samuti juhtide leidmisega suur probleem. Ühe põhjusena on välja toodud tõsiasja, et mida ega edasi, seda rohkem satuvad meie veokijuhid reisil olles kõikvõimalikesse Euroopa bürokraatiast tulenevatesse jamadesse.

„Varem kiusati meid Poolas, nüüd ka Leedus, autos ei tohi pikka puhkust mööda saata, Taanis lühendati parklates lubatud parkimisaega jne, jne. Bürokraatia on meeletu, kui mõni paber on valesti täidetud, jälle autojuht saab peapesu. Oleme nagu peksukotid, sest meie oleme need, kes reaalselt kätte saadakse,“ rääkis üks anonüümsust palunud Eesti kaugsõiduautojuht. 

Lisaks on saanud probleemiks migratsioonipoliitika, ehk teatud piirkondades – näiteks Lõuna-Prantsusmaal – on see muutunud veokijuhtidele juba suisa ohtlikuks. Teatud piirkondades soovivad pagulased koormasse ronides salaja piire ületada jne.

Veokijuhtide põua tõttu on veofirmad ise sunnitud juhte välja koolitama ning see omakorda on hakanud tasapisi kasvatama ka vedude hindasid. Lääne-Euroopas on need kasvanud 4-4,5% ja seda just nimelt „veokijuhtide defitsiidi ja nende ettevalmistamisega kaasnevate lisakulude“ tõttu. 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077