Elektriautode tootmine mõjutab metallitööstust

Elektriauto Nissan Leaf
Elektriauto Nissan Leaf

Veidi enam kui kahe kümnendi pärast saab teedel olema üle 100 miljoni elektriauto, teatas Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA). See omakorda tõstab aga nõudlust erinevate metallide järele.

Tööstusuudised.ee eelmise nädala börsiülevaates analüüsiti muuhulgas Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) elektriautode prognoose, sest need mõjutavad mitmete metallide nõudlust.

Elektriautode arv kasvab 

IEA prognoosib, et 2020. aastaks suureneb elektriautode kasutajate arv kolm korda, 13 miljonini. Praegu on maailma teedel 3,1 miljonit elektriautot. Eelmisel aastal kasvas elektriautode arv 57 protsenti ja Hiina moodustas sellest kasvust 40 protsenti.

Elektriautode omanike arv kasvab agentuuri prognoosi kohaselt 2030. aastaks 125 miljoni inimeseni. Sellele aitavad kaasa poliitika, mis soodustab elektriautode kasutuselevõttu.

IEA 22 aasta pikkune tulevikuväljavaade jätab siiski küllaltki palju ruumi ka sisepõlemismootoriga autodele. 2035-2040 aastate vahel peaks autode koguarv ulatuma planeedil 2 miljardini.

Samas võib elektriautode arv kasvada 2030. aastaks ka 220 miljonini – seda juhul, kui maailm võtab ette agressiivsemaid samme selleks, et kliimamuutustega võidelda ning emissioone vähendada.

 

Pidu metallitootjate jaoks

Elektriautode kiire kasv on väga positiivne liitiumi-, koobalti- ja vasetootjate jaoks. Just need metallid on elektriautode akude tootmisel võtmetähtsusega.

Nõudlus nende metallide järele võib kasvada lausa kümnekordseks, ütlevad IEA ja mitmed teised eksperdid. Praegu on maailma suurim koobaltitootja Kongo Demokraatlik Vabariik ning eksperdid ütlevad, et enne nõudluse probleemi lahendamist tuleb riigis lahendada korruptsiooni- ja töötingimuste probleem.

Vaske ei kasutata niivõrd palju akudes, vaid hoopis laadimisjaamades. Rahvusvahelise Vase Assotsiatsiooni (ICA) andmetel vajab maailm järgmise kümnendi jooksul 40 miljonit uut laadimisjaama, mis suurendab aastast vasetarbimist 2027. aastaks 100 000 tonni võrra.

Elektriautode tööstuse nõudlus hakkab vaseturgu hiljem mõjutama. Kui sisepõlemismootoriga autos on vaja kokku 20 kilogrammi vaske (peamiselt juhtmete jaoks), siis hübriid vajab 40 kg ja täiselektriauto 80 kg vaske.

See tähendab, et järgmise kümnendi jooksul suureneb globaalne vasenõudlus 3-5 miljoni tonni võrra, prognoosivad eksperdid.

Isegi nende tehnoloogiateta peaks vasenõudlus pakkumist oodatust varem ületama. Esimesed selged märgid sellest peaks ilmuma järgmise aasta alguses. 2021. aastaks võib defitsiit ulatuda juba 900 000 tonnini, teatas BMO Capital Markets, sest kaevandused on kurnatud ning uusi investeeringuid tehakse vähe.

Nafta ja kütuse hinnalangus jätkus

Toornafta hinnalangus jätkub, sest Saudi Araabia ja Venemaa kaaluvad tootmiskärbete leevendamist. Eelmise nädala lõpul kohtusid Saudi Araabia naftaminister Khalid Al-Falih ning Venemaa energeetikaminister Aleksander Novak. Kui reedel vihjas Saudi Araabia minister, et OPEC võiks tootmispiiranguid kärpida, siis laupäeval vihjas sarnast ka Novak.

„Kui me pikendasime tootmispiirangute lepingut 2018. aasta lõpuni, siis me tõesti rääkisime sellisest võimalusest (et minna piirangutega tagasi 2016. aasta oktoobri tasemele),“ vahendab Reuters Novaki sõnu. „Kuid otsus tehakse juunis,“ lisas Novak, viidates OPEC-i ja mitte-OPECi riikide kohtumisele Viinis 22. ja 23. juunil.

Brenti toornafta hind tõusis nädalaga küll 0,8 protsenti, aga WTI kukkus 3,2 protsenti. Bensiini maailmaturu hind langes samal ajal 2,9 protsenti, 748 dollarini tonnist.

Loe pikemalt Tööstusuudised.ee

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.3322684
Brasiilia reaal BRL 4,36 0.1033627
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102281
Filipiinide peeso PHP 62,11 0.2032881
Hiina jüaan CNY 7,49 0.0601435
Hongkongi dollar HKD 9,13 0.0570019
Horvaatia kuna HRK 7,38 0.0271124
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.0614701
India ruupia INR 79,11 0.0607103
Indoneesia ruupia IDR 16193,38 0.0601842
Islandi kroon ISK 126,33 0.0079164
Jaapani jeen JPY 128,08 -0.3035728
Kanada dollar CAD 1,54 0.1434253
LAV rand ZAR 15,90 0.3388611
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,28 0.3855339
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.0344516
Mehhiko peeso MXN 23,91 0.3369744
Norra kroon NOK 9,44 -0.0095301
Poola slott PLN 4,30 0.0023236
Rootsi kroon SEK 10,26 0.1122619
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0107172
Singapuri dollar SGD 1,57 0.1273804
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0455892
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.0951228
Taani kroon DKK 7,45 0.0080536
Tai baht THB 38,03 0.2134624
Tšehhi kroon CZK 25,78 0.0659887
Türgi liir TRY 5,47 0.1390388
Ukraina grivna UAH 30,61 0.0601407
Ungari forint HUF 323,77 0.1206012
USA dollar USD 1,16 0.0602306
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.3227349
Valgevene rubla BYN 2,33 0.0386432
Vene rubla RUB 73,61 -0.044813

Valdkonna töökuulutused