Tõniste aktsiisi langetamisest: teeme enne analüüsi

Rahandusminister Toomas Tõniste sõnul saab riik sügisel hinnata diislikütuse aktsiisi võimalikku langetamist.
Rahandusminister Toomas Tõniste sõnul saab riik sügisel hinnata diislikütuse...

Kütusemüüjaid esindav õliühing üritab riiki survestada kütuseaktsiisi langetama, rahandusminister Toomas Tõniste sõnul on tellitud analüüs.

Tõniste sõnul aktsiisilangetust praegu laual ei ole, aga käib arvutuste tegemine. Nimelt on tal õliühinguga teemaks olnud piirikaubanduse mõju hindamine riigieelarvele.

„Esialgsel hinnangul on ta kindlasti negatiivne,“ lausus Tõniste ja lisas, et rahandusministeerium tellib majandusmõjude hinnangu, mis peaks valmis saama sügisel. „Siis saab numbritele otsa vaadata ja on võimalik hinnata tegelikke mõjusid, sealhulgas diislikütuse aktsiisi võimalikku langetamist.“

Turuhind mõjutab kõiki

Kütuse jae- ja hulgimüüjaid koondav õliühing tuli välja tõdemusega, et kütuse jätkuv kütuse hinnatõus maailmaturul ohustaks Eesti majandust. Seetõttu leiab survegrupp, et taas tuleks arutada aktsiiside üle.

Maailmaturu hind mõjutab Tõniste sõnul kõiki. „Kogu maailma majandust. Ei ole nii, et ühte riiki rohkem või vähem,“ sõnas ta.

Tere ja Farmi Piimatööstuse juht Katre Kõvask toetab aktsiisi langetamist. „Arvan, et teistsugust vastust ei saagi tulla. Viimaste aastate maksumuudatused ja omapärane aktsiisipoliitika mõjutab – kannatavad kõik ning iga hinnatõusu maksab lõpuks kinni tarbija, sest kui sisendhinnad muutuvad, tõusevad ka lõpphinnad.“

Kõvask lisas, et logistikaettevõtted vaevlevad sel aastal just teemaksu ja aktsiisipoliitika tõttu. „Kõik üritavad meeleheitlikult elus püsida. Keegi ei taha hindu tõsta. Seda tehakse viimases hädas, aga tundub, et nüüd tänu uute maksude kehtestamisele on see olukord kätte jõudnud,“ lausus Kõvask ja märkis, et kui kasvavad logistika sisendhinnad, siis siis tõuseb ka Tere ja Farmi toodangu veohind, mis võib varem või hiljem kajastuda lõpptoodangu hinnas.

Äärmuslikud emotsioonid

Ka transpordifirma Linford juhi Mihkel Vahe meelest on õliühingu plaanil jumet. Tema teada on logistika ja ekspedeerimise assotsiatsioon ning õliühing mitu korda riigi jutul käinud, kuid siis on neid vallanud äärmuslikud emotsioonid.

„Riigi esindajad lihtsalt ei usu reaalsetele näidetele ja praktikale tuginevaid andmeid, kuhu on jõutud ja kuidas riigi otsused mõjutavad väga paljusid ettevõtjaid,“ selgitas Vahe. „Riigi esindajad võiks uskuda spetsialiste ja äris karastunud inimesi. Kui sellisel tasemel delegatsioone ministeeriumis kuulda ei soovita võtta, siis mida tarka oskame meie, päris autovedajad, enam anda.“

Vahe ennustab, et vedajad hakkavad järjest tegevust lõpetama. „Eesti teedel on juba kasvanud Eestist lõunasse jäävate vedajate invasioon, aga ju statistika ei ole jõudnud veel otsustajateni,“ lisas ta.

Põhiliselt Eesti vedusid tegev transpordifirma Miil tankis enne aktsiisitõusu oma autosid ainult Eestis, aga nüüd ostab igal kuul 30 000 liitrit kütust Lätist ja 10 000 kuni 15 000 liitrit Eestist. „Tangiks sada protsenti Lätis, aga meil ei ole nii palju Läti vedu,“ ütles firma juht Heiki Hütt.

Kui kütusehinnad oleksid Eestis ja Lätis samal tasemel, ostaks Miil kütust Eestis. „Saan Eestis käibemaksu lihtsamalt tagasi arvutada. Ja miks ma peaks Lätis tankima?“ märkis Hütt.

Loe samal teemal: Kütuse hinnatõus seab ohtu majanduskasvu

Osale arutelus

  • Marge Väikenurm/Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.1267909
Brasiilia reaal BRL 4,52 0.0044255
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0255741
Filipiinide peeso PHP 62,63 0.0399329
Hiina jüaan CNY 7,83 0.0178815
Hongkongi dollar HKD 9,19 0.0130578
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0487244
Iisraeli seekel ILS 4,24 -0.0565438
India ruupia INR 80,27 0.0174448
Indoneesia ruupia IDR 16828,71 0.0171165
Islandi kroon ISK 124,83 0
Jaapani jeen JPY 131,57 0.076063
Kanada dollar CAD 1,54 0.0130064
LAV rand ZAR 15,47 0.0381455
Lõuna-Korea vonn KRW 1320,29 -0.0045442
Malaysia ringgit MYR 4,73 0.0169119
Mehhiko peeso MXN 22,05 0.1253144
Norra kroon NOK 9,49 0.0358563
Poola slott PLN 4,30 0.0511461
Rootsi kroon SEK 10,32 -0.099697
Rumeenia leu RON 4,65 0.0322387
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.0313558
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0113058
Šveitsi frank CHF 1,17 0.0085697
Taani kroon DKK 7,45 0.0120796
Tai baht THB 38,94 0.0172093
Tšehhi kroon CZK 25,85 0
Türgi liir TRY 5,68 0.1233828
Ukraina grivna UAH 30,64 0.0173029
Ungari forint HUF 322,77 0
USA dollar USD 1,17 -0.0682652
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 -0.0984366
Valgevene rubla BYN 2,31 -0.017328
Vene rubla RUB 72,91 -0.0190613

Valdkonna töökuulutused