Mida tähendab eCall ja kuidas see töötab?

eCall süsteem
eCall süsteem

Aprilli algusest peavad kõik EL-is müüdavad uued autod olema varustatud automaatse hädaabikõne eCall süsteemiga. Eesti Häirekeskus avas teenuse juba mõni kuu varem. Mida see süsteem endast täpsemalt kujutab?

Automaatsed hädaabikõned ehk eCall-id päästavad elusid seal, kus inimesed ise ei saa abi kutsuda või puudusid õnnetusel pealtnägijaid. Tegemist on üle-Euroopalise teenusega, millega peavad olema alates 31. märtsist 2018 varustatud kõik kõik EL-is müüdavad uued sõiduautod.

Ühtne süsteem eeldab ka ühtset vastuvõtusüsteemi igas riigis, ehk eesmärgiks on edastada teateid õnnetustest sõltumata sellest, millises riigis see toimub. Teada jõuab automaatselt kohalikku häirekeskusesse, kes saadab operatiivselt kohale lähima päästebrigaadi.

Eestis lõi sellise elusid päästva tarkvaralahenduse IT-ettevõte CGI Eesti. Tarkvaraarenduse protsesse juhtis Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus (SMIT). „Automaatkõne tehakse häirekeskusele koos abivajaja asukoha ja muu vajaliku infoga,“ selgitas CGI Eesti ärijuht ja eCall projekti eestvedaja Erik Tiits süsteemi üleandmisel tänavu veebruaris.

eCall aktiveeritakse õnnetuse korral automaatselt sõidukisiseste andurite kaudu (näiteks õhkpatjade avanemine) või käsitsi, vajutades SOS nuppu. Automaatse käivituse eelis on see, et häirekeskus saab teate õnnetusest ka siis, kui sõidukis viibivad inimesed ei ole võimelised õnnetusest teatama või kui õnnetus juhtub ajal, kui liiklus on hõre ja pealtnägijaid ei ole, näiteks öösel.

Teenäitaja tulevikku

Atoma Osades Euroopa riikides on eCall-e ka varem kasutatud. Ühe võimalusena said teated liiklusõnnetusest jõuda Eestisse Inglismaal Lutonis asuvast OnStari kõnekeskusest.

Tänavusel turva- ja tuleohutuskonverentsil koos Erik Tiitsiga süsteemi loomisest rääkiv SMITi tooteomanik Julia Mähonen ütles, et kui teoreetiliselt saanuks Häirekeskus hädaabikõnesid vastu võtta ka Euroopast, otsustati siiski, et siinsete liiklusõnnetuste teated ei peaks käima n-ö ringiga, vaid tulema abiosutajateni otse. Seetõttu soetaski riik vajaliku riistvara ning korraldas tarkvaraarenduse hanke, mille võitis CGI.

eCall-i rakenduse mõju rahva tervisele ei pruugi lähiaastatel olla kuigi suur, aga kindlasti on see näide üha rohkem digitaliseeruvast tulevikust ohutuse ja turvalisuse vallas. „Tarkvarafirmade võimekus luua inimeste elukvaliteeti parandavaid nutikaid IT-lahendusi aina kasvab ning riigil tellijana on siin suurepärane võimalus olla teenäitajaks ja Eesti e-eduloo taastootjaks,“ märkis Tiits.

Sujuv kasutuselevõtt

Tiitsi kinnitusel integreeriti CGI loodud tarkvaralahendus olemasolevasse Häirekeskuse infosüsteemi ja tööprotsessi nii, et eCall-id sulandusid sinna. Kui sageli vajab uute IT-lahenduste kasutuselevõtt ka põhjalikku tööprotsessi muutmist, on antud juhul tegu sellise näitega, kus uue tehnoloogia kasutuselevõtt toimus n-ö senist elu segi paiskamata.

CGI ja Eesti Häirekeskuse koostöö ulatub aastate taha – 2014. aastal lõi CGI Häirekeskuse ning kiirabi- ja päästeautode vahel kiiret digikaardipõhist infovahetust võimaldava geoinfosüsteemi GIS-112, mis tunnustati Eesti aasta logistikateoks ning nomineeriti World Summit Awards 2015 innovaatilisemate IT- lahenduste auhinnale.

Rahvusvahelise ärikonsultatsiooni, süsteemide integratsiooni ning outsourcing teenuste pakkuja CGI tooteportfelli kuulub üle 150 unikaalse tarkvarateenuse ja -lahenduse 40 riigis. Eestis on CGI tegutsenud üle 20 aasta ning seal töötab praegu üle 200 inimese.

Rohkem mugavust ja turvalisust

Autotootjatest tuli üle-Euroopalise eCall teenusega Eesti turule General Motorsi eestvedamisel välja töötatud OnStar, mis on omamoodi suunanäitajaks selle teenuse laialdasematele võimalustele. Lisaks eluliselt kriitilise õnnetusteabe kõrval vahendab see süsteem ka muud sõidukites paiknevate sensoritega kogutavat infot, näiteks vajadusest õli vahetada või mõnest muust tehnilisest rikkest.

 

eCall-ide tausta OnStar vaatest avab Opel Southeast Europe LLC Balti piirkonna juht Marek Vihuri, kes vastas turva- ja tuleohutuskonverentsi korraldava teemaveebi kinnisvarauudised.ee küsimustele.

Kas ja mida Häirekeskuse juurde loodud automaatsete eCallide süsteem automüüjate ja -kasutajate jaoks tähendab?

Autokasutajatele: meelerahu ja kindlus, et raskema avarii korral on abi saabumine kiirem ja kindlam, inimfaktorist sõltumatu. Automüüjatele: esmajoones parem ehk laiendatud teenus ja turvatunne oma klientidele.

Millist infot Euroopa kõnekeskus peale liiklusõnnetuste teadete veel edastanud on ja kuidas infoedastus seni toimis?

Opeli OnStar lahendus oli suuteline saatma automaatteavitust ka eelnevalt. Kõnekeskuse kasutamist eelistati põhjusel, et eri riikide häirekeskustes puudus valmisolek automaatsignaali vastuvõtmiseks. Seda tingis ühtse standardiseeritud protokolli puudumine Euroopas.

Millist sensorite kogutavat teavet Opeli kasutajad kõige enam tarbivad ja miks?

OnStar annab kliendile võimaluse näha mobiiltelefoni rakenduse vahendusel reaalajas järgnevaid parameetreid: rehvirõhud, kütusekogus paagis, keskmine kütusekulu, mootoriõli eluiga, võimalikud mootori veateated, sõiduki asukoht.

Teateid õnnetuste kohta saab teatavasti edastada tasuta ning isegi SIM-kaardita. Mida muud liiki teadete vahetus autoomanikult eeldab ja talle maksma läheb?

OnStari kasutamine eeldab autoomanikult teenuse tellimuse aktiveerimist. Esimesel aastal on OnStar teenus autoomanikule tasuta.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0757959
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.009362
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0511195
Filipiinide peeso PHP 59,74 0.0971817
Hiina jüaan CNY 7,72 -0.007775
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.0078341
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0376911
Iisraeli seekel ILS 4,20 -0.0142735
India ruupia INR 80,92 -0.0321214
Indoneesia ruupia IDR 16148,16 -0.0087928
Islandi kroon ISK 137,65 0.0363372
Jaapani jeen JPY 124,33 -0.0964243
Kanada dollar CAD 1,51 0.039672
LAV rand ZAR 15,63 -0.024313
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,13 -0.1424156
Malaysia ringgit MYR 4,68 -0.0576332
Mehhiko peeso MXN 21,65 -0.0480174
Norra kroon NOK 9,74 -0.0492808
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,27 -0.0554734
Rumeenia leu RON 4,69 -0.0468763
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0194326
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0342036
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0706339
Taani kroon DKK 7,46 -0.041516
Tai baht THB 36,12 -0.134908
Tšehhi kroon CZK 25,53 -0.0469778
Türgi liir TRY 6,10 0.2168307
Ukraina grivna UAH 31,91 -0.0087751
Ungari forint HUF 319,33 -0.0187858
USA dollar USD 1,14 -0.0263273
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.0178158
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.0081746
Vene rubla RUB 75,58 0.0288508

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019