Enamus ressursist läheb muudatustes kaotsi

Mati Sööt
Mati Sööt

„Eesti ettevõtete juhid saavutavad soovitud tulemuse kõigest veerandiga muudatusprojektidest ning vaid viiendik algatustest õnnestub ellu viia plaanitud eelarve või ajaraami piires,“ tõdes konsultatsioonifirma Change Partners konsultant Mati Sööt Pärnus toimunud Tarneahela konverentsil.

Change Partnersi poolt läbi viidud muudatuste juhtimise uuring küsitles enam kui 100 Eesti organisatsiooni ning tuvastas, et lõviosa muudatustele suunatud ettevõtmistest ei õnnestu planeeritult. Teisisõnu, väga suur osa ettevõtete potentsiaalist jääb kasutamata ning seetõttu väheneb ka soovitud tulu, mida ettevõetud projektidega loodeti saavutada. Peamiseks ebaõnnestumise põhjuseks peeti muudatuste ebatulemuslikku juhtimist.

Vähene sisekommunikatsioon

Et muudatuste juhtimist parandada, tuleb kõigepealt mõista, miks need ebaõnnestuvad. Uuringus osalenutel paluti nimetada põhilisi takistusi edukate muudatuste tegemisel. Kahe enim mainitud tegurina tõid juhid välja ebapiisava organisatsioonisisese kommunikatsiooni ning töötajatepoolse  muudatuste vajalikkuse ning igapäevasesse tööprotsessi kinnistumise tähtsuse mittemõistmise.  (vt graafik 2).

Kõik need tegurid on seotud vähese suhtlemisega muudatuste tegemise käigus. Ehk sellega, kuidas vahetatakse infot ja võimaldatakse inimestel individuaalselt muudatused omaks võtta. Inimesed saavad esmajärjekorras muuta oma suhtumist, hoiakuid ja käitumist. Kui need ei muutu, siis ei õnnestu ka organisatsiooni kui terviku muutmine. Takistustena mainiti veel ressursside ja vahendite puudumist, töötajate ja keskastmejuhtide vastuseisu ning tippjuhtide vähest kaasatust.

Kui otsida muudatuste ebaõnnestumise põhjuseid veidi sügavamalt, siis tõi uuring välja asjaolu, et üle 80% uuringus osalenud organisatsioonidest puudub ühtne, kokkulepitud lähenemine muudatuste juhtimisele või kasutatakse seda vaid üksikutes projektides. Teisisõnu, paljudes Eesti ettevõtetes puudub muudatuste elluviimiseks ühtne metoodika. 

Eeskätt on tarvis, et muutuste vajadust teadvustataks kõikidel tasanditel, eesmärkide ja nende elluviimise protsessi järjepidevat selgitamist ning selleks vajaminevaid ühiseid töövahendeid. Üha rohkem ettevõtteid maailmas pingutab täna selle nimel, et kõik muudatused saaksid ellu viidud läbi kõikidele üheselt mõistetava terviklahenduse. Kel see õnnestub, sellel on ka suurem tõenäosus soovitud eesmärgini jõuda.

Juhtide ettevalmistus ebapiisav

Lisaks näitas uuring, et meie juhtide ettevalmistus efektiivsete muudatuste elluviimiseks pole piisav. Vaid 17% uuringus osalenud juhtidest peab tänast ettevalmistustaset nende ees seisvate väljakutsete teostamiseks küllaldaseks. Millest see räägib? Kas seda, et viis, kuidas oleme juhte seni ettevalmistanud, on osaliselt aegunud? Kas ei tee me seda piisavalt või on kõikvõimalike muutuste elluviimine läinud juba olemuselt keerukamaks ning me vajaksime sootuks uutmoodi lähenemist?

Ilmselt nii ühte, teist kui kolmandat. Kuid selge on, et tänast päeva iseloomustab katkematu muudatuste vajadus mistahes valdkonnas ja see seab ka nende juhtimisele aina suuremaid nõudmisi. Kuidas tõsta üheaegselt muutumissuutlikkust nii töötajate kui ettevõtte tasandil, tulles samal ajal toime võimaliku vastupanu ennetamise ning erinevate muutuste kuhjumisega kaasneva kumulatiivse efektiga? Need on vaid mõned küsimused, mis on saanud tänasteks väljakutseteks muudatuste juhtimise eest vastutavate inimeste jaoks.

Uuringu kokkuvõtteks tõdes Sööt, et suutlikkusest juhtida ja efektiivselt ellu viia erinevaid muutusi, on saanud tänapäeva eduka juhi peamiseks eelduseks. Just see annab kogu ettevõttele selge konkurentsieelise ning projektides, kus rakendatakse efektiivselt muudatuste juhtimise kindlat metoodikat, on kuni kuus korda suurem tõenäosus edu saavutada.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.2269191
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.3173857
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0408956
Filipiinide peeso PHP 61,46 0.318279
Hiina jüaan CNY 7,47 0.317004
Hongkongi dollar HKD 9,17 0.3260465
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0433053
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.2798958
India ruupia INR 79,16 0.318104
Indoneesia ruupia IDR 16496,20 0.317563
Islandi kroon ISK 123,63 0.0161799
Jaapani jeen JPY 128,12 0.5493643
Kanada dollar CAD 1,52 0.3640455
LAV rand ZAR 14,59 0.3784751
Lõuna-Korea vonn KRW 1255,66 0.1052346
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.3192752
Mehhiko peeso MXN 22,84 0.3471261
Norra kroon NOK 9,52 0.1630086
Poola slott PLN 4,31 -0.0834725
Rootsi kroon SEK 10,21 -0.2111437
Rumeenia leu RON 4,64 0.3632747
Singapuri dollar SGD 1,57 0.2944
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3772291
Šveitsi frank CHF 1,16 0.5984908
Taani kroon DKK 7,45 -0.0201377
Tai baht THB 37,28 0.3488381
Tšehhi kroon CZK 25,71 -0.0194462
Türgi liir TRY 5,50 0.2333722
Ukraina grivna UAH 30,55 0.3175375
Ungari forint HUF 318,93 -0.0971056
USA dollar USD 1,17 0.3175966
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.3865366
Valgevene rubla BYN 2,34 0.3297362
Vene rubla RUB 72,58 0.1755509

Valdkonna töökuulutused