Lobigrupp hoiatab tasuta ühistranspordi eest

Liinibuss
Liinibuss

Maakonnasisesed tasuta bussiliinid põhjustavad dotatsioonide kasvamise ja rongiliikluse dotatsioonivajaduse suurenemise, hoiatab autoettevõtete liit.

“Nendes Eesti maakondades, kus tasuta või olulise soodustusega avalik liinivedu tuleb otse kommertsliinivõrgu kõrvale konkureerima, võib olla täiesti kindel, et avalik liinivedu tõrjub kommertsveo kas osaliselt või täielikult turult välja.See tähendab muuhulgas näiteks Harju-, Rapla- ja Ida-Virumaal pikaajaliselt üles ehitatud kommertsliinivõrgu hääbumist või halvemal juhul isegi kadumist,” kirjutas lobigrupp majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ja erakondadele.

Kui kommertsliinivõrk on kord juba suletud, kuid nõudlus säilib, siis tuleb avalikku liinivõrku laiendada ja liinigraafikuid tihendada, mis suurendab veelgi avaliku sektori väljaminekuid ühistranspordi korraldamiseks. 

Vedajad väidavad, et sama fenomen tekib olukorras, kus avalikus liiniveos bussisõit hakkab olema tasuta või olulise soodustusega, kuid rongiga sõitmine on jätkuvalt tasuline. Selle tagajärjel lähevad osa reisijaid tasulise rongi pealt tasuta või olulise soodustusega bussi peale, mis omakorda suurendab riigi dotatsiooni vajadust reisijateveoks raudteel. Sellele pole huvigrupi sõnul vahendeid ette nähtud.

Valitseb täielik teadmatus

Kaks kuud enne, kui peaks rakenduma tasuta maakondlik ühistransport, ei tea bussifirmad, mis saama hakkab ja kuidas nad oma tegevust planeerima peaksid, kirjutab tänane Äripäev.  

„Keegi ei tea ju midagi, ei ole midagi rääkida,“ sõnab Arilix OÜ juht Toomas Hainla. „Vedajad on täiesti teadmatuses.“ 

„Kõik on nii ebamäärane veel, ei oska midagi tarka öelda,“ lisab M.K Reis-Xi juhataja Margus Korka.

Go Busi juht Andrei Mändla lausus, et kuigi ka nemad tahavad asjas selgust saada, siis ollakse valmis sõitma nii ühte- kui teistpidi ehk nii tasuta kui piletitasu eest – nende jaoks väga suurt vahet pole. „Me oleme selles mõttes vedajana suhteliselt neutraalsed, kuna neis maakondades, kus me sõidame, ei tohiks tasuta transport tekitada erilisi probleeme,“ lisas Mändla viidates sellele, et Harjumaal võib tulevik olla keerulisem.

Hainla sõnul võib neile tasuta ühistransport ka otsest mõju avaldada – üks kommertsliin, mis sõidab Tartu ja Rapla vahet, konkureerib doteeritud liiniga, ja selle tulevikus ei saa kindel olla.

„Praegu me kindlasti ei tee mingisuguseid lükkeid, kuid kui näeme, et mingi asi ei tasu ära, siis läheb kohe kinni ja ongi kõik. Ega kommertsvedaja ei hakka ju kahju kandma.“ 16 bussiliiniga ettevõtte juht kirjeldab, et kui turul on oldud 18 aastat, asi üles ehitatud, liinid käima saadud, siis tundub justkui tõmmataks kõigele vesi peale.

Lohusalu liin tuleks sulgeda

Estonian Linesi bussifirma juhataja Priit Kivi sõnas, et kui tasuta ühistransport tuleb, siis Harjumaal on nad sunnitud sulgema ühe kommertsliini, mis sõidab Tallinna-Lohusalu liinil. „Seal on väga tihe avalike liinide sagedus ja kui näiteks eespool läheb veerand tundi enne ja veerand tundi hiljem tasuta buss, siis ilmselgelt sureb kommertsliin välja.“

Kivi lisas, et tasuta ühistransport võib ka laiemalt mitmeid maakondi läbivaid aeglasi kaugliine mõjutada, mis on mõeldud maainimeste jaoks. „Kui see kaob ära, võib juhtuda, et ka mõni selline paljude peatustega maainimesele väga vajalik kaugliin võidakse hüljata, kuna piletitulu ei kata ära kulutusi.“

Nii Kivi kui ka Korka leiavad, et mõttekam oleks see, kui anda otsustusõigus raha kasutuse üle ühistranspordikeskustele, kuna nemad teavad täpselt, milline osa on kommertsliinidel ning kus mis summadega välja tullakse.

Loe pikemalt Äripäevast.

 

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.2269191
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.3173857
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0408956
Filipiinide peeso PHP 61,46 0.318279
Hiina jüaan CNY 7,47 0.317004
Hongkongi dollar HKD 9,17 0.3260465
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0433053
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.2798958
India ruupia INR 79,16 0.318104
Indoneesia ruupia IDR 16496,20 0.317563
Islandi kroon ISK 123,63 0.0161799
Jaapani jeen JPY 128,12 0.5493643
Kanada dollar CAD 1,52 0.3640455
LAV rand ZAR 14,59 0.3784751
Lõuna-Korea vonn KRW 1255,66 0.1052346
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.3192752
Mehhiko peeso MXN 22,84 0.3471261
Norra kroon NOK 9,52 0.1630086
Poola slott PLN 4,31 -0.0834725
Rootsi kroon SEK 10,21 -0.2111437
Rumeenia leu RON 4,64 0.3632747
Singapuri dollar SGD 1,57 0.2944
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3772291
Šveitsi frank CHF 1,16 0.5984908
Taani kroon DKK 7,45 -0.0201377
Tai baht THB 37,28 0.3488381
Tšehhi kroon CZK 25,71 -0.0194462
Türgi liir TRY 5,50 0.2333722
Ukraina grivna UAH 30,55 0.3175375
Ungari forint HUF 318,93 -0.0971056
USA dollar USD 1,17 0.3175966
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.3865366
Valgevene rubla BYN 2,34 0.3297362
Vene rubla RUB 72,58 0.1755509

Valdkonna töökuulutused