Lobigrupp hoiatab tasuta ühistranspordi eest

Liinibuss
Liinibuss

Maakonnasisesed tasuta bussiliinid põhjustavad dotatsioonide kasvamise ja rongiliikluse dotatsioonivajaduse suurenemise, hoiatab autoettevõtete liit.

“Nendes Eesti maakondades, kus tasuta või olulise soodustusega avalik liinivedu tuleb otse kommertsliinivõrgu kõrvale konkureerima, võib olla täiesti kindel, et avalik liinivedu tõrjub kommertsveo kas osaliselt või täielikult turult välja.See tähendab muuhulgas näiteks Harju-, Rapla- ja Ida-Virumaal pikaajaliselt üles ehitatud kommertsliinivõrgu hääbumist või halvemal juhul isegi kadumist,” kirjutas lobigrupp majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ja erakondadele.

Kui kommertsliinivõrk on kord juba suletud, kuid nõudlus säilib, siis tuleb avalikku liinivõrku laiendada ja liinigraafikuid tihendada, mis suurendab veelgi avaliku sektori väljaminekuid ühistranspordi korraldamiseks. 

Vedajad väidavad, et sama fenomen tekib olukorras, kus avalikus liiniveos bussisõit hakkab olema tasuta või olulise soodustusega, kuid rongiga sõitmine on jätkuvalt tasuline. Selle tagajärjel lähevad osa reisijaid tasulise rongi pealt tasuta või olulise soodustusega bussi peale, mis omakorda suurendab riigi dotatsiooni vajadust reisijateveoks raudteel. Sellele pole huvigrupi sõnul vahendeid ette nähtud.

Valitseb täielik teadmatus

Kaks kuud enne, kui peaks rakenduma tasuta maakondlik ühistransport, ei tea bussifirmad, mis saama hakkab ja kuidas nad oma tegevust planeerima peaksid, kirjutab tänane Äripäev.  

„Keegi ei tea ju midagi, ei ole midagi rääkida,“ sõnab Arilix OÜ juht Toomas Hainla. „Vedajad on täiesti teadmatuses.“ 

„Kõik on nii ebamäärane veel, ei oska midagi tarka öelda,“ lisab M.K Reis-Xi juhataja Margus Korka.

Go Busi juht Andrei Mändla lausus, et kuigi ka nemad tahavad asjas selgust saada, siis ollakse valmis sõitma nii ühte- kui teistpidi ehk nii tasuta kui piletitasu eest – nende jaoks väga suurt vahet pole. „Me oleme selles mõttes vedajana suhteliselt neutraalsed, kuna neis maakondades, kus me sõidame, ei tohiks tasuta transport tekitada erilisi probleeme,“ lisas Mändla viidates sellele, et Harjumaal võib tulevik olla keerulisem.

Hainla sõnul võib neile tasuta ühistransport ka otsest mõju avaldada – üks kommertsliin, mis sõidab Tartu ja Rapla vahet, konkureerib doteeritud liiniga, ja selle tulevikus ei saa kindel olla.

„Praegu me kindlasti ei tee mingisuguseid lükkeid, kuid kui näeme, et mingi asi ei tasu ära, siis läheb kohe kinni ja ongi kõik. Ega kommertsvedaja ei hakka ju kahju kandma.“ 16 bussiliiniga ettevõtte juht kirjeldab, et kui turul on oldud 18 aastat, asi üles ehitatud, liinid käima saadud, siis tundub justkui tõmmataks kõigele vesi peale.

Lohusalu liin tuleks sulgeda

Estonian Linesi bussifirma juhataja Priit Kivi sõnas, et kui tasuta ühistransport tuleb, siis Harjumaal on nad sunnitud sulgema ühe kommertsliini, mis sõidab Tallinna-Lohusalu liinil. „Seal on väga tihe avalike liinide sagedus ja kui näiteks eespool läheb veerand tundi enne ja veerand tundi hiljem tasuta buss, siis ilmselgelt sureb kommertsliin välja.“

Kivi lisas, et tasuta ühistransport võib ka laiemalt mitmeid maakondi läbivaid aeglasi kaugliine mõjutada, mis on mõeldud maainimeste jaoks. „Kui see kaob ära, võib juhtuda, et ka mõni selline paljude peatustega maainimesele väga vajalik kaugliin võidakse hüljata, kuna piletitulu ei kata ära kulutusi.“

Nii Kivi kui ka Korka leiavad, et mõttekam oleks see, kui anda otsustusõigus raha kasutuse üle ühistranspordikeskustele, kuna nemad teavad täpselt, milline osa on kommertsliinidel ning kus mis summadega välja tullakse.

Loe pikemalt Äripäevast.

 

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.2670736
Brasiilia reaal BRL 4,47 -0.2187158
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204562
Filipiinide peeso PHP 62,16 -0.0643128
Hiina jüaan CNY 7,86 0.598856
Hongkongi dollar HKD 9,11 -0.2277306
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0676691
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.0141804
India ruupia INR 80,14 0.3732184
Indoneesia ruupia IDR 16799,67 0.2615804
Islandi kroon ISK 124,23 0.0322087
Jaapani jeen JPY 131,20 -0.0913798
Kanada dollar CAD 1,53 0.1501012
LAV rand ZAR 15,54 0.7044809
Lõuna-Korea vonn KRW 1320,09 0.3832554
Malaysia ringgit MYR 4,72 -0.0762599
Mehhiko peeso MXN 22,08 0.403875
Norra kroon NOK 9,54 0.3640113
Poola slott PLN 4,32 0.2484559
Rootsi kroon SEK 10,34 0.2510809
Rumeenia leu RON 4,65 0.0387122
Singapuri dollar SGD 1,59 0.2330268
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.1797753
Šveitsi frank CHF 1,16 0.0430256
Taani kroon DKK 7,45 -0.0026842
Tai baht THB 38,81 0.1961989
Tšehhi kroon CZK 25,85 0.1006659
Türgi liir TRY 5,61 0.5558943
Ukraina grivna UAH 30,74 0.4978588
Ungari forint HUF 324,57 0.2656699
USA dollar USD 1,16 -0.2405912
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 0.4555543
Valgevene rubla BYN 2,31 0.1731827
Vene rubla RUB 73,58 0.3828245

Valdkonna töökuulutused