Lobigrupp hoiatab tasuta ühistranspordi eest

Liinibuss
Liinibuss

Maakonnasisesed tasuta bussiliinid põhjustavad dotatsioonide kasvamise ja rongiliikluse dotatsioonivajaduse suurenemise, hoiatab autoettevõtete liit.

“Nendes Eesti maakondades, kus tasuta või olulise soodustusega avalik liinivedu tuleb otse kommertsliinivõrgu kõrvale konkureerima, võib olla täiesti kindel, et avalik liinivedu tõrjub kommertsveo kas osaliselt või täielikult turult välja.See tähendab muuhulgas näiteks Harju-, Rapla- ja Ida-Virumaal pikaajaliselt üles ehitatud kommertsliinivõrgu hääbumist või halvemal juhul isegi kadumist,” kirjutas lobigrupp majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ja erakondadele.

Kui kommertsliinivõrk on kord juba suletud, kuid nõudlus säilib, siis tuleb avalikku liinivõrku laiendada ja liinigraafikuid tihendada, mis suurendab veelgi avaliku sektori väljaminekuid ühistranspordi korraldamiseks. 

Vedajad väidavad, et sama fenomen tekib olukorras, kus avalikus liiniveos bussisõit hakkab olema tasuta või olulise soodustusega, kuid rongiga sõitmine on jätkuvalt tasuline. Selle tagajärjel lähevad osa reisijaid tasulise rongi pealt tasuta või olulise soodustusega bussi peale, mis omakorda suurendab riigi dotatsiooni vajadust reisijateveoks raudteel. Sellele pole huvigrupi sõnul vahendeid ette nähtud.

Valitseb täielik teadmatus

Kaks kuud enne, kui peaks rakenduma tasuta maakondlik ühistransport, ei tea bussifirmad, mis saama hakkab ja kuidas nad oma tegevust planeerima peaksid, kirjutab tänane Äripäev.  

„Keegi ei tea ju midagi, ei ole midagi rääkida,“ sõnab Arilix OÜ juht Toomas Hainla. „Vedajad on täiesti teadmatuses.“ 

„Kõik on nii ebamäärane veel, ei oska midagi tarka öelda,“ lisab M.K Reis-Xi juhataja Margus Korka.

Go Busi juht Andrei Mändla lausus, et kuigi ka nemad tahavad asjas selgust saada, siis ollakse valmis sõitma nii ühte- kui teistpidi ehk nii tasuta kui piletitasu eest – nende jaoks väga suurt vahet pole. „Me oleme selles mõttes vedajana suhteliselt neutraalsed, kuna neis maakondades, kus me sõidame, ei tohiks tasuta transport tekitada erilisi probleeme,“ lisas Mändla viidates sellele, et Harjumaal võib tulevik olla keerulisem.

Hainla sõnul võib neile tasuta ühistransport ka otsest mõju avaldada – üks kommertsliin, mis sõidab Tartu ja Rapla vahet, konkureerib doteeritud liiniga, ja selle tulevikus ei saa kindel olla.

„Praegu me kindlasti ei tee mingisuguseid lükkeid, kuid kui näeme, et mingi asi ei tasu ära, siis läheb kohe kinni ja ongi kõik. Ega kommertsvedaja ei hakka ju kahju kandma.“ 16 bussiliiniga ettevõtte juht kirjeldab, et kui turul on oldud 18 aastat, asi üles ehitatud, liinid käima saadud, siis tundub justkui tõmmataks kõigele vesi peale.

Lohusalu liin tuleks sulgeda

Estonian Linesi bussifirma juhataja Priit Kivi sõnas, et kui tasuta ühistransport tuleb, siis Harjumaal on nad sunnitud sulgema ühe kommertsliini, mis sõidab Tallinna-Lohusalu liinil. „Seal on väga tihe avalike liinide sagedus ja kui näiteks eespool läheb veerand tundi enne ja veerand tundi hiljem tasuta buss, siis ilmselgelt sureb kommertsliin välja.“

Kivi lisas, et tasuta ühistransport võib ka laiemalt mitmeid maakondi läbivaid aeglasi kaugliine mõjutada, mis on mõeldud maainimeste jaoks. „Kui see kaob ära, võib juhtuda, et ka mõni selline paljude peatustega maainimesele väga vajalik kaugliin võidakse hüljata, kuna piletitulu ei kata ära kulutusi.“

Nii Kivi kui ka Korka leiavad, et mõttekam oleks see, kui anda otsustusõigus raha kasutuse üle ühistranspordikeskustele, kuna nemad teavad täpselt, milline osa on kommertsliinidel ning kus mis summadega välja tullakse.

Loe pikemalt Äripäevast.

 

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 -0.1887386
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.1855331
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204468
Filipiinide peeso PHP 59,75 0.4978806
Hiina jüaan CNY 7,71 0.1780007
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.117472
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0228864
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0309539
India ruupia INR 80,89 0.003709
Indoneesia ruupia IDR 16135,40 0.3016746
Islandi kroon ISK 137,62 -0.5563986
Jaapani jeen JPY 124,10 -0.1769627
Kanada dollar CAD 1,51 0.2317267
LAV rand ZAR 15,65 0.3667983
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,80 0.2029447
Malaysia ringgit MYR 4,68 -0.0256306
Mehhiko peeso MXN 21,66 0.6071868
Norra kroon NOK 9,74 0.0955689
Poola slott PLN 4,29 0.1214301
Rootsi kroon SEK 10,27 0.1657615
Rumeenia leu RON 4,69 0.1258747
Singapuri dollar SGD 1,54 -0.0518068
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.8705483
Šveitsi frank CHF 1,13 0.248161
Taani kroon DKK 7,46 -0.0348185
Tai baht THB 36,14 0.0030437
Tšehhi kroon CZK 25,54 0
Türgi liir TRY 6,09 0.1563297
Ukraina grivna UAH 31,88 -0.300845
Ungari forint HUF 319,62 -0.5352586
USA dollar USD 1,14 -0.1228393
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.3211418
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.1509958
Vene rubla RUB 75,51 -0.0229048

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019