Tõstukite tööreeglid tuleks ära muuta

Tõstuk koormat laadimas.
Tõstuk koormat laadimas.

Erinevate tõstukite tööd, nende juhtimist ja kontrolli reguleerivad seadused tuleb Eestis ümber teha, ütleb tõstukijuhtide koolituste ja tõstukite auditiga tegeleva Instant Eesti juht Allan Kääramees.

Segadused, mis Eestis seonduvad erinevate tõsteseadmetega on sedavõrd suured, et isegi asjaosalised ei saa enam aru mis täpselt toimub.

Kuidas on üldse Eestis tõstukijuhtide koolitamine reguleeritud?

Kõigepealt muidugi on maailmas väga palju erinevaid tõstukeid. See võib olla laotõstuk, korvtõstuk, hüdrotõstuk, juuksuritool võib ka olla tõstuk. Aga suuremat osa tõstukitest käsitletakse Eesti Vabariigis Seadme ohutuse seaduses, kus on siis ka tõstukijuhi pädevusnõuded paika pandud.

Kui me räägime aga laotõstukitest (kahveltõstuk, virnastaja jne) siis nende tõstukite puhul ei ole seadme vahetul kasutajal (tõstukijuhil) otsest kohustust oma kompetentsust tõestada. Ehk siis piltlikult öeldes, kui ta on kasutusjuhendi läbi lugenud ja sekretärile selle kohta allkirja andnud, võib ta tõstukirooli hüpata.

Mida oleks vaja selles osas muuta?

Seadus tuleks kindlasti ümber teha. Esiteks juba sõnastus on selline, et ka asjaosalised ise ei saa sellest aru. Seaduses on käsitletud korvtõstukeid ja hüdrotõstukeid. Nendele tuleb teha audit (uue nimega ülevaatus) aga laotõstukid on sellest osast välja jäänud. Nimetatud hüdrotõstuk ei ole laotõstuk, vaid mitme noolega tõstuk, mis tavaliselt asetseb autodel. Samas, kui teil on laotõstuk millega inimene sõidab ülesse (Orderpicker), siis ka sellele tuleb audit teha. Või platvormtõstuk, korvtõstuk. Neile tuleb teha audit ja registreerida see tõstuk TJA registris.

Kui aga asjaosalistelt küsida, et miks ei ole vaja laotõstukile auditit teha, siis on vastus, et suurem osa õnnetusi pole juhtunud seadme rikkest, vaid inimliku vea tõttu ja ei nähta mõtet nende tehnilist seisukorda kontrollida. Samas ei ole aga ka tõstukijuhtide koolituse osas seaduses mingeid sätteid, kuidas siis vältida neid inimlikke vigu. Ju siis lihtsalt ununes.

Millistele reeglitele peaksid vastama koolitajad, et nende tunnistust aktsepteeritaks ka teistes riikides?

Erinevad riigid ja erinevad reeglid. Ega meil väga ei õnnestugi kõikidele reeglitele vastata. Näiteks Norras on korvtõstuki juhil kolm erinevat kategooriat: A,B,C nagu autojuhilubadel. Kui tahad väiksemate korvtõstukitega töötada, siis läbid väiksemas mahus koolituse ja saad A kategooria jne.

Eestis tavaliselt laksatakse kõikidele ühe puuga - tõstukijuhi koolitus ja kogu lugu. Tehakse ka erandeid muidugi. Näiteks meie koolitame inimesi Norra turule ja anname ka tunnistused välja Norra keeles ja vastavalt Norra seadustele. Samuti E- katedraalis, kuhu klient tuleb kindla sooviga, et tunnistus peab kehtima ka näiteks Rootsis, siis ka koolitus ja välja antav tunnistus järgib Rootsi nõudeid.  Ja lõppkokkuvõttes on klient kuningas. Kui näiteks üks firma Soomes arvab, et tema töölistele sobib ainult Soome X firma koolitus, siis nii on ja Eestis välja antud tunnistusega pole seal midagi teha.

Mis on muutunud tõstukeid puudutavas seadusandluses viimase aasta jooksul?

Otseselt mitte midagi. On majandusministri määrus muudatuste kohta, kuid see puudutab ainult hüdrotõstukeid. Pigem on erasektor see, kes teemat üleval hoiab, riigipoolne initsiatiiv on suhteliselt olematu.

Näiteks Seadmeohutuse Seadus, mis puudutab tõsteseadmeid, on kehtima hakanud juba 2015 aastast. See võeti aga nii vaikselt ja vildakalt vastu, et mina, kes ma koolitan reaalseid tõstukijuhte, sain sellest teada alles aasta hiljem.

Vastavalt ministri määrusele tuleb teha audit ning registreerida kõik korvtõstukid, mis tõstavad üle kolme meetri, platvormtõstukid ja hüdrotõstukid, mille tõstevõime on üle 7 tonni või tõstab viimasel noole otsal üle 1 tonni. Neile on viimane aeg auditit teha juba 1. juuliks 2018.

Kui näiteks tõstuk on auto peal, siis ei saa ilma tõsteseadme auditita ka tavalisest tehnoülevaatusest läbi. Auditi mitte tegemisel on isegi trahvisumma seadusesse sisse kirjutatud: kuni 32 000 eurot juriidilisele isikule.

Samal teemal räägib Allan Kääramees ka 24. mail toimuval Laoseis 2018 konverentsil

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.2269191
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.3173857
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0408956
Filipiinide peeso PHP 61,46 0.318279
Hiina jüaan CNY 7,47 0.317004
Hongkongi dollar HKD 9,17 0.3260465
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0433053
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.2798958
India ruupia INR 79,16 0.318104
Indoneesia ruupia IDR 16496,20 0.317563
Islandi kroon ISK 123,63 0.0161799
Jaapani jeen JPY 128,12 0.5493643
Kanada dollar CAD 1,52 0.3640455
LAV rand ZAR 14,59 0.3784751
Lõuna-Korea vonn KRW 1255,66 0.1052346
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.3192752
Mehhiko peeso MXN 22,84 0.3471261
Norra kroon NOK 9,52 0.1630086
Poola slott PLN 4,31 -0.0834725
Rootsi kroon SEK 10,21 -0.2111437
Rumeenia leu RON 4,64 0.3632747
Singapuri dollar SGD 1,57 0.2944
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3772291
Šveitsi frank CHF 1,16 0.5984908
Taani kroon DKK 7,45 -0.0201377
Tai baht THB 37,28 0.3488381
Tšehhi kroon CZK 25,71 -0.0194462
Türgi liir TRY 5,50 0.2333722
Ukraina grivna UAH 30,55 0.3175375
Ungari forint HUF 318,93 -0.0971056
USA dollar USD 1,17 0.3175966
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.3865366
Valgevene rubla BYN 2,34 0.3297362
Vene rubla RUB 72,58 0.1755509

Valdkonna töökuulutused