Antti Moppel: „autovedajad tuleb tagasi koju tuua!“

Antti Moppel
Antti Moppel

AS Olerex aktsionär Antti Moppel tõdes eilsel kütuseturu aastakonverentsil, et Eesti aktsiisimäär tuleb tuua naaberriikidega võrdsele tasemele ja meie autovedajad oma tankimistega koju tagasi tuua.

„See, et meie aktsiisimäär on nagu on, pole ammu enam mingi uudis. Huvitav on hoopis jälgida seda, mis toimub Leedus ja kui tähelepanelikult seal jälgitakse igat sammu, mida teeb Poola. Sest nad teavad väga hästi, mida toob kaasa see, kui naabritel on odavam kütus,“ lausus Moppel, kelle sõnul üritas Leedu 2009. aastal samuti diisliaktsiisi tõsta, kuid juba mõne kuu pärast keerati see tõus tagasi, sest tankimise mahud kahanesid Leedus ca 40%. Enam seal selliseid vigu ei tehta ja väga hoolega Leedus jälgitakse, et diislikütuse hinnad oleksid Leedus kriipsu võrra Poola omadest soodsamad.

Moppel esitles graafikut, kus on ilmekalt näha, kuidas Eestis on kütuseimport vaatamata erakordselt heale majanduskasvule viimastel aastatel pidevalt kahanenud, samal ajal kui Lätis ja Leedus on see jõudsalt kasvanud. „Kui Eesti liikunuks naabritega samas tempos,  oleks võinud meie kütuseimport olla tasemel 876 000 kuupmeetrit aastas, kuid on 761 000. Ehk aastaga on Eestis kadunud 116 miljonit liitrit. Rahandusministeeriumi arvates on see kogus 50 miljonit,“ nentis Moppel.

Kõige enam on kannatanud transiiditrassid

Kui võrrelda erinevaid Olerexi tanklaid, siis kõige enam on tankimiste arv alanenud Via Baltica (Tallinn-Pärnu-Ikla) ja Via Hanseatica (Jõvi-Tartu-Valga) maanteede ääres, kus on kõige suurem transiidi osakaal. Näiteks Pärnu jaam on kaotanud 40% oma käibest, Valga jaamas on kaotus kolme aastaga olnud suisa 60% ning üks jaam tuli Valgas isegi kinni panna.

Piirikaubanduse kasvu näitavad selgelt ka Olerexi kliendikaartidega tankimiste arv Lätis ja Leedus. Alates märtsist 2016 algas hüppeline tõus ning sügisel 2016 kasvas meie kaartide käive lõunanaabrite juures juba Eestis tankimiste oma. Tänaseks on vahe juba mitmekordne lõunanaabrite kasuks.

„Mida kaugemale põhja poole tulla, seda rohkem on aga jaamasid, mis on suutnud oma käivet hoida ja isegi kasvatada. Ehk erasektor on jäänud Eestisse ja seda esskätt tänu erakordselt kõrgele majanduskasvule. Kui seda poleks olnud, oleks ka nende tanklate käive ilmselgelt alanenud.“

Eestist kallim vaid Holland ja Portugal

Ka Moppel tõdes, et kõige suurema surve all on meie autovedajad, kütusemüüjad on peatanud oma investeeringud Eestis ning on suur oht, et kogu sektor stagneerub. Eestis diislikütuse hind on Euroopas viiendal kohal, kuid kuna Prantsusmaalt, Belgiast ja Hispaaniast on võimalik lisaks käibemaksule tagasi taotleda ka aktsiisi, siis jäävad alles vaid Portugal ja Holland, kus kütus meie omast reaalselt veel kõrgem on.

Moppeli sõnul on riik väljaspool Eestit tankimist igati soodustanud, luues süsteemi, kuidas lihtsa vaevaga käibemaksu teistest riikidest tagasi saada ja ilmselgelt ei jäta ükski vedaja seda võimalust ka kasutama. „Nagu Emmanuel Macron ühes ettekandes ütles: „Kes tahavad liikuda kiiremini, ei tohi saada takistatud nende poolt, kes tahavad liikuda aeglasemalt. Meie autovedajad tahavad liikuda kiiresti, riik aga aeglasemalt. Tegutsetakse selle nimel, et ettevõtjatel oleks aina vähem põhjust Eestis tankida,“ lausus Moppel, kelle sõnul tuleks alandada aktsiis Lätiga samale tasemele, tuua tagasi need 50 või enam miljonit eurot ning soetada nende eest vesinikubussid. „Siis oleks täidetud riigi eesmärk säästa nii loodust, kui ka meie ettevõtlust.“

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.2269191
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.3173857
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0408956
Filipiinide peeso PHP 61,46 0.318279
Hiina jüaan CNY 7,47 0.317004
Hongkongi dollar HKD 9,17 0.3260465
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0433053
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.2798958
India ruupia INR 79,16 0.318104
Indoneesia ruupia IDR 16496,20 0.317563
Islandi kroon ISK 123,63 0.0161799
Jaapani jeen JPY 128,12 0.5493643
Kanada dollar CAD 1,52 0.3640455
LAV rand ZAR 14,59 0.3784751
Lõuna-Korea vonn KRW 1255,66 0.1052346
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.3192752
Mehhiko peeso MXN 22,84 0.3471261
Norra kroon NOK 9,52 0.1630086
Poola slott PLN 4,31 -0.0834725
Rootsi kroon SEK 10,21 -0.2111437
Rumeenia leu RON 4,64 0.3632747
Singapuri dollar SGD 1,57 0.2944
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3772291
Šveitsi frank CHF 1,16 0.5984908
Taani kroon DKK 7,45 -0.0201377
Tai baht THB 37,28 0.3488381
Tšehhi kroon CZK 25,71 -0.0194462
Türgi liir TRY 5,50 0.2333722
Ukraina grivna UAH 30,55 0.3175375
Ungari forint HUF 318,93 -0.0971056
USA dollar USD 1,17 0.3175966
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.3865366
Valgevene rubla BYN 2,34 0.3297362
Vene rubla RUB 72,58 0.1755509

Valdkonna töökuulutused