Logistika põllumajanduses: võrrand tuhande muutujaga

Baltic Agro endine logistikajuht Anti Laiv.
Baltic Agro endine logistikajuht Anti Laiv.

Logistika põllumajanduses on tõeline väljakutse, sest väga lühikesel ajaperioodil tuleb liigutada kaupu väga suurtes kogustes ja võimalus, et ilm või mõnu muu tegur kogu protsessi tuksi keerab, on äärmiselt suur, tõdeti täna Pärnus toimuval tarneahelakonverentsil.

"Kui viljalaev on sadamas, peame suutma vedama 8 päevaga 65 000 tonni teravilja, käigus on kuni 150 veokit, mis liiguvad 5minutiliste intervallidega 20 erinevast laost üle Eesti Muugale. Sellise protsessi käivitamine eeldab tohutut eeltööd,  kuid põllumajanduses on kõikide muutujate ette ennustamine sisuliselt võimatu," tõdes Baltic Agro endine logistikajuht Anti Laiv Pärnus toimuval tarneahelakonverentsil. Tema sõnul on Eestis tulnud ette olukordi, kus viljalaev pidi ootama sadamas kolm nädalat, sest vihmaga polnud võimalik seda täis vedada.

Lisaks ilmataadile on põllumajandussektoris veel veel palju teisigi muutujaid, mida pole võimalik ette ennustada. "Kui ettevõttel on paar-kolm suurt strateegilist partnerit, on asi lihtne, kuid ostes kaupa paljudelt erinevatelt põllumeestelt, siis on tegemist väga suure seltskonnaga, kus on palju erinevaid hoiakuid, töösse suhtumisi ja emotsioone. Pole harvad olukorrad, mil talunik helistab ja teatab, et panin just kuivati seisma, tulge viige ära," tunnistas Laiv, kelle sõnul on sellistes olukordades väga keeruline logistikat korraldada.

Felixil sama mure

Ka Põltsamaa Felixi tehasesse kurke kokku ostva Orkla Eesti ostujuht Peeter Kibe tõdes, et põllumajandussektoris on ettenägematuid tegureid rohkem kui mistahes teises valdkonnas. "Meie peame väga lühikese aja jooksul panema purki väga suure koguse kurke, sest üle kolme päeva nad ei seisa. Elu on aga näidanud, et kui planeeritud tootmine kätte jõuab, pole kurke veel kusagil," nentis Kibe, kelle sõnul ei ole õnneks nende puhul tarnijaid väga palju.

"Meil on Eestis 11 lepingulist partnerit, kellelt möödunud aastal tarnisime 1270 tonni kurke. Meie miinimumkogus on 100 tonni ning aitame oma lepingupartnereid igati. Ostame neile seemne, aitame väetiste, kiledega jne. Aga eks siingi sõltub palju ilmast, millal täpselt kurgid valmis saavad ja see ei ole enam tootja süü."

Eriti keeruliseks teeb nende logistika tõsiasi, et kurk peab sama purki hiljemalt kolme päeva jooksul pärast laoplatsile saabumist. Kokku on Felixil planeeritud kurkide tootmisprotsess 10 nädalat, kuid reaalselt kipub see Kibe sõnul alati üle minema.

Samal teemal saad pikemalt lugeda 28. märtsil ilmuvast Äripäeva Logistika erilehest. 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.0247448
Brasiilia reaal BRL 4,28 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 61,83 0
Hiina jüaan CNY 7,98 0
Hongkongi dollar HKD 9,03 0
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,21 0
India ruupia INR 84,47 0
Indoneesia ruupia IDR 17482,49 0
Islandi kroon ISK 134,61 0
Jaapani jeen JPY 129,57 0
Kanada dollar CAD 1,51 0
LAV rand ZAR 16,59 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1302,29 0
Malaysia ringgit MYR 4,78 0
Mehhiko peeso MXN 22,17 0
Norra kroon NOK 9,47 0
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,35 0
Rumeenia leu RON 4,66 0
Singapuri dollar SGD 1,59 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0113546
Šveitsi frank CHF 1,15 0
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 37,51 0
Tšehhi kroon CZK 25,83 0
Türgi liir TRY 6,50 0
Ukraina grivna UAH 32,35 0
Ungari forint HUF 322,91 0
USA dollar USD 1,15 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,75 0
Valgevene rubla BYN 2,43 0
Vene rubla RUB 75,37 0

Valdkonna töökuulutused