Peeter Kibe: tarneahela juhtimine on töö tarnijaga

Peeter Kibe
Peeter Kibe

Tarneahela juhtimine on töö tarnijaga ja mulle tundub, et tarneahela juhtimine läheb järjest rohkem fookusesse, ütleb Orkla Eesti ostujuht Peeter Kibe.

Tarneahela juhtimine muutub Peeter Kibe hinnangul aina olulisemaks. "Igasugused logistilised lahendused on täna ettevõtetel palju kättesaadavamad kui varem. Suured tarnijad on palju rohkem avatud koostööks lõppkliendiga, mitte vahendajaga. Tarneahel otsib täna võimalusi, kuidas lõppkulu paremaks saada. See on koht, kus on võimalik kokku hoida," ütleb Peeter Kibe.

Veel ütleb Kibe, et tarneahela juhtimine ei ole midagi sellist, mida peaks pelgama. „Tarneahela juhtimist ei tasu karta, pigem sisse vaadata ja analüüsida – ei ole see nii suur asi midagi,“ märgib ta.

Järgneb intervjuu Peeter Kibega:

Kuidas te tarnijaid valite?

Suur hulk tarnijaid on ajalooliselt kujunenud. Läbi erinevate kanalite tuleb infot ka uute potentsiaalsete tarnijate kohta. Meile saadetakse pidevalt informatsiooni ja käime ise messidel.

Reeglina oleme kasutanud sellist lähenemist, et vahetame tarnijaga infot ja püüame aru saada, kas tal on potentsiaali saada meie tarnijaks. Meie jaoks on olulised kvaliteet, tarnekindlus ja hind. Tarnija tehased peavad olema auditeeritud vastavalt meie mängureeglitele. Kui tundub, et tarnija suudab meie kriteeriume täita, kaasame ta hangetesse.

Lisaks, kui tarnijad suudavad pakkuda huvitavaid hindu või tingimusi, siis teeme teise sammu ehk võtame ette spetsifikatsioonid ja hakkame testima nende pakutavaid materjale väikeses mahus.

Näiteks pakendite hankeid teeme iga kolme aasta tagant ja pärast hanget peame tegema otsuse, kas tahame uuele tarnijale üle minna või mitte. Kui näeme, et uus on suure potentsiaaliga ning suudab pakkuda sobivaid tingimusi ja kokkuhoiu võimalusi, siis me hakkame selle tarnijaga tööle ja püüame ta süsteemi juurutada.

Milline on ideaalne tarneahel?

Ideaalseid asju pole olemas, kuid liigume teatud tegevustega ideaalsema tarneahela poole. Meil on üsna hästi toimivad tarneahelad erinevate tarnijatega. Meil on väga häid tarnijaid, kes on võimekad ja paindlikud. Ma väga usun ka VMI-lahendustesse – ka toorme ostmisel, kus saaksime call off´ide ja ostuspetsialisti töö omalt poolt välja lülitada ja selle tarnijale nihutada. Ikka selleks, et tarnija hakkaks vastavalt meie saadetud andmetele vajadusi planeerima ja materjali saatma.

Kas tarneahela juhtimine on Eesti juhtidel fookuses?

Mulle tundub, et see läheb järjest rohkem fookusesse. Igasugused logistilised lahendused on täna ettevõtetel palju kättesaadavamad kui varem. Suured tarnijad on palju rohkem avatud koostööks lõppkliendiga, mitte vahendajaga. Tarneahel otsib täna võimalusi, kuidas lõppkulu paremaks saada. See on koht, kus on võimalik kokku hoida.

Vaadates nüüd puhtalt seda, mis Orklas toimub, siis mida aasta edasi, seda suurem fookus on tarneahelal ja sealt sünergia otsimisel või õhu väljalaskmisel. Vähemalt viimast kolme aastat vaadates on see fookus ainult kasvanud. Arvan, et see laiem trend.

Millist nõu annaksid väikestele ettevõtetele tarneahela juhtimiseks?

Tarneahela juhtimine on töö tarnijaga ja mõistmine, millest koosneb hind. Meie oleme täna oma tarnijaga töötades jõudnud üsna avatud kalkulatsioonideni. Orklal on natuke lihtsam aru saada teatud hinnakujunemisest, kuna tunneme tooraineturgu. Teame, milline on toormeturg ja conversion cost. Tarneahela juhtimist ei tasu karta, pigem sisse vaadata ja analüüsida – ei ole see nii suur asi midagi.

NB! Pikemat intervjuud Peeter Kibega saate lugeda 21. märtsil Äripäeva vahel ilmuvast Tööstuse erilehest ja seejärel ka veebist tööstusuudised.ee.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0.2844774
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.2246665
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204604
Filipiinide peeso PHP 62,01 0.3706401
Hiina jüaan CNY 8,00 0.3035663
Hongkongi dollar HKD 9,04 0.201747
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.306591
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.0213878
India ruupia INR 84,55 0.1575605
Indoneesia ruupia IDR 17506,36 0.206178
Islandi kroon ISK 134,62 0.0074289
Jaapani jeen JPY 130,00 0.4016064
Kanada dollar CAD 1,51 0.132758
LAV rand ZAR 16,53 -0.3057864
Lõuna-Korea vonn KRW 1302,29 0.0691568
Malaysia ringgit MYR 4,79 0.2258705
Mehhiko peeso MXN 22,23 0.3258829
Norra kroon NOK 9,46 -0.0031707
Poola slott PLN 4,29 -0.0745712
Rootsi kroon SEK 10,33 -0.0793075
Rumeenia leu RON 4,66 0.0686563
Singapuri dollar SGD 1,59 0.2209038
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.1931818
Šveitsi frank CHF 1,15 0.0523469
Taani kroon DKK 7,46 0.0751305
Tai baht THB 37,74 0.8421998
Tšehhi kroon CZK 25,83 0.0426092
Türgi liir TRY 6,51 0.3158462
Ukraina grivna UAH 32,36 0.1011654
Ungari forint HUF 322,34 -0.1053675
USA dollar USD 1,15 0.0520653
Uus-Meremaa dollar NZD 1,75 0.9116086
Valgevene rubla BYN 2,42 -0.3424799
Vene rubla RUB 75,26 -0.0728935

Valdkonna töökuulutused