Peeter Kibe: tarneahela juhtimine on töö tarnijaga

Peeter Kibe
Peeter Kibe

Tarneahela juhtimine on töö tarnijaga ja mulle tundub, et tarneahela juhtimine läheb järjest rohkem fookusesse, ütleb Orkla Eesti ostujuht Peeter Kibe.

Tarneahela juhtimine muutub Peeter Kibe hinnangul aina olulisemaks. "Igasugused logistilised lahendused on täna ettevõtetel palju kättesaadavamad kui varem. Suured tarnijad on palju rohkem avatud koostööks lõppkliendiga, mitte vahendajaga. Tarneahel otsib täna võimalusi, kuidas lõppkulu paremaks saada. See on koht, kus on võimalik kokku hoida," ütleb Peeter Kibe.

Veel ütleb Kibe, et tarneahela juhtimine ei ole midagi sellist, mida peaks pelgama. „Tarneahela juhtimist ei tasu karta, pigem sisse vaadata ja analüüsida – ei ole see nii suur asi midagi,“ märgib ta.

Järgneb intervjuu Peeter Kibega:

Kuidas te tarnijaid valite?

Suur hulk tarnijaid on ajalooliselt kujunenud. Läbi erinevate kanalite tuleb infot ka uute potentsiaalsete tarnijate kohta. Meile saadetakse pidevalt informatsiooni ja käime ise messidel.

Reeglina oleme kasutanud sellist lähenemist, et vahetame tarnijaga infot ja püüame aru saada, kas tal on potentsiaali saada meie tarnijaks. Meie jaoks on olulised kvaliteet, tarnekindlus ja hind. Tarnija tehased peavad olema auditeeritud vastavalt meie mängureeglitele. Kui tundub, et tarnija suudab meie kriteeriume täita, kaasame ta hangetesse.

Lisaks, kui tarnijad suudavad pakkuda huvitavaid hindu või tingimusi, siis teeme teise sammu ehk võtame ette spetsifikatsioonid ja hakkame testima nende pakutavaid materjale väikeses mahus.

Näiteks pakendite hankeid teeme iga kolme aasta tagant ja pärast hanget peame tegema otsuse, kas tahame uuele tarnijale üle minna või mitte. Kui näeme, et uus on suure potentsiaaliga ning suudab pakkuda sobivaid tingimusi ja kokkuhoiu võimalusi, siis me hakkame selle tarnijaga tööle ja püüame ta süsteemi juurutada.

Milline on ideaalne tarneahel?

Ideaalseid asju pole olemas, kuid liigume teatud tegevustega ideaalsema tarneahela poole. Meil on üsna hästi toimivad tarneahelad erinevate tarnijatega. Meil on väga häid tarnijaid, kes on võimekad ja paindlikud. Ma väga usun ka VMI-lahendustesse – ka toorme ostmisel, kus saaksime call off´ide ja ostuspetsialisti töö omalt poolt välja lülitada ja selle tarnijale nihutada. Ikka selleks, et tarnija hakkaks vastavalt meie saadetud andmetele vajadusi planeerima ja materjali saatma.

Kas tarneahela juhtimine on Eesti juhtidel fookuses?

Mulle tundub, et see läheb järjest rohkem fookusesse. Igasugused logistilised lahendused on täna ettevõtetel palju kättesaadavamad kui varem. Suured tarnijad on palju rohkem avatud koostööks lõppkliendiga, mitte vahendajaga. Tarneahel otsib täna võimalusi, kuidas lõppkulu paremaks saada. See on koht, kus on võimalik kokku hoida.

Vaadates nüüd puhtalt seda, mis Orklas toimub, siis mida aasta edasi, seda suurem fookus on tarneahelal ja sealt sünergia otsimisel või õhu väljalaskmisel. Vähemalt viimast kolme aastat vaadates on see fookus ainult kasvanud. Arvan, et see laiem trend.

Millist nõu annaksid väikestele ettevõtetele tarneahela juhtimiseks?

Tarneahela juhtimine on töö tarnijaga ja mõistmine, millest koosneb hind. Meie oleme täna oma tarnijaga töötades jõudnud üsna avatud kalkulatsioonideni. Orklal on natuke lihtsam aru saada teatud hinnakujunemisest, kuna tunneme tooraineturgu. Teame, milline on toormeturg ja conversion cost. Tarneahela juhtimist ei tasu karta, pigem sisse vaadata ja analüüsida – ei ole see nii suur asi midagi.

NB! Pikemat intervjuud Peeter Kibega saate lugeda 21. märtsil Äripäeva vahel ilmuvast Tööstuse erilehest ja seejärel ka veebist tööstusuudised.ee.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1593168
Brasiilia reaal BRL 4,41 -0.3904839
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204604
Filipiinide peeso PHP 60,64 -0.6471591
Hiina jüaan CNY 7,80 -0.7152129
Hongkongi dollar HKD 8,90 -0.6108524
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.009428
Iisraeli seekel ILS 4,18 -0.7624341
India ruupia INR 79,31 -0.706121
Indoneesia ruupia IDR 16525,14 -0.7157418
Islandi kroon ISK 124,03 0.1615117
Jaapani jeen JPY 125,93 -0.2929533
Kanada dollar CAD 1,49 -0.8277704
LAV rand ZAR 16,18 -1.5729202
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,17 -1.1404761
Malaysia ringgit MYR 4,64 -0.4929381
Mehhiko peeso MXN 21,52 -1.2922812
Norra kroon NOK 9,53 -0.0608024
Poola slott PLN 4,30 0.1093176
Rootsi kroon SEK 10,36 -0.3413429
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0708793
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.4843541
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.1791112
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.5472198
Taani kroon DKK 7,45 0.0402598
Tai baht THB 37,77 -0.7328029
Tšehhi kroon CZK 25,73 -0.1319927
Türgi liir TRY 7,37 -5.8443135
Ukraina grivna UAH 31,12 -0.2503133
Ungari forint HUF 322,96 0.0030965
USA dollar USD 1,13 -0.6136045
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 -0.5826363
Valgevene rubla BYN 2,32 -1.1716087
Vene rubla RUB 75,38 -2.4884001

Valdkonna töökuulutused