Autor: Logistikauudised.ee • 15. märts 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Nõudepõhine ühistransport on maapiirkondades elu küsimus

Ühistransport maal.
Foto: Postimees/Scanpix
Transpordimured on üheks peamiseks põhjuseks, miks inimesed ei saa maale elama minna ning nõudepõhise ühistranspordi elluviimine Eestis on paljudes kohtades elu küsimus, tõdeti eilsel Riigikogus toimunud arutelul.

 „Kiire ja paindlik ühistransport on paljude külade jaoks ellujäämise küsimus. Praegune ühistransport suudab järjest suurema raha eest teenindada järjest vähem inimesi,“ ütles oma videoettekandes Põlva vallavolikogu esimees Igor Taro. Tema sõnul ollakse Põlvamaal valmis katsetama esimest nõudepõhist ühistranspordi projekti Mandri-Eestis.

Pilootprojekt lükatakse sel suvel käima Saaremaal. „Kuna inimeste liikumisharjumused ei käi mööda maakonna ja omavalitsuste piire, siis pole meil mõtet üles ehitada süsteemi, mis piirneb maakonna või ühe regionaalse piirkonnaga,“ leidis Taro.

Ettevõtja Taavi Tamkivi on  kümme aastat elanud Anija vallas ja kogenud, et transpordimured on põhjuseks, miks inimesed ei saa maale elama minna. Kui inimesel ei ole autot, siis on tal raske liikuma pääseda. Samuti on maal keeruline laste kooli ja huviringidesse viimine. „Maal elavad kas rikkad inimesed või siis vaesed inimesed,“ tõdes Tamkivi, kes on uudsete lahenduste väljatöötamisele õla alla pannud.

Riigikogu e-Eesti toetusrühma eksperdi Pirko Konsa sõnul tehakse praegu pingsat tööd selle nimel, et leida inimestele kõige sobivamad lahendused. See eeldab digitaalse platvormi loomist, aga ka bussiliinide, jagamismajanduse põhimõtete ja valdade käsutuses olevate sõidukite kombineerimist. „Alati ei pea inimene apteeki sõitma, vajalik rohi võib apteegist ka tema koju jõuda,“ märkis Konsa. Tema sõnul mõeldakse kindlasti ka nendele inimestele, kes ei kasuta nutitelefoni.

Selveri e-kaubanduse juht Gunnar Obolenski rääkis nii toidukaupade inimestele toimetamise kui Hiiumaal tegutseva Selveri rändpoe kogemustest. Kui riigil, omavalitsustel ja ka erasektoril on piisavalt tahet ja koostöövalmidust, siis saab seda sünergiat inimeste huvides tööle rakendada, leidis Obolenski.

Eile Riigikogus toimunud ümarlaud lõppes tõdemusega, et nõudepõhise ühistranspordi arendamisele tuleb hoogu juurde anda, et pakkuda maal elavatele inimestele senisest märksa paremaid liikumisvõimalusi. Ühistranspordi tulevikule keskenduva arutelu korraldasid riigikogu e-Eesti toetusrühm ja sotsiaaldemokraatide fraktsioon. 

Riigikogu e-Eesti toetusrühma esimehe Tanel Talve kinnitusel tuleb selle projektiga täiskäigul edasi minna ning hakata vaatama, kas ja millises ulatuses on vaja muuta seadusi, et nutitransport saaks paremini toimida. 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077