Riigil pole raha Mäoni neljarealise tee ehitamiseks

Tallinna-Tartu maantee ökodukt
Tallinna-Tartu maantee ökodukt

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson tunnistas Riigikogu liikmete arupärimisele vastates muuhulgas, et praegusel hetkel Mäoni kavandatava neljarealise tee ehituseks pole riigil veel pooles mahus rahalist katet.

Simson tunnistas, et neljarealise tee ehitamiseks Mäoni peab riik kaaluma võimalikke soodsamaid variante, sest rahalist katet kogu projektile ei ole. "Kui me teedeehituses üldse raha ei loeks, kui meil oleks võimalik ellu viia ideaalprogramm, siis kahtlemata ehitataks need teed välja vähemalt põhimaanteede ulatuses, kolmes suunas ja 2+2 laiuses kohe. Paraku isegi Mäoni neljarealise tee ehitamisel ei ole praegusel hetkel pooles mahus veel rahalist katet olemas," ütles minister.

Kitsam tee ja õhem asfalt

Säästumeetmete rakendamine riigile sedavõrd olulises tee-ehituses oli ka põhjuseks, miks Riigikogu liikmed Henn Põlluaas, Martin Helme, Uno Kaskpeit, Jaak Madison, Raivo Põldaru ja Arno Silla esitasid 18. detsembril 2017 ministrile arupärimise Tallinna-Tartu maantee projekti normidele mittevastavuse kohta.

Arupärijad viitasid asjaolule, et Tallinna-Tartu maantee Kose-Ardu teelõik ja Ardu-Võõbu teelõik on ette nähtud I klassi maanteena, kus projektkiiruseks on arvestatud 120 km/h. Vastavalt tee projekteerimise määrusele peab vastavate teelõikude ristlõige olema iga sõiduraja kohta 3,75 meetrit ning kindlustatud peenra laius 2,5 meetrit.

Arupärijad juhtisid tähelepanu, et kõnealuste teelõikude projektides on aga iga sõidurada hoopis 3,5 meetrit, mis on 25 cm võrra kitsam kui peaks. Sama lugu on kindlustatud peenra laiusega, mis on 2 meetrit, kuid peaks olema 50 cm laiem. Kummagi projekti raames on projekteeritud jätta välja ehitamata viimane kiht asfaltbetooni.

Arupärijad märkisid, et tegemist on kehtivate normide rikkumisega, mille tagajärjel kannatab oluliselt valmiva teelõigu kvaliteet, vastupidavus ja liiklusohutus. Tulenevalt sellest sooviti ministrilt saada selgitusi.

Minister rõhub Rootsi kogemusele

Simson märkis oma vastuses, et majandus- ja taristuministri määrus "Tee projekteerimise normid" lubab kasutada teede projekteerimisel Eestile lähedastes kliimavöötmetes asuvate Euroopa riikide projekteerimise norme ning muid juhendmaterjale, kui sellega luuakse tingimused ohutuks liiklemiseks.

„Otsimaks võimalusi piiratud vahendite olukorras saavutada maksimaalset tulemust, on Maanteeamet aastate jooksul uurinud paljude erinevate riikide praktikaid. Sageli kasutatakse Eestis teede projekteerimiseks Rootsi norme, mis tagavad Põhjamaade tasemel liiklusohutuse,“ ütles Simson.

Ta selgitas, et Tartu maantee projekti tegemisel on tee ristlõike valimisel aluseks Rootsis kehtivates teeprojekteerimist käsitlevates juhendmaterjalides toodud sõiduraja ja kindlustatud peenra laiused. „Sõiduradade laius 3,5 meetrit ning kindlustatud peenra laius 2 meetrit võimaldab analoogselt Aruvalla–Kose lõiguga hooajalise lubatud suurima piirkiiruse suurendamist,“ põhjendas minister.

Ta lisas, et Euroopa maanteeametite peadirektorite nõukogu koostatud juhendmaterjalis, mis käsitleb ohutu teega külgnevate alade projekteerimist, on esitatud informatsioon eri riikides kasutatavate teepeenarde laiuste kohta. Ka antud kokkuvõttest selgub, et teepeenar laiusega 2 meetrit on antud lahenduse puhul piisav.

TTÜ teadlane Eestit Rootsiga ei võrdleks

Simson viitas ka Tallinna Tehnikaülikooli ekspertide seisukohale otstarbekusest lähtuvalt võimalusele maanteekiirustel rajalaiuse vähendamiseks 25 sentimeetri võrra senise 3,75 asemel 3,5 ja senise 3,5 asemel 3,25.  „See võimaldaks vähendada ehituskulusid, seejuures liiklusohutust halvendamata,“ märkis Simson.

Minister selgitas, et tänaste väiksemate koormuste juures on võimalik loobuda kõige pealmisest asfaldikihist ning ehitada see siis, kui liikluskoormus seda nõuab. Seega tähendab viimase asfaltbetoonikihi ehitamise edasilükkamine sisuliselt etapiviisilist ehitamist. Ministri sõnul vastab rajatav konstruktsioon tänastele koormustele ning pealmise asfaldikihi ehitamine tulevikus ei põhjusta täna tee läbivajumist.

TTÜ teadlane Tiit Metsvahi tunnistas aga eile ERR-i Aktuaalsele Kaamerale, et seadused lubavad tõepoolest kasutada Põhjamaade norme, kuid sellisel juhul tuleks arvestada kõikide Rootsi tingimustega. "Rootsis, kui selliseid teid teha, väga hoolega vaadatakse järele, missugune on kohalik võrk, kas meil on sinna kogujateed vaja, kas kohalikule võrgule saab inimesi suunata, eelkõige kergliiklejaid. Kui seda saab, siis pole väga hullu nende ristlõigetega. Tõsi, mulle isiklikult tundub, et kaugus sellest /.../ sisemisest sõidurajast kuni piirdeni on väga väike," kommenteeris Metsvahi.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.018569
Brasiilia reaal BRL 4,86 0.0102978
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102297
Filipiinide peeso PHP 63,06 0.068241
Hiina jüaan CNY 8,01 0.0687345
Hongkongi dollar HKD 9,16 0.081969
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0403986
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.083644
India ruupia INR 84,87 0.0683865
Indoneesia ruupia IDR 17335,89 0.0685753
Islandi kroon ISK 127,81 0.0078247
Jaapani jeen JPY 131,02 -0.0305204
Kanada dollar CAD 1,51 0.0991342
LAV rand ZAR 17,36 0.0120988
Lõuna-Korea vonn KRW 1310,76 0.1558775
Malaysia ringgit MYR 4,83 0.0683103
Mehhiko peeso MXN 21,95 0.0565193
Norra kroon NOK 9,52 -0.0084058
Poola slott PLN 4,29 -0.0373152
Rootsi kroon SEK 10,39 -0.0019246
Rumeenia leu RON 4,64 -0.0107689
Singapuri dollar SGD 1,60 0.0187629
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0225454
Šveitsi frank CHF 1,12 -0.0266643
Taani kroon DKK 7,46 -0.0107247
Tai baht THB 38,00 0.0687334
Tšehhi kroon CZK 25,42 -0.0039342
Türgi liir TRY 7,47 0.3142458
Ukraina grivna UAH 32,86 0.0685144
Ungari forint HUF 323,37 -0.0865132
USA dollar USD 1,17 0.0857265
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.0225746
Valgevene rubla BYN 2,46 0.093439
Vene rubla RUB 78,67 0.2201423

Valdkonna töökuulutused

EDUKAS SUURETTEVÕTE otsib TARNEAHELA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

24. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018