Millal on tee libe?

Libe tee.
Libe tee.

Liiklusõnnetused ei toimu "libeda tee tõttu", vaid sõidukijuhi tegevusest tulenevalt, selgitab maanteeameti hooldeosakonna juhtivinsener Rain Hallimäe.

Suhtumisel tee libedusse torkab silma arvamuste paljusus. Mõnele sõitjale tundub tee libe isegi suvel, teistele ei ole libe ka talvine lumikattega tee. Loomulikult võivad liiklusõnnetused juhtuda libedal teel, libedus võib õnnetust soodustada, õnnetusele võib kaasa aidata hilinenud teehooldus jne. Kuid liiklusõnnetused ei toimu siiski mitte "libeda tee tõttu", vaid sõidukijuhi tegevusest tulenevalt.

Teehooldes kasutatakse libeduse määramiseks konkreetset näitajat, milleks on haardetegur. Tegemist on suhtelise ühikuga, mille teoreetiline arvväärtus küünib nullist üheni. Väärtus null oleks tinglikult olukord, mil sõiduk pidama ei jäägi, ja väärtus üks võrduks sõitmisega vastu seina. Tegelikkuses kõigub haardetegur meil mõõdetavate seadmetega piirides 0,10st kuni 0,60…0,80ni.

Haardeteguri väärtus vahemikus 0,10…0,15 kujutab endast ligilähedaselt olukorda, mil on tegemist märja jääga ehk kui jäisel pinnal on vee- või lumekiht või teel on nn must (mittenähtav) jää või külmale pinnale on sadanud vihma või sajab jäävihma. Need olud on kõige ohtlikumad, ja ohtlikud kõigile, olenemata sõidukist, rehvidest ja juhi sõidukogemusest. Samas võivad need tekkida üsna ootamatult, sest ilmamuutuste prognoosimine ei pruugi alati õnnestuda ja teehooldetehnika igale poole korraga ei jõua.

Stabiilsetes ilmaoludes tagab Maanteeamet haardeteguri väärtuse vähemalt 0,20 kõikidel, ka väikese liiklusega riigiteedel. Tegelikkuses võib siis teepinnal olla kinni sõidetud lumekiht, pind võib olla jäine, aga karestatud, kruusateedel on kivikesed väljas. Kattega teede pind võib, aga ei pruugi olla libedustõrjematerjalidega töödeldud.

Haardeteguri väärtuse 0,25 puhul võib teepinnal esineda lund, teepind on enamasti libedustõrjematerjalidega töödeldud, kuid pind ei pruugi olla lume- ja jäävaba. Selline tee on talverehvidega autoga hästi sõidetav, kuid sõidutingimused ei ole suvistega võrreldavad. Võib esineda nn lume- või lörtsilibedust, pidurdusmaa on pikem, möödasõidud on ohtlikumad. Haardetegur 0,25 tagatakse peamiselt tugiteedel, mille liiklussagedus on Eesti keskmisel tasemel. Haardeteguri väärtuse 0,30 puhul on sõidujäljed üldiselt lume- ja jäävabad. See haardetegur tagatakse suurtel riigiteedel.

Libeduse tekkimisel võib kõikide mainitud haardetegurite saavutamine võtta aega nn hooldustsükli pikkuse aja ja igal ajahetkel nimetatud väärtusi ei tagata.

Seega on tee libeduse määramisel kolm taset, mida riigiteedel kasutatakse ja mida sõitjad arvesse peaksid võtma. Kõige väiksematel ehk enamikul teedel tagatakse haardetegur 0,20. Keskmise liiklusega teedel haardetegur 0,25 ning riigi peamistel teedel haardetegur 0,30. Eeltoodut peaksid liiklejad sõitude tegemisel arvesse võtma. Näiteks juhid, kes teevad oma sõite väiksematel teedel, ei saagi võrrelda sõiduolusid suuremate teedega, kuna nõuded on erinevad.

Mida tuleks teha enne sõidu alustamist?

Kuulata ilmaprognoose, võimalikke maanteeameti ja politsei hoiatusi ning nendest lähtuvalt planeerida sõit. Kui soovitatakse liiklusse mitte minna, siis võimaluse korral lükata sõit edasi. Kui prognoositakse sõiduolude halvenemist, varuda rohkem aega sihtkohta jõudmiseks. Jälgida tuleks libedust ennustavaid ilmamärke, näiteks järsud temperatuurimuutused, ilma selginemine või vastupidi, pilvede teke, vihm nullilähedaste temperatuuride juures jmt. Esimeseks hoiatuseks võib olla libe kodutrepp uksest välja astudes või auto esiklaasile ladestunud paks jää, eriti kui kulub palju aega selle sulatamiseks või maha kraapimiseks. Talvise sõidu ajal tuleb aga alati arvestada, et tee võib olla ootamatult libe, ja valida vastav sõidustiil!

Osale arutelus

  • Rain Hallimäe, maanteeameti hooldeosakonna juhtivinsener

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.0509197
Brasiilia reaal BRL 4,37 -0.0091516
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204551
Filipiinide peeso PHP 61,85 0.0517682
Hiina jüaan CNY 7,53 0.0517997
Hongkongi dollar HKD 9,11 0.0439469
Horvaatia kuna HRK 7,37 0
Iisraeli seekel ILS 4,20 -0.0285694
India ruupia INR 78,86 0.0520192
Indoneesia ruupia IDR 16363,55 0.051727
Islandi kroon ISK 126,41 -0.015819
Jaapani jeen JPY 127,64 0.039188
Kanada dollar CAD 1,54 0.0064754
LAV rand ZAR 15,76 0.1028905
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,47 -0.0559358
Malaysia ringgit MYR 4,65 -0.0730146
Mehhiko peeso MXN 23,58 0.0025451
Norra kroon NOK 9,43 0
Poola slott PLN 4,33 0.0254194
Rootsi kroon SEK 10,31 -0.0019391
Rumeenia leu RON 4,67 -0.032144
Singapuri dollar SGD 1,58 0.031738
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0571233
Šveitsi frank CHF 1,15 0.0260779
Taani kroon DKK 7,45 -0.0201329
Tai baht THB 38,15 -0.0091729
Tšehhi kroon CZK 25,86 0.0077348
Türgi liir TRY 5,50 0.3725755
Ukraina grivna UAH 30,50 0.0518247
Ungari forint HUF 326,09 -0.0153308
USA dollar USD 1,16 0.0603396
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.1839544
Valgevene rubla BYN 2,32 -0.0301854
Vene rubla RUB 73,88 0.0761263

Valdkonna töökuulutused