Millal on tee libe?

Libe tee.
Libe tee.

Liiklusõnnetused ei toimu "libeda tee tõttu", vaid sõidukijuhi tegevusest tulenevalt, selgitab maanteeameti hooldeosakonna juhtivinsener Rain Hallimäe.

Suhtumisel tee libedusse torkab silma arvamuste paljusus. Mõnele sõitjale tundub tee libe isegi suvel, teistele ei ole libe ka talvine lumikattega tee. Loomulikult võivad liiklusõnnetused juhtuda libedal teel, libedus võib õnnetust soodustada, õnnetusele võib kaasa aidata hilinenud teehooldus jne. Kuid liiklusõnnetused ei toimu siiski mitte "libeda tee tõttu", vaid sõidukijuhi tegevusest tulenevalt.

Teehooldes kasutatakse libeduse määramiseks konkreetset näitajat, milleks on haardetegur. Tegemist on suhtelise ühikuga, mille teoreetiline arvväärtus küünib nullist üheni. Väärtus null oleks tinglikult olukord, mil sõiduk pidama ei jäägi, ja väärtus üks võrduks sõitmisega vastu seina. Tegelikkuses kõigub haardetegur meil mõõdetavate seadmetega piirides 0,10st kuni 0,60…0,80ni.

Haardeteguri väärtus vahemikus 0,10…0,15 kujutab endast ligilähedaselt olukorda, mil on tegemist märja jääga ehk kui jäisel pinnal on vee- või lumekiht või teel on nn must (mittenähtav) jää või külmale pinnale on sadanud vihma või sajab jäävihma. Need olud on kõige ohtlikumad, ja ohtlikud kõigile, olenemata sõidukist, rehvidest ja juhi sõidukogemusest. Samas võivad need tekkida üsna ootamatult, sest ilmamuutuste prognoosimine ei pruugi alati õnnestuda ja teehooldetehnika igale poole korraga ei jõua.

Stabiilsetes ilmaoludes tagab Maanteeamet haardeteguri väärtuse vähemalt 0,20 kõikidel, ka väikese liiklusega riigiteedel. Tegelikkuses võib siis teepinnal olla kinni sõidetud lumekiht, pind võib olla jäine, aga karestatud, kruusateedel on kivikesed väljas. Kattega teede pind võib, aga ei pruugi olla libedustõrjematerjalidega töödeldud.

Haardeteguri väärtuse 0,25 puhul võib teepinnal esineda lund, teepind on enamasti libedustõrjematerjalidega töödeldud, kuid pind ei pruugi olla lume- ja jäävaba. Selline tee on talverehvidega autoga hästi sõidetav, kuid sõidutingimused ei ole suvistega võrreldavad. Võib esineda nn lume- või lörtsilibedust, pidurdusmaa on pikem, möödasõidud on ohtlikumad. Haardetegur 0,25 tagatakse peamiselt tugiteedel, mille liiklussagedus on Eesti keskmisel tasemel. Haardeteguri väärtuse 0,30 puhul on sõidujäljed üldiselt lume- ja jäävabad. See haardetegur tagatakse suurtel riigiteedel.

Libeduse tekkimisel võib kõikide mainitud haardetegurite saavutamine võtta aega nn hooldustsükli pikkuse aja ja igal ajahetkel nimetatud väärtusi ei tagata.

Seega on tee libeduse määramisel kolm taset, mida riigiteedel kasutatakse ja mida sõitjad arvesse peaksid võtma. Kõige väiksematel ehk enamikul teedel tagatakse haardetegur 0,20. Keskmise liiklusega teedel haardetegur 0,25 ning riigi peamistel teedel haardetegur 0,30. Eeltoodut peaksid liiklejad sõitude tegemisel arvesse võtma. Näiteks juhid, kes teevad oma sõite väiksematel teedel, ei saagi võrrelda sõiduolusid suuremate teedega, kuna nõuded on erinevad.

Mida tuleks teha enne sõidu alustamist?

Kuulata ilmaprognoose, võimalikke maanteeameti ja politsei hoiatusi ning nendest lähtuvalt planeerida sõit. Kui soovitatakse liiklusse mitte minna, siis võimaluse korral lükata sõit edasi. Kui prognoositakse sõiduolude halvenemist, varuda rohkem aega sihtkohta jõudmiseks. Jälgida tuleks libedust ennustavaid ilmamärke, näiteks järsud temperatuurimuutused, ilma selginemine või vastupidi, pilvede teke, vihm nullilähedaste temperatuuride juures jmt. Esimeseks hoiatuseks võib olla libe kodutrepp uksest välja astudes või auto esiklaasile ladestunud paks jää, eriti kui kulub palju aega selle sulatamiseks või maha kraapimiseks. Talvise sõidu ajal tuleb aga alati arvestada, et tee võib olla ootamatult libe, ja valida vastav sõidustiil!

Osale arutelus

  • Rain Hallimäe, maanteeameti hooldeosakonna juhtivinsener

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.0447885
Brasiilia reaal BRL 4,47 0.0469557
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102297
Filipiinide peeso PHP 60,94 0.0082053
Hiina jüaan CNY 7,86 0.0089046
Hongkongi dollar HKD 8,98 0.0089121
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.2711526
Iisraeli seekel ILS 4,18 0.0095609
India ruupia INR 80,16 0.0087331
Indoneesia ruupia IDR 16703,74 0.0087413
Islandi kroon ISK 122,62 0.0081559
Jaapani jeen JPY 126,37 0.0079139
Kanada dollar CAD 1,49 -0.0133932
LAV rand ZAR 16,74 0.1028567
Lõuna-Korea vonn KRW 1280,40 0.0093729
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0085206
Mehhiko peeso MXN 21,60 -0.0083309
Norra kroon NOK 9,67 0
Poola slott PLN 4,29 0.0093199
Rootsi kroon SEK 10,47 0.0085999
Rumeenia leu RON 4,65 0.0086016
Singapuri dollar SGD 1,57 0.0191388
Suurbritannia nael GBP 0,90 -0.0223065
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0087819
Taani kroon DKK 7,46 0.0080479
Tai baht THB 37,93 0.0087021
Tšehhi kroon CZK 25,68 0.0077894
Türgi liir TRY 6,88 0.0087269
Ukraina grivna UAH 31,73 0.008511
Ungari forint HUF 322,42 0.0093055
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 0
Valgevene rubla BYN 2,34 0.0085353
Vene rubla RUB 76,60 0.0086173

Valdkonna töökuulutused