Teemaks vajab veel sättimist

Rainer Rohtla
Rainer Rohtla

Teekasutustasu raskematele veokitele on õige, aga suuremad saastajad on praegu jäänud tähelepanuta, kirjutab DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla.

Aasta algus tõi ka Eestisse teekasutustasu üle 3,5tonnise täismassiga veokitele. Selle maksu kehtestamine on mõistlik. Eesti on üks väheseid riike Euroopas, kus veokite teekasutustasu puudus. Samas vajab teetaristu arendamist ja hooldamist, vähetähtis ei ole ka keskkonna säästmise aspekt, mille peale meie seadusetegijad ilmselt kuigi põhjalikult siiski ei ole mõelnud.

Eri valitsused on kütuseaktsiisi tõuse õigustanud vajadusega investeerida teedesse. Samal eesmärgil kehtestati raskeveokimaks ning nüüd ka teekasutustasu. Kui seda arengut vaadata, siis tekib küsimus, milline maks järgmiseks ja kuhu see varem lubatud raha aktsiisidelt siis kaob. Alati on riigi ootus olnud suurem sellest, mida tegelikult on saavutatud.

Teemaksu suuruse rakendamisel ei ole lähtutud saastenäitajatest ega sellest, kuidas suunata ettevõtteid soetama uuemaid veovahendeid, mis on keskkonnasäästlikumad ja turvalisemad. Jah, teekasutustasu on üle 12tonniste veokite puhul diferentseeritud euroklassi kaupa, kuid see diferentseerimine ei ole mõistlik ega kajasta tegelikkuses veovahendite saastehulka. Kui vaadata euroklassi mootorite saastemahte, siis see erinevus on sõltuvalt saastenäitajast isegi kuni 89–98%. Samas Eesti teemaksu maksimaalne diferentserimine on näiteks 12tonnisel veokil, millel on koos haagisega vähemalt neli telge, 1000–1300 eurot aastas ehk umbes 30%. Praegu ei ole teekasutustasu keskkonnamõju aspekt piisavalt läbipaistev ega loogiline.

Riigil tuleks seada normid, mis mahus teekasutustasu järgmistel aastatel muutub, ja anda selge keskkonnamõjualane sisend. Näiteks kui praegu maksab üle 12tonnine nelja teljega euroklassi 0–3. klassi veok 1300 eurot aastas, siis 2019 võiks olla makse 1800 eurot ja 2020, aastal 2200 eurot. Samas aga võiks langetada VI klassi keskkonnasäästlikumate veokite teekasutusmaksu praeguselt 1000 eurolt 2019. aastaks 500 eurole ja 2020. aastal 300 euro peale. Planeeritud tasude muutus vähemalt kolme aasta peale võimaldab ettevõtjatel teha mõistliku aja jooksul muudatusi oma investeeringute kavas ning ei piira konkurentsi.

Loe pikemalt Äripäevast

Osale arutelus

  • Rainer Rohtla, DPD Eesti tegevjuht

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0
Brasiilia reaal BRL 4,33 0.0901818
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204604
Filipiinide peeso PHP 62,74 0.306979
Hiina jüaan CNY 8,01 0.0949608
Hongkongi dollar HKD 9,08 0.1212763
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0094471
Iisraeli seekel ILS 4,22 0.1161358
India ruupia INR 85,47 0.0948567
Indoneesia ruupia IDR 17613,76 0.095016
Islandi kroon ISK 134,43 0.0148798
Jaapani jeen JPY 129,59 0.1623126
Kanada dollar CAD 1,50 0.0398963
LAV rand ZAR 16,60 -0.1461303
Lõuna-Korea vonn KRW 1307,15 -0.1573468
Malaysia ringgit MYR 4,81 -0.0020794
Mehhiko peeso MXN 21,81 0.0192634
Norra kroon NOK 9,43 -0.0158972
Poola slott PLN 4,29 -0.0209707
Rootsi kroon SEK 10,36 0.0028948
Rumeenia leu RON 4,66 0.002146
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.0502008
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0454545
Šveitsi frank CHF 1,14 0.052521
Taani kroon DKK 7,46 0.0067035
Tai baht THB 37,81 0.0643073
Tšehhi kroon CZK 25,82 0.0232477
Türgi liir TRY 6,69 -0.0582594
Ukraina grivna UAH 32,34 0.0950129
Ungari forint HUF 322,48 -0.0186023
USA dollar USD 1,16 0.0690846
Uus-Meremaa dollar NZD 1,76 -0.333956
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.0490777
Vene rubla RUB 75,91 -0.0866019

Valdkonna töökuulutused