Teemaks vajab veel sättimist

Rainer Rohtla
Rainer Rohtla

Teekasutustasu raskematele veokitele on õige, aga suuremad saastajad on praegu jäänud tähelepanuta, kirjutab DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla.

Aasta algus tõi ka Eestisse teekasutustasu üle 3,5tonnise täismassiga veokitele. Selle maksu kehtestamine on mõistlik. Eesti on üks väheseid riike Euroopas, kus veokite teekasutustasu puudus. Samas vajab teetaristu arendamist ja hooldamist, vähetähtis ei ole ka keskkonna säästmise aspekt, mille peale meie seadusetegijad ilmselt kuigi põhjalikult siiski ei ole mõelnud.

Eri valitsused on kütuseaktsiisi tõuse õigustanud vajadusega investeerida teedesse. Samal eesmärgil kehtestati raskeveokimaks ning nüüd ka teekasutustasu. Kui seda arengut vaadata, siis tekib küsimus, milline maks järgmiseks ja kuhu see varem lubatud raha aktsiisidelt siis kaob. Alati on riigi ootus olnud suurem sellest, mida tegelikult on saavutatud.

Teemaksu suuruse rakendamisel ei ole lähtutud saastenäitajatest ega sellest, kuidas suunata ettevõtteid soetama uuemaid veovahendeid, mis on keskkonnasäästlikumad ja turvalisemad. Jah, teekasutustasu on üle 12tonniste veokite puhul diferentseeritud euroklassi kaupa, kuid see diferentseerimine ei ole mõistlik ega kajasta tegelikkuses veovahendite saastehulka. Kui vaadata euroklassi mootorite saastemahte, siis see erinevus on sõltuvalt saastenäitajast isegi kuni 89–98%. Samas Eesti teemaksu maksimaalne diferentserimine on näiteks 12tonnisel veokil, millel on koos haagisega vähemalt neli telge, 1000–1300 eurot aastas ehk umbes 30%. Praegu ei ole teekasutustasu keskkonnamõju aspekt piisavalt läbipaistev ega loogiline.

Riigil tuleks seada normid, mis mahus teekasutustasu järgmistel aastatel muutub, ja anda selge keskkonnamõjualane sisend. Näiteks kui praegu maksab üle 12tonnine nelja teljega euroklassi 0–3. klassi veok 1300 eurot aastas, siis 2019 võiks olla makse 1800 eurot ja 2020, aastal 2200 eurot. Samas aga võiks langetada VI klassi keskkonnasäästlikumate veokite teekasutusmaksu praeguselt 1000 eurolt 2019. aastaks 500 eurole ja 2020. aastal 300 euro peale. Planeeritud tasude muutus vähemalt kolme aasta peale võimaldab ettevõtjatel teha mõistliku aja jooksul muudatusi oma investeeringute kavas ning ei piira konkurentsi.

Loe pikemalt Äripäevast

Osale arutelus

  • Rainer Rohtla, DPD Eesti tegevjuht

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.0447084
Brasiilia reaal BRL 4,41 -0.1201242
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0051135
Filipiinide peeso PHP 62,18 0.240187
Hiina jüaan CNY 7,61 0.3390412
Hongkongi dollar HKD 9,14 -0.0962222
Horvaatia kuna HRK 7,37 -0.257226
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0214316
India ruupia INR 79,33 0.2819074
Indoneesia ruupia IDR 16474,85 0.4121354
Islandi kroon ISK 126,01 -0.023802
Jaapani jeen JPY 127,46 -0.6004835
Kanada dollar CAD 1,55 -0.0775845
LAV rand ZAR 15,67 -0.055484
Lõuna-Korea vonn KRW 1299,30 0.3212008
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.1908233
Mehhiko peeso MXN 23,35 0.1295292
Norra kroon NOK 9,45 0.096432
Poola slott PLN 4,32 -0.0486032
Rootsi kroon SEK 10,35 0.3333656
Rumeenia leu RON 4,66 0.0729927
Singapuri dollar SGD 1,59 0.2085703
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.045527
Šveitsi frank CHF 1,15 -0.1650022
Taani kroon DKK 7,45 -0.0161018
Tai baht THB 38,35 0.0620953
Tšehhi kroon CZK 25,81 0.1707743
Türgi liir TRY 5,34 -1.6776855
Ukraina grivna UAH 30,52 -0.1962304
Ungari forint HUF 324,67 0.0708914
USA dollar USD 1,16 -0.1029601
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.1777041
Valgevene rubla BYN 2,32 -0.3482074
Vene rubla RUB 73,24 -0.1518711

Valdkonna töökuulutused