Teemaks vajab veel sättimist

Rainer Rohtla
Rainer Rohtla

Teekasutustasu raskematele veokitele on õige, aga suuremad saastajad on praegu jäänud tähelepanuta, kirjutab DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla.

Aasta algus tõi ka Eestisse teekasutustasu üle 3,5tonnise täismassiga veokitele. Selle maksu kehtestamine on mõistlik. Eesti on üks väheseid riike Euroopas, kus veokite teekasutustasu puudus. Samas vajab teetaristu arendamist ja hooldamist, vähetähtis ei ole ka keskkonna säästmise aspekt, mille peale meie seadusetegijad ilmselt kuigi põhjalikult siiski ei ole mõelnud.

Eri valitsused on kütuseaktsiisi tõuse õigustanud vajadusega investeerida teedesse. Samal eesmärgil kehtestati raskeveokimaks ning nüüd ka teekasutustasu. Kui seda arengut vaadata, siis tekib küsimus, milline maks järgmiseks ja kuhu see varem lubatud raha aktsiisidelt siis kaob. Alati on riigi ootus olnud suurem sellest, mida tegelikult on saavutatud.

Teemaksu suuruse rakendamisel ei ole lähtutud saastenäitajatest ega sellest, kuidas suunata ettevõtteid soetama uuemaid veovahendeid, mis on keskkonnasäästlikumad ja turvalisemad. Jah, teekasutustasu on üle 12tonniste veokite puhul diferentseeritud euroklassi kaupa, kuid see diferentseerimine ei ole mõistlik ega kajasta tegelikkuses veovahendite saastehulka. Kui vaadata euroklassi mootorite saastemahte, siis see erinevus on sõltuvalt saastenäitajast isegi kuni 89–98%. Samas Eesti teemaksu maksimaalne diferentserimine on näiteks 12tonnisel veokil, millel on koos haagisega vähemalt neli telge, 1000–1300 eurot aastas ehk umbes 30%. Praegu ei ole teekasutustasu keskkonnamõju aspekt piisavalt läbipaistev ega loogiline.

Riigil tuleks seada normid, mis mahus teekasutustasu järgmistel aastatel muutub, ja anda selge keskkonnamõjualane sisend. Näiteks kui praegu maksab üle 12tonnine nelja teljega euroklassi 0–3. klassi veok 1300 eurot aastas, siis 2019 võiks olla makse 1800 eurot ja 2020, aastal 2200 eurot. Samas aga võiks langetada VI klassi keskkonnasäästlikumate veokite teekasutusmaksu praeguselt 1000 eurolt 2019. aastaks 500 eurole ja 2020. aastal 300 euro peale. Planeeritud tasude muutus vähemalt kolme aasta peale võimaldab ettevõtjatel teha mõistliku aja jooksul muudatusi oma investeeringute kavas ning ei piira konkurentsi.

Loe pikemalt Äripäevast

Osale arutelus

  • Rainer Rohtla, DPD Eesti tegevjuht

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.040175
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 65,19 0.586365
Hiina jüaan CNY 7,88 0.104182
Hongkongi dollar HKD 9,72 0.100948
Horvaatia kuna HRK 7,44 0.230414
Iisraeli seekel ILS 4,37 -0.654307
India ruupia INR 80,16 0.394253
Indoneesia ruupia IDR 16847,00 0.166478
Islandi kroon ISK 124,35 0.003216
Jaapani jeen JPY 132,33 0.31841
Kanada dollar CAD 1,56 0.080244
LAV rand ZAR 14,46 0.24884
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,50 0.022672
Malaysia ringgit MYR 4,83 0.028966
Mehhiko peeso MXN 22,98 -0.086945
Norra kroon NOK 9,67 0.109581
Poola slott PLN 4,15 -0.223729
Rootsi kroon SEK 9,91 0.267565
Rubla RUB 70,08 0.092838
Rumeenia leu RON 4,66 -0.021456
Singapuri dollar SGD 1,63 0.184297
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.158335
Šveitsi frank CHF 1,15 0.025193
Taani kroon DKK 7,45 -0.000671
Tai baht THB 38,98 0.360453
Tšehhi kroon CZK 25,33 0.007897
Türgi liir TRY 4,67 0.453743
Ukraina grivna UAH 33,69 0.08765
Ungari forint HUF 311,21 -0.038544
USA dollar USD 1,24 0.0935
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.125667
Valgevene rubla BRL 4,00 -0.226893
Valgevene rubla BYN 24319,00 0.234935

Valdkonna töökuulutused

Logistika Pluss otsib KLIENDIHALDURIT

Logistika Pluss OÜ

21. veebruar 2018

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018