Teemaks vajab veel sättimist

Rainer Rohtla
Rainer Rohtla

Teekasutustasu raskematele veokitele on õige, aga suuremad saastajad on praegu jäänud tähelepanuta, kirjutab DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla.

Aasta algus tõi ka Eestisse teekasutustasu üle 3,5tonnise täismassiga veokitele. Selle maksu kehtestamine on mõistlik. Eesti on üks väheseid riike Euroopas, kus veokite teekasutustasu puudus. Samas vajab teetaristu arendamist ja hooldamist, vähetähtis ei ole ka keskkonna säästmise aspekt, mille peale meie seadusetegijad ilmselt kuigi põhjalikult siiski ei ole mõelnud.

Eri valitsused on kütuseaktsiisi tõuse õigustanud vajadusega investeerida teedesse. Samal eesmärgil kehtestati raskeveokimaks ning nüüd ka teekasutustasu. Kui seda arengut vaadata, siis tekib küsimus, milline maks järgmiseks ja kuhu see varem lubatud raha aktsiisidelt siis kaob. Alati on riigi ootus olnud suurem sellest, mida tegelikult on saavutatud.

Teemaksu suuruse rakendamisel ei ole lähtutud saastenäitajatest ega sellest, kuidas suunata ettevõtteid soetama uuemaid veovahendeid, mis on keskkonnasäästlikumad ja turvalisemad. Jah, teekasutustasu on üle 12tonniste veokite puhul diferentseeritud euroklassi kaupa, kuid see diferentseerimine ei ole mõistlik ega kajasta tegelikkuses veovahendite saastehulka. Kui vaadata euroklassi mootorite saastemahte, siis see erinevus on sõltuvalt saastenäitajast isegi kuni 89–98%. Samas Eesti teemaksu maksimaalne diferentserimine on näiteks 12tonnisel veokil, millel on koos haagisega vähemalt neli telge, 1000–1300 eurot aastas ehk umbes 30%. Praegu ei ole teekasutustasu keskkonnamõju aspekt piisavalt läbipaistev ega loogiline.

Riigil tuleks seada normid, mis mahus teekasutustasu järgmistel aastatel muutub, ja anda selge keskkonnamõjualane sisend. Näiteks kui praegu maksab üle 12tonnine nelja teljega euroklassi 0–3. klassi veok 1300 eurot aastas, siis 2019 võiks olla makse 1800 eurot ja 2020, aastal 2200 eurot. Samas aga võiks langetada VI klassi keskkonnasäästlikumate veokite teekasutusmaksu praeguselt 1000 eurolt 2019. aastaks 500 eurole ja 2020. aastal 300 euro peale. Planeeritud tasude muutus vähemalt kolme aasta peale võimaldab ettevõtjatel teha mõistliku aja jooksul muudatusi oma investeeringute kavas ning ei piira konkurentsi.

Loe pikemalt Äripäevast

Osale arutelus

  • Rainer Rohtla, DPD Eesti tegevjuht

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0632431
Brasiilia reaal BRL 4,45 0.175486
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.015339
Filipiinide peeso PHP 60,26 0.1495712
Hiina jüaan CNY 7,85 0.1749189
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.2003805
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0175398
Iisraeli seekel ILS 4,28 0.1732859
India ruupia INR 80,05 -0.2069309
Indoneesia ruupia IDR 16496,76 0.1760408
Islandi kroon ISK 138,80 -0.0144071
Jaapani jeen JPY 127,95 0.1017055
Kanada dollar CAD 1,53 0.1111474
LAV rand ZAR 16,27 -0.1037338
Lõuna-Korea vonn KRW 1280,70 0.066414
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.2234778
Mehhiko peeso MXN 22,81 -0.0013154
Norra kroon NOK 9,92 0.0423528
Poola slott PLN 4,28 -0.0956871
Rootsi kroon SEK 10,30 -0.0330011
Rumeenia leu RON 4,64 0.0452498
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1734661
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0556607
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0975523
Taani kroon DKK 7,47 -0.0187482
Tai baht THB 37,23 0.2067267
Tšehhi kroon CZK 25,73 -0.0038858
Türgi liir TRY 6,07 0.0313077
Ukraina grivna UAH 31,62 0.1758221
Ungari forint HUF 321,93 -0.0186341
USA dollar USD 1,14 0.1760408
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.0723415
Valgevene rubla BYN 2,42 0.17405
Vene rubla RUB 76,76 0.2370123

Valdkonna töökuulutused