Illimar Paul: ideaalse tarneahelani jõudmine eeldab lihtsustamist

Illimar Paul
Illimar Paul

Ideaalselt toimiva tarneahela väljaarendamiseks tuleb ettevõttel keskenduda lihtsustamisele, ütleb logistikaekspert ja Sensei juhataja Illimar Paul.

„Maailmas pole võimatuid asju. Seega loomulikult on võimalik jõuda ka ideaalselt toimivate tarneahelateni. Kui küsida kuidas, siis vastuse küsimusele leiab ideaalsuse olemusest. Ideaalne on see, kust pole võimalik enam midagi ära võtta,“ selgitab Illimar Paul, kes astub üles ka tänavusel Pärnu Tarneahelakonverentsil „Midagi on puudu“, mida korraldavad Pärnu Konverentsid koostöös Logistikauudised.ee ja Tööstusuudised.ee-ga.

Tarneahelate arendamiseks soovitab Paul aga õppida parimatelt – näiteks mesilastelt.

Raiskamine on teema, millest võib ilmselt lõputult rääkida, sest alati on midagi, mida saab veel paremini teha. Kuidas jõuda ideaalselt toimiva tarneahelani? On see üldse võimalik?  

Et mitte avada siinkohal eelnevalt oma Pärnu Tarneahelakonverentsi kogu kõne sisu, vastan esitatud küsimustele ehk pisut ootamatu nurga alt, lootes ajendada seeläbi lugejat juba konverentsi eel teema üle mõtisklema. Küsimusele, kas ideaalselt toimiva tarneahelani on üldse võimalik jõuda, vastan üheselt, et maailmas pole olemas võimatuid asju.

Seega loomulikult on võimalik jõuda ka ideaalselt toimivate tarneahelateni. Kui küsida kuidas, siis vastuse küsimusele leiab ideaalsuse olemusest. Ideaalne on see, kust pole võimalik enam midagi ära võtta. Vastuseks on seega lihtsustamine. Inimesed pole paraku just kuigi tugevad lihtsustajad. Pigem on meile omane asju keerukamateks ajada, kui nad seda olla võiksid ja peaksid. 

 Kui elutähtis osa on ettevõtte jaoks tarneahelajuhtimisele keskendumine? Kas Eesti ettevõtted alahindavad selle olulisust? 

Tarneahela toimimisest sõltub ettevõtte tervislik seisund. Ettevõtteid juhivad inimesed, kelle kalleimaks varaks on nende tervis. Kui elutähtsaks peavad Eesti ettevõtteid juhtivad inimesed omaenese tervist? Ega nad selle olulisust ei alahinda? Kõige olulisem on aga see, kas ja mida nad oma tervise hoidmise nimel igapäevaselt ja järjepidevalt teevad. Seega saab siinkohal tõmmata paralleeli tarneahelate juhtimisele keskendumise ja ettevõtte juhi suhtumise vahel omaenese tervisesse. 

Millise hinnangu annaksid Eesti ettevõtete tarneahelate juhtimisele üldiselt? Millised on suurimad või levinumad puudujäägid, mis ikka ja alati silma riivavad? 

Eelmise vastuse loogikast lähtudes võib leida seose Eesti ettevõtete tarneahelate juhtimise ja Eesti juhtide tervise vahel. Samad riskifaktorid, mis ohustavad enim inimeste tervist, saavad saatuslikeks ka ettevõtteile. Lihtsa näitena toon selgituseks ülekaalu, rasvumise ja vähese liikumise, mis on loendamatu hulga raskete haiguste soodustajateks. Kui inimese kehakaalu ja sellega seotud terviseriskide hindamisel lähtutakse kehamassiindeksist (KMI), siis ettevõtte puhul on tema kaalu mõõtühikuks varude tase. Liikumist saab mõõta muuhulgas ettevõtte varude ringluskiirusega. Inglise keeles on üldlevinud fraas “Inventory kills companies”, mida võib käesolevas kontekstis tõlgendada, kui “ülekaal ja vähene liikumine tapavad ettevõtted”. 

Sinu ettekande sisututvustus maalib sünge pildi sellest, kuidas raiskamist on võimalik mõõta miljardites eurodes. On meil asjad tõesti nii hullud? 

Kahjuks pean tunnistama, et riigieelarve mahus igal aastal aset leidva summaarse raiskamise väljatoomisel olen ma olnud oma hinnangus väga konservatiivne, ehk kardetavasti on asjad tegelikult hullemad. 

Millised oleksid Sinu kolm lihtsat soovitust ettevõtetele tarneahelate arendamiseks? 

Õppige parimailt, kellest kolm eraldi väljatoomist väärivat on voolav vesi, mesilased ja sipelgad. 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 -0.010701
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,22 0.190345
Hiina jüaan CNY 7,75 0.15898
Hongkongi dollar HKD 9,68 -0.019629
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.129373
Iisraeli seekel ILS 4,33 -0.161409
India ruupia INR 80,69 0.27849
Indoneesia ruupia IDR 16990,00 0.188701
Islandi kroon ISK 121,77 0.141447
Jaapani jeen JPY 132,26 -0.075554
Kanada dollar CAD 1,56 -0.010287
LAV rand ZAR 14,88 -0.110738
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,40 0.227203
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.236159
Mehhiko peeso MXN 22,29 0.191446
Norra kroon NOK 9,60 0.174817
Poola slott PLN 4,16 -0.11516
Rootsi kroon SEK 10,42 -0.284244
Rubla RUB 76,76 0.22326
Rumeenia leu RON 4,66 0.002145
Singapuri dollar SGD 1,62 0.012361
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.046191
Šveitsi frank CHF 1,19 0.098614
Taani kroon DKK 7,45 -0.003894
Tai baht THB 38,51 0.260348
Tšehhi kroon CZK 25,29 -0.035568
Türgi liir TRY 5,06 0.203875
Ukraina grivna UAH 32,31 -0.250366
Ungari forint HUF 310,51 -0.041849
USA dollar USD 1,23 -0.014597
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.051279
Valgevene rubla BRL 4,22 -0.026041
Valgevene rubla BYN 24224,00 0.231711

Valdkonna töökuulutused

KMV otsib VEOKORRALDAJAT Soome/Skandinaavia suunal

M-Partner HR OÜ

20. aprill 2018

Post11 otsib LAOJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

23. aprill 2018

Ball Transport otsib VEOKORRALDAJAT

M-Partner HR OÜ

19. mai 2018