Autor: Harro Puusild • 11. jaanuar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

ELEA: teekasutustasu määramisel peaks mootoriklasse jõulisemalt eristama

Veok.
Foto: Rivo Sarapik
Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA) sõnul tuleks kaaluda 3,5-12tonniste sõidukite mootorite klassi eristamist ning selle järgi teekasutustasu määramist.

ELEA peasekretäri Katre Kasepõllu sõnul on liidu juhatus arvamusel, et 1. jaanuarist kehtima hakanud teekasutustasu teema on veel väga värske ning sellega on seotud palju küsimusi. „Eesti ettevõtetega on lihtne, sest registrist saab info, kes on maksnud ja kes ei ole, kuid välisvedajate puhul on keeruline kontrollida, kellel on õigus Eesti teedel sõita ja kellel mitte. Probleeme on tasu maksmisega piiripunktides, piiriäärsetes tanklates jne,“ kommenteeris Kasepõld äsja rakendunud teekasutustasu.  

„Järelkontrolli kohustus on pandud politseile, kuid lisaressursse selleks ei ole, nii et „jänesed“ püütakse kinni vaid tavakontrolli käigus. Ega nende jänestega midagi peale hakata olegi, politsei saab vaid trahvi määrata, kuid selle tasumise kohta garantiid ei ole,“ märkis ta.

ELEA hinnangul tuleks enne teekasutustasu laiendamist lahendada eelpool mainitud probleemid. „Enne, kui nimetatud probleemid ei ole lahendatud, ei ole mõistlik suurendada autode hulka kellelt taristu kasutamise eest tasu küsida,“ sõnas Kasepõld.

Eelistada tuleks säästlikke veovahendeid

„Tahaks ära märkida, et meie arvates ei ole piisavalt jõuliselt eristatud erinevate EURO mootoritega sõidukite teekasutustasu. Erinevus mootoriklasside osas peaks olema suurem, et need ettevõtted, kes investeerivad rohkem loodust säästvamatesse ja kallimatesse veovahenditesse, oleksid eelisolukorras,“ lisas ta.

„Tõsiselt peaks kaaluma 3,5-12tonniste sõidukite mootorite klassi eristamist ning selle järgi teekasutustasu määramist. Seda põhjusel, et need väikeveokid sõidavad linnades, kus liiklustihedus ja CO2 saaste on suurem. Puudub loogika, et auto, mis sõidab Võrumaa metsade vahel, peab olema keskkonnasäästlikum autost, mis sõidab linnas, kuid mille parim enne on juba ammu möödas,“ selgitas Kasepõld.

Veel ütles Kasepõld, et enne uute maksude kehtestamist peab riik veenduma, et juba kehtestatud maksud oleksid mõistlikud ja õiglased ning nende kogumine lihtne. „Oluline on see, et maksude näol laekunud tulu kasutatakse sihtotstarbeliselt ehk teemaksudest laekunud tulu läheks ikka teede korrashoidu.“

Euroopa Komisjon ootab tagasisidet mais saadetud direktiivi muudatusettepanekutele, mis käsitlevad teekasutustasu laiendamist kõikidele sõidukitele, aja- ja läbisõidupõhist teekasutustasu ning selle erinevaid komponente. 

 

Pane tähele! 

Teekasutustasu esimese kuu kogemus tuleb jutuks ka 30. jaanuaril toimuval autovedajate aastakonverentsil, sellest räägivad seal maksu- ja tolliameti teekasutustasu projektijuht Tiia Epro ja maanteeameti liiklusjuhtimiskeskuse erivedude koordinaator Mait Klein. 

Vaata täpsemalt siit.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077