Eesti küsis liikmesriikide seisukohti teekasutuse maksustamise kohta

Minister Simson transpordiministrite nõukogul Brüsselis
Minister Simson transpordiministrite nõukogul Brüsselis

Eile Brüsselis peetud transpordiministrite nõukogu juhatanud majandus- ja taristuminister Kadri Simson palus ministritelt kommentaare, milline on nende nägemus teedevõrgu kasutamise maksustamise raamistiku ning teedemaksu elektroonilise kogumise osas Euroopa Liidus.

„Teekasutustasude rakendamine on riikide lõikes lahendatud erinevalt, kuid valdav osa liikmesriike kogub või alustab teekasutustasude kogumist, et tagada teedetaristu rahastus lähtuvalt selle kasutamise intensiivsusest. Samas on paljud riigid väljendanud vajadust seni kehtinud süsteeme kaasajastada, seda nii tehnilisest kui maksustamise põhimõtete aspektist lähtuvalt,“ selgitas minister Simson.

Ministrid toetasid teemaksu kogumise elektrooniliste lahenduste üle-euroopalist ühtset rakendamist, samuti toetasid põhimõtet, et maanteede kasutamise tasu kogutakse taristu kasutamisest ja keskkonna saastamisest lähtuvalt.

Teede kasutamise maksustamist reguleerib nn Eurovinjeti direktiiv, mis tänasel kujul lubab tasu arvestada nii aja- kui distantsipõhiselt ja kogutakse kõigilt üle 3,5 tonnistelt veokitelt. Selline lahendus aga täidab „saastaja maksab“ põhimõtet vaid kaudselt, mitte lähtuvalt reaalsest teekasutusest ja selle käigus keskkonda paisatud heitmete kogusest. Komisjoni ettepaneku kohalt peaks tulevikus toimuma kõikide sõidukite sh busside, väikeveokite ja sõiduautode maksustamine distantsipõhiselt/vastavalt sõidetud kilomeetritele.

Samas märkisid mitmed transpordiministrid, et liikmesriikidele peaks jääma otsustusõigus, kuidas rakendada teekasutustasude kogumist vastavalt liikmesriigi teedevõrgu omapäradele ning mis otstarbel teekasutuse maksustamisest laekuvat raha kasutada. Samuti leiti, et liikmesriikidele peab säilima praegune paindlikkus maksumäärade kehtestamisel ja valikuõigus, millistel teedel teekasutust maksustada.

Lisaks arutasid ministrid veel ka ettepanekuid, kuidas tagada lennundusettevõtete nii EL riikide kui kolmandate riikide lennuettevõtjatele vaheline õiglane konkurents.

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson juhatas eile Brüsselis transpordiministrite nõukogu, kus ta andis hommikusel sessioonil ülevaate Eesti eesistumise tulemustest maanteetranspordi ettepanekute paketi kujundamisel.

Ministrid arutasid, kuidas tagada konkurentsivõimeline, kestlik ja õiglane maanteetranspordisektor üha rohkem ühenduvas ja liikuvas Euroopa Liidus. Olulisemad arutelukohad olid juhtidele rakenduvad lähetusnõuded, juhtide töö- ja puhkeajareeglid, maanteeveoturule ligipääs ning sektori konkurentsivõimet õõnestavate variettevõtete tegevuse tõkestamine.

„Eesti on eesistujana püüdnud lähendada liikmesriikide väga erinevaid nägemusi, kuidas tagada õiglane konkurents transpordisektoris nii, et kaotajaks ei jääks näiteks Euroopa ääreala väiksemate riikide veoettevõtjad,“ selgitas minister Simson. „Oleme olnud edukad mitmete küsimuste lahendamisel, kuid palju tööd on veel ees lähetatud töötajate ja kabotaaþvedude teemadel. Usun, et Eesti senine töö eesistujana koos tänase aruteluga paneb aluse väga hea tulemuse saavutamiseks kogu Euroopale,“ lisas Simson.

Liikmesriikide seisukohad eesistuja ettepanekutele oli valdavalt toetavad. Eriti tunnustasid ministrid eesistujat edusammude eest renditud sõidukite kasutamise reguleerimise, väikeveokeid kasutavate ettevõtete Euroopa veoturule ligipääsu, digitaalse sõidumeeriku laialdasema kasutuselevõtu ning varifirmade vastu võitlemise põhimõtete kujundamise osas. Samuti toetas enamus eesistuja ettepanekuid juhtide töö- ja puhkeaja reeglite kohta.

Järgmise eesistujana võtab Bulgaaria ette liikmesriikide vahel kokkuleppele jõudmise.

Samuti kinnitasid transpordiministrid nõukogu seisukohad Euroopa Ühendamise Rahastu ja digitranspordi tulevikuvisiooni teemal.

Ministrid jätkasid poliitilise debatiga teekasutuse maksustamise põhimõtete üle. Arutluse all oli nn Eurovinjeti direktiivi rakendamine tulevikus, mis peaks põhinema lähenemisel, et tasu kogutakse taristu kasutamisest ja keskkonna saastamisest lähtuvalt.

Õhtupoolikul arutasid transpordiministrid ka Euroopa lennundussektori konkurentsivõime küsimusi.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.0190767
Brasiilia reaal BRL 4,49 0.1071261
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204562
Filipiinide peeso PHP 62,29 0.1479195
Hiina jüaan CNY 7,82 0.1023686
Hongkongi dollar HKD 9,14 0.0974424
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0257142
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.0756287
India ruupia INR 79,93 0.1039501
Indoneesia ruupia IDR 16773,12 0.1031282
Islandi kroon ISK 124,20 0.0080522
Jaapani jeen JPY 131,30 -0.01523
Kanada dollar CAD 1,53 0.0848398
LAV rand ZAR 15,44 0.0907335
Lõuna-Korea vonn KRW 1315,76 0.0539903
Malaysia ringgit MYR 4,72 0.0635499
Mehhiko peeso MXN 22,01 0.1036976
Norra kroon NOK 9,51 0.055759
Poola slott PLN 4,31 0.0859146
Rootsi kroon SEK 10,31 -0.0077554
Rumeenia leu RON 4,65 0.0430135
Singapuri dollar SGD 1,59 0.1385565
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0786517
Šveitsi frank CHF 1,16 0.0516307
Taani kroon DKK 7,45 -0.0026842
Tai baht THB 38,80 0.1678017
Tšehhi kroon CZK 25,84 0.0542047
Türgi liir TRY 5,60 0.346089
Ukraina grivna UAH 30,63 0.1376222
Ungari forint HUF 324,05 0.1050323
USA dollar USD 1,17 0.1202956
Uus-Meremaa dollar NZD 1,71 0.0350426
Valgevene rubla BYN 2,31 0.0389661
Vene rubla RUB 73,43 0.1768142

Valdkonna töökuulutused