Autor: Logistikauudised.ee • 3. november 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eesti Raudtee võrgul hakkavad 10. detsembrist kehtima uued raudteeinfrastruktuuri kasutustasud

Foto: Andres Haabu
Tehnilise Järelevalve Amet (TJA) määras Eesti Raudtee võrgule 10. detsembril algavaks liiklusgraafikuperioodiks uued raudteeinfrastruktuuri kasutustasud. Kaubaveoettevõtjate kasutustasud jäävad samale tasemele, mis eelmisel perioodil.

Algav 2017/2018 liiklusgraafikuperiood on kasutustasu arvestamist silmas pidades pöördeline, selgitab TJA. Ligi 14 aastat kehtinud kasutustasu metoodika on asendatud uue, ajas muutunud õiguslikku ja majanduslikku olustikku arvestava metoodikaga. Uue metoodika väljatöötamise üheks põhjuseks on vajadus viia raudteeinfrastruktuuri kasutustasu arvestamise alused vastavusse Euroopa Liidu õigusega.

Kasutustasusid tasuvad kõik raudteeveo-ettevõtjad, kes avalikku raudteed kasutavad. Kasutustasu määramise otsusega kehtestati AS Eesti Raudteel raudteeinfrastruktuurile juurdepääsu tagava põhiteenuste kasutustasu ning juurdepääsu tagavate põhiteenuste lisatasud. Kasutustasude alusel kogub AS Eesti Raudtee omakorda enda raudteevõrgul tasusid, mis katavad infrastruktuuri majandamisega seotud kulusid.

Suurim erinevus võrreldes varem kehtinud metoodikaga on kohustus hinnata turusegmentide maksevõimet, samuti muutusid kulude arvestamise põhimõtted. Otsekulu hakkavad tasuma kõik turuosalised võrdsetel alustel, lähtuvalt rongiliikluse korraldamisega turusegmendi poolt otseselt põhjustatud kuludest. Lisatasude määramise aluseks on turusegmentide maksevõime. Lisatasude kehtestamisel arvestati kehtivat õigusruumi ning seniseid kasutustasu suuruseid. Samuti arvestati raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja tegevuskava järgnevaks perioodiks.

TJA peab lisatasu maksevõime metoodika kujundamisel oluliseks ühelt poolt infrastruktuuriettevõtja kulude ja majandusliku olukorra ning teiselt poolt infrastruktuurikasutajate kulude ja majandusliku olukorra tasakaalustamist. Samuti tuleb arvesse võtta erinevate valikute mõju riigi rahalistele kohustustele. TJA peab rakendatava metoodika valikul oluliseks selle lihtsust, rakendamiseks vajaliku informatsiooni kättesaadavust, läbipaistvust, objektiivsust ja kontrollitavust.

Uuel liiklusgraafikuperioodil tõuseb märkimisväärselt avaliku reisijaveoteenuse osutaja kasutustasu. Kaubaveoettevõtjate kasutustasud jäävad samale tasemele, mis eelmisel perioodil.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077