DPD tegevjuht: Eesti taristu takistab majanduskasvu

DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla
DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla

DPD Eesti tegevjuht Rainer Rohtla ütles Logistikauudistele antud intervjuus, et nii Eesti teed kui raudteed on arengus maha jäänud ning takistavad majanduskasvu. Transpordiettevõtetele ennustab ta järgmiseks aastaks veelgi keerulisemaid aegu kui tänavu.

Te esinete tänavusel Logistika Aastakonverentsil – räägite e-ostlejate ootustest kaubaveole ning tagastuslogistikast. Kuidas teie arvates on e-kaubandus transporti mõjutanud?

E-kaubandus on mõjutanud ja mõjutab transpordisektorit kindlasti veelgi tugevamalt järgmistel aastatel. E-kaubanduse kasv maailmas 2016. aastal oli hinnaguliselt 24% ja kasvab aastatel 2016-2021 orienteeruvalt 140%. See on toonud kaasa selle, et 2017 aastal on leidnud aset USAs läbi aegade suurim tavapoodide sulgemise laine ja selle trendi jätkumist ennustatakse ka edaspidi.

Jaemüügi ärimudeli muutus toob loomulikult kaasa ka muutuse logistikateenuse pakkujatele ning loob palju võimalusi uute logistikaga seotud ärimudelite tekkimiseks.

Kui klassikaline kauplus on tarbija kodulinnas või külas, siis e-kaubanduse puhul on tarbija jaoks avatud aina laiem ring erinevaid e-poode maailmas, mis ei ole seotud geograafiliselt ostleja asukohaga. Kui varasemalt oli logistika suunatud ärilt ärile, laost kauplusesse, siis e-kaubanduse võidukäiguga maailmas on kaubavahetus muutunud järjest rahvusvahelisemaks.

Samuti tähendab see muudatusi logistikaettevõtete töös, sest ühe saatja ja saaja asemel tekib iga e-poodleja lisandumisega uus klient, keda teenindada ning kellel on oma eelistused kauba kättesaamiseks: nii viisi kui ka aja ja koha osas.

Edukas on tulevikus see logistikateenuse pakkuja, kes suudab orienteeruda edukalt nii ärilt ärile, kui ka kasvavas e-kaubanduse segmendis, tehes seda efektiivselt, aga pakkudes samas oma klientidele kvaliteetset ja oodatud teenust.

Palju räägitakse sellest, et e-kaubandus on tulnud, et jääda. Mida teie arvate, kas klassikaline kaubandus sureb välja? Kiiresti või aeglaselt?

Klassikaline kaubandus kindlasti niipea välja ei sure, kuid juba aastaid näitavad trendid, et klassikalise jaekaubanduse kasv on väga väike ning mõnedes valdkondades isegi langustrendis.

On selge, et maailmas inimeste arv kasvab ning ostujõud samuti, mis laseb mõlemal, nii klassikalisel mudelil kui ka e-kaubandusel võidukäiku teha. Ma arvan isiklikult, et klassikalise mudeli kiiremat kokkukuivamist hakkame nägema kümnete aastate pärast, kui hetkel veel klassikalise kaubandusega harjunud inimeste arv jääb vähemusse praeguste milleeniumilaste ees.

Mitmed uuringud näitavad, et milleeniumilapsed omavad 10 aasta pärast umbes 40-45% kogu USA jaekaubanduse ostujõust. Nemad on harjunud oma oste sooritama peamiselt e-poe vahendusel, seega on tõenäoline, et see toob kaasa kiirema klassikalise mudel välja suremise.

Millised on erinevused Eesti ja ülejäänud Euroopa tagastuslogistikas?

Eesti ja muu maailma tagastuslogistika erinevused on päris suured. Kui Eestis on tagastuslogistika asi, mida kasutatakse peamiselt ainult juhul, kui tellitud toode on katki või kohe üldse ei sobi, siis mujal maailmas on see sama tavapärane tegevus kui kauba tellimine.

Ma ei oska öelda, kas siin on põhjuseks Eesti inimese tagasihoidlik loomus või häbi selle ees, et kuidas ma tagastan, ise ju tellisin. Samas kui võrrelda erinevaid statistikaid ja uurimusi, mis on tehtud, tagastatakse Eestis kaupu tunduvalt vähem kui Euroopas ja USAs.

Siinkohal on kindlasti üheks põhjuseks ka see, et kaupmehed ei too ühe e-kaubanduse eelisena välja tagastuse võimalust ega muuda seda üheks oluliseks osaks e-ostleja ostuprotsessist. Mina olen veendunud, et kui pakkuda tarbijale lihtsat ja kiiret võimalust kaup tagastada ning raha operatiivselt tagasi saada, aitaks see kindlasti kasvatada e-kaubandust Eestis veelgi kiiremas tempos.

Mida te arvate Rail Balticast ja Tallinna-Helsingi tunnelist? Kas näiteks Soome kaubad hakkavad tulevikus liikuma läbi Eesti?

Mina olen positiivselt meelestatud nii Rail Baltica kui ka Tallinn-Helsingi tunneli osas.

Eesti taristu – nii teed kui ka raudtee – on praeguseks selgelt oma arengus liiga palju maha jäänud, et pakkuda piisavalt tuge majanduskasvuks ja võimaluste realiseerimiseks, mida meie geograafiline asukoht meile võimaldaks.

Kas Soome kaubad hakkavad liikuma läbi Eesti, on väga paljuski seotud uue potentsiaalse taristu hinnaga ning muude alternatiivsete transpordiliikide hindadega sel ajahetkel.

Rääkige palun natuke ka oma ettevõtte plaanidest järgmisel aastal.

Arvestades tööjõupuuduse kiiret kasvu 2017. aasta algusest kõigis valdkondades, võib prognoosida, et transpordiettevõtete olukord muutub veel keerulisemaks kui ta oli siiani, kuna ei leita kvalifitseeritud autojuhte ja kullereid.

Lisaks sellele tõstab kiirenev palgakasv ettevõtete üldkulusid. Transpordiettevõtted sõltuvad otseselt tööjõust, kuna keegi peab autot juhtima ja kaubad kohale viima. Siinkohal tasub ära märkida, et transpordi- ja kullerettevõtete tööjõukulude osakaal üldkuludest on kõrgem kui mitmetes teistes valdkondades.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.0381534
Brasiilia reaal BRL 4,48 0.0557949
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.005114
Filipiinide peeso PHP 62,24 0.062705
Hiina jüaan CNY 7,82 0.0511843
Hongkongi dollar HKD 9,14 0.0459841
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0243609
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.0354509
India ruupia INR 79,89 0.0513488
Indoneesia ruupia IDR 16764,48 0.0515641
Islandi kroon ISK 124,24 0.0402609
Jaapani jeen JPY 131,37 0.0380749
Kanada dollar CAD 1,53 0.0391568
LAV rand ZAR 15,44 0.0712906
Lõuna-Korea vonn KRW 1317,18 0.161971
Malaysia ringgit MYR 4,72 0.0529582
Mehhiko peeso MXN 22,00 0.0532133
Norra kroon NOK 9,51 0.0662795
Poola slott PLN 4,31 0.0325082
Rootsi kroon SEK 10,32 0.0077554
Rumeenia leu RON 4,65 0.0129041
Singapuri dollar SGD 1,59 0.0881723
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0337079
Šveitsi frank CHF 1,16 0.0516307
Taani kroon DKK 7,45 0.0026842
Tai baht THB 38,73 -0.0085192
Tšehhi kroon CZK 25,83 -0.0038718
Türgi liir TRY 5,58 0.1129721
Ukraina grivna UAH 30,61 0.0516492
Ungari forint HUF 323,79 0.0247135
USA dollar USD 1,16 0.0257776
Uus-Meremaa dollar NZD 1,71 0.052564
Valgevene rubla BYN 2,31 0.1039096
Vene rubla RUB 73,45 0.2045096

Valdkonna töökuulutused